Mint bolygó a Nap körül

Mint bolygó a Nap körül
Hogyan érezzünk rá az adatközpontú gondolkodásra? Hogyan lehet elérni a kereskedőknél az adatfókuszú hozzáállást? Ezzel a kérdéssel kezdte előadását az idei Internet Hungary konferencia második napján Szerémi Zsolt, az iStyle munkatársa. Mint azt a szakember kiemelte: a mai hatalmas adatáradatban egyre fontosabb, hogy automatizáljuk az információk feldolgozását, ezzel feltárva az ügyfelek és vásárlók pontosabb preferenciáit.

Fogyasztói oldalról már-már ijesztő lehet, hogy a különböző algoritmusok mennyire lekövetik az online tevékenységeinket, majd ehhez mérten milyen személyre szabott hirdetések köszönnek velünk szembe. Bár az uniós Általános adatvédelmi rendelet (GDPR) szigorúan szabályozza adataink felhasználását, annak feltételeit általában mi magunk fogadjuk el a sütik engedélyezésével. Ezzel pedig megágyazunk annak, hogy a cégek számukra kereskedelmileg hasznos információkat nyerjenek ki belőlük. Bizonyos szempontból ugyanakkor mi is jobban járunk, hiszen keresés nélkül jutunk különböző ajánlatokhoz, lehetőségekhez.

"Kire jellemző a mindennapok során, hogy adatok alapján hoz döntéseket?" - tette fel a kérdést előadásának kezdetén Szerémi Zsolt. Majd újra a közönségre nézett: "És kire az, hogy döntései adatvezérelten születnek?“

A kettő között ugyanis hatalmas különbség van. Könyveladások esetén egy bizonyos idő után például könnyen meg tudjuk állapítani, hogy melyik a legjobban kelendő kötet, azaz a "best seller". Ezt követően az emberi intelligencia szülte döntés következtében az online áruházunk felületén kiemeljük a terméket, esetleg kiugró ablakban hirdetjük. Ez azonban a szakember szerint csupán a felszín kapargatása. Ennél sokkal mélyebbre kell ásnunk, és ott lelünk rá az adatvezéreltségre.

"Egyre több az adat és egyre több döntést kell meghozni a különböző kampányok során" - folytatta Szerémi Zsolt. "Az automatizált adatvezéreltségnek köszönhetően egy történést ma már valós időben azonosíthatunk, amiből a rendszer pillanatok alatt tanul, majd kellőképpen reagál rá. Például a mi üzletünk esetében ha felugró ablakban ajánlunk egy iPhone-t, de a látogató nem kattint rá, ezt a rendszer érzékeli és egy másikat mutat a legjobban futó ajánlatok közül. Hasonló az elhagyott kosár esete, amikor valaki a fizetés pillanata előtt lép el a felületről. Ilyenkor automatikusan küldünk egy emlékeztető emailt, az algoritmusok alapján hirdetés ugrik fel a kosárba tett termékekről a vásárló Facebook-profiljában. Ha a személyes preferenciái között látjuk, hogy előnyben részesíti a személyes kapcsolatokat, akkor átadjuk az esetet a telecenternek, erre azonban nem több, mint a kosár eldobásától számított két óránk van, ugyanis az érdeklődő a felmérések szerint ennyi ideig van úgynevezett "journey"-ben (magyarul a "vásárlói úton" - a szerk.). A preferenciák felmérése után tehát a legfontosabb lépés az ügyfélhez vezető legmegfelelőbb csatorna kiválasztása, és ez jelenleg a legnehezebb, hiszen a hatékonyság perceken, legfeljebb 1-2 órán múlik" - hívta fel a figyelmet az iStyle szakembere. Hozzátette: az adatvezéreltség nagyban növeli a hatékonyságot, ugyanis a vásárlókról felállított pontosabb profilnak köszönhetően a cégek kidolgozottabb logisztikai döntéseket hozhatnak,  specifikálhatják a beszerzéseket és alakíthatják a portfóliójukat, optimalizálhatják a költéseiket, ezáltal előnyhöz juthatnak az árversenyben.

"Egy vállalat úgy kering az ügyfél körül, mint egy bolygó a Nap körül. Adatot gyűjt, azok alapján pedig felhasználói profilt készít. Minél részletesebb ez a profil, annál hatékonyabb az értékesítési stratégia. A manapság beérkező adat mennyisége azonban olyan hatalmas méreteket ölt, hogy azok optimális szűrése egyre inkább csak automatizált, adatvezérelt módszerrel lehet igazán hatékony!"

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!