
Voltál már úgy, hogy egy rakat brosúrát vagy szórólapot kellett legyártatnod, de azt se tudtad hogyan állj neki és szinte minden kínai volt a témában? Sőt már az árajánlatkérés is zökkenőkkel teli, hosszadalmas procedúra volt, pont amiatt, mert nem állt elég információ a rendelkezésedre? Pedig pontos és korrekt árajánlatot csak akkor tud adni a nyomda, ha minden részlet a birtokában van: ehhez viszont együttes munkára van szükség. Az egyeztetés során egy-egy apró félreértés vagy hiba a teljes nyomdai anyagot tönkreteheti, oda a pénz és a rengeteg idő is kárba megy.
A legelső és legfontosabb lépés, hogy pontosan add meg mit is szeretnél nyomtattatni: például plakát, brosúra, szórólap, öntapadós matrica, esetleg egy vászontáska a szóban forgó dolog? Mindegyikhez nagyon hasonló, de kicsit más információkra lesz szükség, ezért is különösen nehéz általánosan összeszedni a tudnivalókat a nyomdai árajánlatkérés során. Most azonban a Dekortár szakértőinek segítségével megnézzük, mik azok az alap információk, amelyeket ismerned kell és át kell gondolnod mielőtt leadsz egy árajánlat-igénylést egy nyomdának: ezek ismeretében egy gördülékeny és problémamentes rendelésre számíthatsz.
Mennyiség: darabszám és oldalszám
Mindenképp meg kell határozni a pontos darabszámot: az árat jelentősen befolyásolja a mennyiség, hiszen általában minél többet rendelünk, annál olcsóbb lesz a darabár. Amikor az árajánlatot kéred, érdemes különböző mennyiségek árának is utánakérdezned. A rendeléskor - ha a pénztárcád is engedi - mindig kicsit többet kérj, mint amire eredetileg szükséged van, így biztosan nem futsz ki a keretből a későbbiekben, és elkerülheted azt, hogy pár darabot extra drágán kelljen nyomtattatnod.
A darabszám mellett az oldalszámokról is kell gondolkoznod: a nyomdák íveket használnak. Az ív mérete lehet 4, 8 vagy 16 oldal is. Ez azt jelenti, hogy a nyomtatandó anyagod oldalainak a száma mindig néggyel osztható kell legyen. Sose felejtsd el a fedőlapot és a hátlapot!
Méret: szabvány és egyedi lehetőségek
A méret szintén befolyásolja az árat, emellett a pontos és megfelelő méret hiányában teljes mértékben félrecsúszhat a design nyomtatása: nem mindegy, hogy A2 vagy A5 méretű lesz a végeredmény. Fontos tudni, hogy szabványméretekkel is dolgozhatsz. Ez lesz az egyszerűbb és valószínűleg olcsóbb út is: nem kell felesleges papírhulladékkal számolnod, amelynek az árát bizony ráteszik a végösszegre.
Amennyiben pedig egyedi méretekkel dolgozol, mindig milliméterre pontosan add meg a szélességet és a hosszúságot is. Egy egyedi formájú és méretű anyag esetében előfordulhat, hogy különleges hajtogatást igényel. Épp ezért a szabványtól eltérő típusú designoknál mindig kérdezz utána, hogy az adott nyomdánál vállalják-e a kivágást vagy a hajtogatást.
Papír: anyag és típus
A nyomtatás előtt meg kell határozni a pontos papírfajtát is annak függvényében, hogy mi lesz a nyomtatott anyag felhasználásának a célja: ekkor a típust és a papír súlyát kell egyértelműen megadnunk. Egy szórólap számára egy olcsóbb minőségű papír is megfelel, de egy plakátnak már nagyobb súlyú papír ajánlott.
● A legtipikusabb papír a 80g-os ofszet papír: ez az általános fénymásolópapír, amit leginkább újságoknál, könyveknél alkalmaznak.
● A műnyomó papír lehet matt vagy fényes, ez főleg egyéni ízlés kérdése, hogy ki melyiken látja viszont szívesebben a nyomtatott anyagát. Ami biztos, hogy olvashatóság szempontjából a matt jobb eredményt fog hozni.
