Batiz András: Kell-e a podcast-készítéshez karizma?

Batiz András: Kell-e a podcast-készítéshez karizma?
Batiz András tíz éven át szerkesztett és vezetett milliós nézettségű TV-műsorokat, 2004-től kormányszóvivőként, majd a Miniszterelnöki Hivatal kommunikációs igazgatójaként dolgozott. Eközben bőven volt alkalma karizmatikus emberekkel találkozni, az elmúlt 15 évben pedig azokkal foglalkozott, akik szerették volna határozottabbá tenni a fellépésüket. A PodcastFestivalon szakértői szemmel, kutatásokkal alátámasztva beszélt arról, mennyire fontos a karizma a podcast műfajában.

Az egykori tévés több mint 1600 fő körében végzett közvéleménykutatást: fontos-e egy podcasternek, hogy karizmatikus legyen? A válaszadók 30 százaléka ítélte úgy, hagy a karizma nagyon fontos, míg 49 százalékuk “inkább fontosnak” találta a műsorkészítés szempontjából. Ha azonban ilyen lényeges tulajdonságról beszélünk, felmerül a kérdés, egyáltalán fejleszthető-e az életünk során?

“A karizmatikusság nem csupán örökölhető vonás, hanem bizonyos keretek közt fejleszthető is. Hasonló a nyelvtanuláshoz: valaki születhet kiváló nyelvérzékkel, de az is lehet, hogy kemény munka árán ér el jó eredményeket” - fogalmazott Batiz.

Az egykori sztárriporter ezek után egy szubjektív gyűjtést is bemutatott a számára szimpatikus, netán ellenszenves, benne jó vagy rossz benyomást keltett híres emberekből. Ezzel is hangsúlyozta: a karizma a pillanatnyi szimpátia függvénye, tehát teljesen szituatív is lehet.
A karizmát Batiz szerint akár el is lehet veszíteni - ez történt például Rick Perry amerikai elnökjelölttel, akinek egy tévés vitán nem jutott eszébe az egyik intézmény neve, amit be akart záratni. Barack Obamának viszont növelnie sikerült a karizmáját az évek során, hiszen fiatalon még távolról sem volt olyan elsöprő jelenség, mint az Egyesült Államok elnökeként. Hogy a karizmát ki- és bekapcsolni is lehet, azt Marilyn Monroe példája bizonyítja. Amikor például a színésznőt egy metróállomáson fotózták, senki nem vette észre, amíg csak ő nem szerette volna - azután viszont minden járókelő odament hozzá.

Az egykori kormányszóvivő kiemelte, a karizma taníthatóságára nézve vannak konkrét tanulmányok is: a Lausanne-i egyetemen például felső- és középvezetőket tréningeztek többek közt a testbeszéd terén. Független elemzők szerint ezek után nemcsak meggyőzőbbé, hanem karizmatikusabb előadóvá is váltak.

Batiz András előadásában elmondta, a karizma a szakértők szerint abban is megmutatkozik, mennyire tud valaki másokat imitálni és mennyire tudja rávenni őket, hogy imitálják őt. Milyen energiaszinttel beszél és mennyire kongruens: mennyire van harmóniában a mondandója azzal, ahogyan mondja? A karizmát méri a MIT által kifejlesztett Sociometer is, ráadásul közel 90 százalékos pontossággal.
“A karizma három összetevője a Presence, Power és Positivity. A Presence (jelenlét) azt takarja, hogy ebben a pillanatban itt vagyok veletek, nektek beszélek és nem gondolkodom azon, hogy elrontom-e a mondatot. A Power (erő) fogalmába az is beletartozik, a mondandóm mennyire releváns, autentikus tartalmilag, mennyire erőteljes a testbeszédem és mennyire van harmóniában azzal, amit mondok. A Positivity-t, azaz pozitív kisugárzást nem könnyű fejleszteni, de ha valaki tényleg szeretné, annak sikerülni fog.”

Az egykori riporter az előadása végére tartogatta egy másik felmérés eredményét: ha a karizmát más szempontokkal összevetve vizsgálták, már nem is bizonyult olyan fontosnak a podcast-hallgatók számára. Így mindössze utolsó előtti helyre került a listán a vizsgált tulajdonságok között. A megkérdezettek az energikus és a kíváncsi fellépést sem értékelték sokra, ehelyett a felkészültség, a hitelesség és a jópofaság került a dobogóra (ebben a sorrendben).

Mi tehát a tanulság? Batiz András szerint ha már nem tudjuk egy dologgal biztosítani az alkalmasságot, vegyünk mindenből egy csipettel! Ügyeljünk a kíváncsiságra és a felkészültségre is, hiszen ezek fejleszthető tulajdonságaink.

 

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Rónyai Júlia

Londonban végeztem nemzetközi kapcsolatok, illetve nemzetközi újságírás szakon. Szabadúszó újságíró, kreatív szövegíró és podcast műsorvezető vagyok, többek közt a Digital Hungary, a HVG és a …