Miért kommunikálnak bénán a vállalatok a közösségi médiában?

Miért kommunikálnak bénán a vállalatok a közösségi médiában?
Van még mit fejlődnie a vállalati közösségi médiás kommunikációnak - legalábbis ez derült ki az Evolution konferencia előadásaiból. A kicsik nem tudnak mit kezdeni ezzel a kommunikációs térrel, a nagyok pedig sterilek, mint egy műtőszoba. Van-e megoldás?

Nincs mese, ma már boldog-boldogtalan megjelenik az online térben ezerféle okkal, a cégek esetében viszont egyáltalán nem mindegy, hogy mik a célok, milyen eredményeket várnak s azokhoz milyen úton akarnak vagy tudnak eljutni. Ölveczky Tamás, a Be Social ügyfélkapcsolati igazgatója a kkv-k online viselkedésébe engedett bepillantást az Evolution konferencia szerdai első napján, Budapesten (a konferencia részletei itt).

A szakember úgy látja, hogy számos vállalkozás még mindig közösségi média felületként tekint a Facebook-ra vagy az Instagramra, holott "sokkal inkább hirdetési csatornáról van szó". És persze hibáznak is, persze mindenki hibázik; de nézzük meg, hogy a kkv-k hol lépnek rosszul s a siker érdekében mit kellene tenniük.

Tartalomgyártás ész nélkül

Az egyik leggyakoribb hiba, hogy miközben gyártják a tartalmakat – amelyeket ki is lőnek a közösségi médiába – hirdetés hiányában senkit sem érnek el azokkal. Innen el is jutottunk a kicicás képek posztolásáig; hiába az aktivitás, ha az üzenetérték pontosan a nullával egyenlő. És bizony előfordulhat szabálytalan - tehát adott esetben felhasználói policy-t sértő - kommunikáció is, amire csúnyán rá lehet fázni.

Ölveczky Tamás nem érkezett üres kézzel. Példákon keresztül mutatta meg, hogy hiába a mindennapi posztolgatás, illetve a jelentős humánerőforrás-ráfordítás, ha nincs a tartalom mögött költségvetés és jól átgondolt stratégia. Ennek eredménye az alacsony elérés, tehát minden ráfordított munka megy a levesbe. Bizony, a pénzkérdés is előkerült, jótanácsként pedig elhangzott: a teljes költségvetéstől függetlenül legalább annyit érdemes költeni a hirdetésekre, mint a tartalomelőállításra.

Mit tegyenek a kkv-k?

Noha a multik sem tökéletesek - ahogy erre később Bihari Viktória is rávilágított - azért van mit tanulni tőlük. A stratégiaalkotás, az előre gondolkodás, a célok és üzenetek pontos meghatározása mind ellesendő és alkalmazandó "trükk". Furcsának tűnhet, de érdemes azon is elgondolkodni, hogy mi is a közösségi média és valójában mire is lehet használni. A tartalomtervezés, majd a tartalom és a márka közötti kapcsolat megtalálása is multispecifikus eljárás, ami szintén csak hasznára válhat a kisebb cégeknek is.

Emberközeli és szórakoztató kommunikáció

Bihari Viktória meglehetősen szókimondó előadásában a multik és nagy vállalatok steril kommunikációjáról fogalmazott meg lesújtó véleményt, miközben szerinte lenne arra lehetősége a multiknak, hogy szórakoztatóan, emberközeli módon kommunikáljanak. Ehelyett - fogalmazott a marketingszakember - egyszerű és sablonos posztokban nagyon sokszor önmagukról kommunikálnak. Hazug reklámok vs. stroytelling

Problémának látja azt is, hogy "elhazudnak nekünk olyan reklámokat, amelyek nem valóságosak". Példaként említette, hogy miközben az ígéret szerint egész nap kitart a dezodor, "a nap végére ugyanolyan büdös leszek a dezodortól" is. Hát igen: az online térben mindenki boldog és szép, ritka az őszinte kommunikáció. A multik egy része éppen a lényeget felejti el, miszerint kíváncsi emberek vagyunk, s nem igazán kattintunk marketingszagú posztokra.

A "betegségre" a gyógyír a storytelling lehet, hiszen a történetmesélés, az őszinteség, illetve az emberközeliség közösségépítő hatása megkérdőjelezhetetlen. Eközben a marketingesek egy része full time eladni akar, a közösségépítési szándék valójában üres, mivel sem az emberi érzelmek, sem a szórakoztató elemek nincsenek jelen. Így elég nehéz rákapcsolódni egy-egy üzenetre – hallottuk.

Bihari Viktória szerint a vicces dolgok, az őszinteség, a hibák és gyengeségek felvállalása olyan közösséget képes építeni, "aminek már bármit el lehet adni".

Hát mennyivel több élet van egy olyan posztban, amely mondjuk egy cégvezér veseműtétről ad infókat? Ugranak rá a felhasználók. A multiknak - így a szakember - arra kellene figyelniük, hogy az aktivitásuk minél több érzelemmel és szórakoztatással jelenjen meg, mert ezek képesek valódi közösséget és love-brand-et építeni.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Lippai Roland

Hogy ki is vagyok? Újságíró, szerkesztő, blogger. A Figyelő gazdasági hetilap társadalom és sport rovatát szerkesztettem, azt megelőzően közel egy évtizedig a Magyar Nemzet Online újságírójaként, ...