● Öntapadós papírt is kérhetsz, ez főleg matricák és címkék esetében jó megoldás. Fontos, hogy amennyiben nem tudod milyen papírfajtára lesz szükséged, kérdezz bátran a szakértőktől. Ha nem online adod le a rendelésed, akkor a legtöbb nyomdában meg is tapinthatod a különbségeket a papírok között. Tipp, hogy legalább egyszer menj és nézegesd végig az anyagmintákat, utána a későbbiekben már jóval könnyebb lesz megadnod, hogy pontosan mit is szeretnél.
Színek: tudd, mennyi színt használtál!
Az ajánlat kérésekor mindenképp határozd meg, hogy fekete-fehér vagy színes nyomtatást szeretnél majd. A színes nyomtatás árát a színek száma fogja befolyásolni: nem mindegy mennyi és milyen színeket kell kikeverni a nyomtatáshoz.
A nyomdaipar általában CMYK színtérben dolgozik: cián, magenta, sárga és fekete alapszínek keverésével kapjuk meg a végeredményt. A nyomtatás előtt azt is tisztáznod kell, hogy a papír mindkét oldalára szeretnél nyomtatni vagy sem, ennek megfelelően kell megadnod a színek használatát. Például a 4+1 jelölést használod, ha a papír egyik oldalához mind a négy szín kell, viszont a másik csak egyszínű. Ha mindkét oldala teljesen színes, akkor pedig a 4+4 jelölést kell megadnod. Ugyanígy működik az 1, 2 vagy 3 szín felhasználásakor a jelölési módszer.
Formátum: pontosan add meg a részleteket!
A legtöbbször az átküldött design formátumán csúszik el a dolog: a vektoros fájlok vagy a PDF lesz a leginkább baráti megoldás. Minden esetben tegyél kifutót a végleges designra. Ez azt jelenti, hogy a design valós széleire minimum 3 mm-t hagyj rá, hogy a nyomtatáskor és a vágáskor ne sérüljön a végtermék. A grafikusod biztosan képben lesz ezzel, azonban mielőtt átküldöd a nyomdának, csekkold le, van-e egy plusz keret az anyagon.
Ha már nyomtatásra kész a munka, akkor az ajánlatkéréskor rögtön csatold is: a nyomdának könnyebb dolga lesz az ár megadásakor, sőt tudnak segíteni a fenti paraméterek meghatározásában is. Amennyiben még nincs kész a teljes design, akkor írd le a nyomdának, milyen szoftverrel és annak melyik verziójával kész a mű. A megosztási módnak is utánakérdezhetsz: például csatolmányként, esetleg egy Drive-linkként várják, de azt se felejtsd el megkérdezni, hogy mikorra várható az elkészült anyag. Amennyiben neked sürgős a nyomtatott anyag elkészülte, mindenképpen jelezd ezt is.
Mindegy, hogy budapesti nyomdáról vagy vidékiről van szó!
Egy vidéki és egy budapesti nyomda között nincs különösebb különbség, ha árajánlatot szeretnél kérni. A folyamat ugyanaz, épp ezért ugyanolyan adatokat kell megadnod lokációtól függetlenül. Amiben eltérést tapasztalhatsz egy vidéki nyomda esetében, az a plusz házhozszállítási költség - van, ahol ezt a fővárosban is felszámolják -, de ez inkább cégfüggő.
Tehát az árajánlatkéréskor add meg a darabszámot, a pontos méreteket, a papírfajtát, a színek számát és kérdezz utána a megfelelő formátumnak. De a legfontosabb, hogy írd meg a nyomtatási határidőt: ez befolyásolja az árat és ehhez igazodva tudja megmondani a nyomda, hogy képesek-e teljesíteni a kérésedet. Utolsó apró információként pedig küldd át az elérhetőségeidet, így könnyebb lesz a kommunikáció is. Ha valamit esetleg nem tudsz, akkor mindig bátran kérdezz és kérj segítséget a nyomdától!
Szerző: Michelberger Hanna, a Dekortár szakértője
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!