Az elmúlt években csúcsra pörgött a vállalati digitalizáció: 2022-ben 1,6 billió dollárt költöttek erre világszerte, 2026-ra pedig várhatóan meg is duplázódik ez az összeg. Ahogy a cégek a gazdasági és piaci kihívások közepette a költség- és erőforrásigények csökkentésének és az üzleti folyamatok optimalizálásának útjait keresik, egyre több területen kerül előtérbe a hiperautomatizáció. Ennek köszönhetően ugyanis az eddig időigényes, több kolléga közreműködését igénylő munkafolyamatok elvégzését a mesterséges intelligencia, a gépi tanulás és a robotikai eszközeivel automatizálhatják. Miért kihagyhatatlan lehetőség a hiperautomatizáció, hogyan érdemes belefogni és miért játszik benne mégis kulcsszerepet a humánerő elérhetősége és megfelelő képzettsége? A Stylers információ-technológiai cégcsoport szakértői összegyűjtötték a legfontosabb tudnivalókat a vállalkozások jövőjét meghatározó trendről.
2022 novemberében többéves kutató és fejlesztőmunka eredményeként berobbant a köztudatba a ChatGPT, az eddigi legfejlettebb chatbot legújabb változata. Ez az első olyan szélesebb körben is elterjedt eszköz, amely képes a befogadott információk rövidtávú tárolásán túl akár kreativitást is igénylő feladatokat megoldani, látszólagos véleményt alkotni. Kétségtelen, hogy a mesterséges intelligencia komoly alkotómunkára képes számos területen, ez pedig jogosan felveti a kérdést: kit tekintünk e művek megalkotójának, az MI által létrehozott művekhez fűződnek-e szerzői jogok, és ha igen, azok kiket illetnek?
Míg az e-kereskedelem volumene egészen két évvel ezelőttig egyenletesen növekedett, a 2020-as és 2021-es világjárvány miatti lezárások jelentősen felgyorsították az online kereskedelemre való átállást, és megváltoztatták a világ vásárlási szokásait. Az online értékesítés példátlan növekedése a raktári műveletek felfutását idézte elő, ráadásul a raktári munkaerőhiány sok vállalatot arra késztetett, hogy új technológiákat alkalmazzanak a raktáraik vagy elosztóközpontjaik optimalizálására. Az intralogisztika egyre fontosabb szerepet játszik az e-kereskedelemben, szerepe jelentősen felértékelődött. A QLM piaci kitekintése.
A felhőtechnológiák megjelenésének hajnalán minden lehetségesnek tűnt. Az on-premise architektúra kötöttségeitől megszabadulva a fejlesztők korlátlan szabadságot élveztek az új termékek kifejlesztése során, a kapcsolódó szolgáltatások kialakításának csak a képzelet szabott határt.
A Hello IT! for Women keretében idén 310 nő számára biztosít térítésmentes, online informatikai képzést a Green Fox Academy. A jelentkezők már kétféle kurzus közül választhatnak: az IT rendszerek működésébe bevezető tananyag erős alapokat biztosít, az egyik legnépszerűbb programozási nyelv, a Python és a folyamatautomatizálás megismerésére épülő kurzus pedig specifikus tudást ad, amihez előnyt jelent az informatikai alaptudás. A program két éve fut nemzetközi szinten is kiemelkedő sikerrel, ezért a Green Fox Academy és partnere, az INCO kibővíti együttműködését, és a programozóiskola Csehországban is elindítja mindkét mentorált kurzust.
Az Oxfordi Egyetem és a tokiói Ocsanomizu Egyetem kutatói a mesterséges intelligencia (AI) területének 65 szakértőjét kérték meg arra, hogy jósolják meg, milyen mértékű lehet a háztartási feladatok automatizálódása a következő tíz évben.
Az elektronikai ipar magára talált a covid-járvány okozta alapanyag és alkatrészhiány nehézségéből és újra dübörög, hiszen az átfogó ipari digitalizációhoz és a környezetvédő technológiákra való átálláshoz elektronikai termékek sokaságára van szükség. De hogyan lehet az egyre növekvő keresletet ellátni? Iparágon belüli digitalizációval és automatizációval.
Az 5G és a gigabites sebesség elérése nyitotta ki az intelligens világhoz vezető kaput, azonban az 5.5G-re történő evolúció lesz az az igazi mérföldkő odavezető úton – mondta a Huawei Technologies Távközlési Üzletágának elnöke a barcelonai Mobil Világkongresszuson. 2022 végére világszerte már több mint egymilliárdan használták az 5G-t, a vállalat szerint az intelligens, összekapcsolt világ fokozatosan egyre inkább a fizikai világ részévé válik. A szórakozás, a munka, valamint az ipari termelés a jövőben a hálózati kapcsolatokra épül majd, a növekvő üzleti, lakossági és ipari felhasználói igények még nagyobb, másodpercenként 10 gigabit sebességű sávszélességet követelnek meg.
A magyar WHC Csoport már évek óta használ kommunikációs folyamataiban professzionális mesterséges intelligencia-megoldásokat. Néhány hónappal ezelőtt vezette be a vállalat legújabb chatbotját, mely a külföldről érkező munkavállalók koordinálását és a velük való mindennapi kapcsolattartást könnyíti meg. A cég emellett mind hazai, mind európai szinten élen jár az elektronikus aláírás munkaügyi folyamatokban való alkalmazásában, melyeket így mára szinte teljesen automatizált.
Az IT szolgáltatásmenedzsment megjelenése átalakította a vállalatok IT működését, ami ezáltal hatékonyabbá, stabilabbá és gyorsabbá vált. A szervezeti fejlődés következő szintje a legjobb gyakorlatok kiterjesztése az üzleti háttérfolyamatokra is, egységes vállalati szolgáltatásmenedzsmentet (ESM) alakítva ki. Erre támaszkodva a cégek bővíthetik értékteremtési lehetőségeiket, új képességeket alakíthatnak ki, működési hatékonyságot növelhetnek, vagy épp költségmegtakarítást érhetnek el. Az ESM bevezetése azonban hosszú folyamat, és szorosan épül az IT szolgáltatásmenedzsmentben szerzett tapasztalatokra.