Magyar tartalommal szólítja meg a nézőket a negyedszázados hazai kereskedelmi tévézés

Magyar tartalommal szólítja meg a nézőket a negyedszázados hazai kereskedelmi tévézés
A hazai kereskedelmi tévéknek továbbra is kiemelkedő a szerepe a hazai médiapiacon, és ez a jövőben is így maradhat. A TV2 elnöke szerint a streaming előretőrése ellenére a lineáris tévézésnek továbbra is kiemelkedő szerepe lesz Magyarországon, és jövőre még nőhet is a tévézéssel töltött idő.

1997 októberében egy új élményt érkezett Magyarországra, ami nem csak a nézőknek jelentett újdonságot, de a szakemberekért és a hirdetőkét is jelentős volt a versengés. A médiapiacon akkoriban a köztelevízió és a két nagy kereskedelmi tévé, a TV2 és az RTL Klub versenyzett a nézőkért. Az Internet Hungary konferencián Holló Márta a TV2 elnökével, Vaszily Miklóssal a hazai kereskedelmi tévézés múltját és jövőbeli lehetőségeit és kihívásait beszélte át.

Mára jelentősen átalakult a hazai tévés piac: a három nagy tévé helyett száznál is több kábeltelevízió van. A piacon két nagy domináns médiacsoport emelkedik ki, amelyeknél a tévézés a domináns. Emellett van a nagyon népes long tail – ebben pedig számos specializált, egyedi igényeket kiszolgáló szereplő van. Jó példa erre az ATV, ami ráadásul abban is kitűnik, hogy nem globális tartalmakat jelenít meg, hanem nagy energiákkal saját műsorokat készítenek.

Hosszú távon két olyan cégcsoport van a hazai médiapiacon akiknek jelentős hazai médiatartalommal lehetősége és valahol kötelessége a magyar nézők ellátása, ez pedig a 25 éve indult kereskedelmi tévékből felnőtt médiavállalatok.

Az erős verseny ellenére a két médiavállalat menedzsmentje kölcsönösen szakmai tisztelettel viseltetik a másik iránt. A korábban a két zászlóshajó tévé versenyre már kiszélesedett, hiszen mindkét vezető tévés vállalatnak számos kábelcsatornája van, amelyek eltérő területeken tudnak jobb eredményeket elérni. A magyar piacméret mellett nem látszik, hogy több jelentős szereplő tudna ezen a piacon működni.

A kereskedelmi tévézésben kezdetben a külföldről hozott tartalmat egyre több hazai váltotta fel, majd elindult a nagyszámú kábelcsatorna. A következő nagy lépés a streaming szerepének növekedése lesz.

A TV2 erre a TV2 Play indításával reagált, mindkét vezető szereplő jelentős erőforrásokat tett bele az új online platformjaik indulásába. Vaszily Miklós kiemelte, hogy bár sokan azt várják, hogy a streaming leváltja a lineáris tévézést, sokkal inkább a két médiafelület egymás mellett élése várható.

Lesznek olyan tartalmak, amiket inkább streamingben fogyasztanak majd a nézők, míg más tartalmakat, más nézők inkább a lineáris felületeken fognak fogyasztani.

Holló Márta arra volt kíváncsi, hogy például híradóra lesz-e a jövőben is szükség, ha már manapság szinte élőben és folyamatosan tudjuk a híreket online követni. Vaszily Miklós már 25 éve is úgy gondolta, hogy a hírfogyasztás gyorsan meg fog változni az internetnek köszönhetően. Ugyanakkor a Tényeknek továbbra is 800-900 ezer fős nézettsége van, és a konkurens híradónak szintén hasonló. Mindez azt mutatja, hogy kifejezetten van igény erre a műfajra.

A lineáris tévé lényege az aktualitás, a valós időben történő tartalomszolgáltatás. Az élő tartalomnak a sportban van kiemelt szerepe. Emellett a tévékben nagy igény van a helyi tartalmakra, helyi sztárokkal. A TV2 esetében a Séfek séfje és a Nyerő páros jó példák erre Vaszily Miklós szerint, hiszen ezeket minden nap közel egymillióan nézik.

Ezeket a tartalmakat nem lehet streamingben nézni, ha már lehet tudni, hogy ki nyerte a (fél)reality-t, akkor nem fogják végignézni az emberke, hiszen az izgalom veszik el. A sorozatoknak azonban a streaming egy kiváló platform.

Az üzleti potenciál és a felelősség szempontjából is az a legfontosabb, hogy legyen erőforrás a hazai tartalmakra – ezek miatt érdeklődnek a nézők a lineáris tévék iránt, és ez lesz az az érték a hirdetőknek, amiért érdemes a tévékben hirdetniük.

A helyi gyártás költségei növekednek, de a dollárban és euróban megvásárolható nemzetközi tartalmak költségei is egyre nőnek.

Holló Márta továbbá arra volt kíváncsi, hogy a streaming szolgáltatók át fogják alakítani a tévézési szokásokat? Vaszily Miklós szerint nem tudta a streaming jelentősen átalakítani a nézői érdeklődést. Ma is több időt töltenek a magyarok tévézéssel, mint a koronavírus járvány előtt.

Az elkövetkező időszakban a szórakozásra fordítható források várható szűkülése miatt pedig még várhatóan tovább is nőhet a tévézéssel töltött idő. A gazdasági nehézségnek hasonló hatása lehet, mint a koronavírus járványnak volt. Ehhez kell magas színvonalú szórakozást és élményt biztosítani.

A fiatalok megszólítása is fontos feladat a tévéknek: ehhez jó lehetőséget kínál a fiatal celebek szerepeltetése. A fiatalok számára fontosak az új platformok, de a legnagyobb nehézség azt tudni, hogy mi lesz ami valóban érdekelni fogja őket. Fontos reális terveket szőni, és nem csak egy-egy technológiát követni.

A médiafogyasztásban a globális nagy áttöréseket nem lehet megkerülni, és még az sem feltétlenül segítség, ha időben látjuk és készülünk ezekre. Hiába látták időben az iwiw alapítók a közösségi média fejlődését, ha egyszer csak mindenki otthagyta őket a Facebook kedvéért, és nem is nagyon lehetet mit tenni.

Magyarországról nem lehet a globális trendeket befolyásolni, de követni kell azokat, és jól kell tudni használni. Ezért fel kell készülni ahhoz, hogy 25 év múlva is a mostani kereskedelmi tévék legyenek a hazai szórakoztatás vezetői szereplői.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

Bucsky Péter