Az ingyenes, reklámból fenntartott streaming állítja fejére a médiapiacot?

Az ingyenes, reklámból fenntartott streaming állítja fejére a médiapiacot?
Már az okostelefongyártók is steraming tévéket indítanak – hogyan és kinek érheti meg ez Magyarországon? Grósz Judit, az Internet Hungary-n elhangzott előadásának összefoglalója

Az új üzleti modellekről nehéz eldönteni, hogy az iparágat forradalmasító megoldások lesznek, vagy az erre vállalkozó innovációk többségéhez hasonlóan néhány év után már senki sem emlékezik rájuk. A FAST (free ad-supported streaming television) a lineáris tévékhez hasonlóan reklámokért cserébe médiatartalmat tesznek ingyenesen elérhetővé – és annyi biztos, hogy figyelni érdemes ár. Már csak azért is, mert az Egyesült Államokban 1800-nál több ilyen is működik, és több milliárd dolláros reklámbevételhez jutnak.

Grósz Judit, az RTL Chief Digital Officere az Internet Hungary konferencián ennek az üzleti modellnek a részleteit mutatta be. A legtöbb FAST szolgáltatás leginkább a kábelcsatornákra hasonlít – olyan tematikus tartalmakat tesznek elérhetővé, mint például a főzőcsatornák vagy gyerekcsatornák műsorai. Az amerikai tapasztaltatok alapján a másik jellemző példa a single IP csatorna - jó példa erre az az olasz megoldás, amikor csak is Baywatch részeket lehet nézni. A harmadik üzleti modell még csak kialakulóban van, ez a mesterséges intelligencia alapján személyre szabott tartalmakat teszi elérhetővé.

A FAST csatornák ugyan streaming technológiával működnek, de nem on-demand, egy folyamatos, szerkesztett műsorfolyamot jelent. Tehát a néző a lineáris televíziózás élményét kapja meg: leülve a fotelbe egymás után jön a tartalom. Paradox módon ma már a digitális alapú lineáris tévék ehhez képest előrébb járnak, hiszen ott elérhető az előretekerés, a megállítás, vagy a felvétel

A FAST megoldások előnye viszont, hogy online, több platformról is streamelhetők – de már fejlesztések vannak azzal kapcsolatban is, hogyan lehetne set-top-boxba lehessen illeszteni ezeket a műsorokat. Ez a megoldás az ökoszisztémán belül azért izgalmas, mert bár hasonló, vagy kár ugyanolyan tartalomról van szó, ami lineáris tévében vagy éppen BVOD platformokon (Broadcaster Video On Demand, a televíziók online streamng rendszerei) is elérhető, más fogyasztókat és máshogy érhet el.

A tartalom a nézőkhöz juttatásában több platform is részt vesz, és számos aggregátor is megjelent. Az Egyesült Államokban a Virginia például augusztusban jelentette be, hogy 14 új fast csatornát indít. Az RTL csoportnál az MCC, a francia leányvállalatuk indított számos FAST csatornát idén. Ami különösen izgalmas, hogy okostelefongyártók is beszálltak: az LG és a Samsung is. Az utóbbi számos konferencián is beszélt róla, hogy minden országban szeretne elindítani több mint 100 FAST csatornát elindítani, amihez nem kell nagyon más, csak tartalom.

Hirdetési megoldások

A műsor, de különösen a reklám megtekintése a fő értéka a FAST csatornáknak. A megjelenő hirdetések utáni bevételeket az üzemeltető és a tartalmat a fogyasztóhoz eljuttató estében jellemzően meg kell osztani. Erre sem kell már egyedi programokat alkotni, hiszen vannak olyan szereplők, amik ezt megoldják. Ilyen például az Amagi, ami felhő alapú megoldással könnyen integrálható.

Magyarországon azonban igen eltérő a kereskedelmi televíziós üzleti modellje: a háztartások több mint 90 százaléka fizet terjesztési díjat, ami a televíziók árbevételének a reklámokkal összevehető része. Sőt, vannak reklámot nem terjesztő, csak a terjesztési díjakból üzemeltetett csatornák is.

A streamingben igen különböző üzleti megoldások léteznek. A SVOD-nál (Subscription-Based Video On Demand, előfizetés alapú streaming) az előfizetési díja adja a bevételeket, az AVOD (Advertising-Based Video On Demand, reklám alapú streaming) a reklámbevétel. De terjedőben van a hibrid megoldás, ami felé a Netflix is kacsingat. Ez egészíti ki a FAST – de miért olyan nagy a hype a sokadik streaming megoldás körül?

Az Omnia kutatása szerint 2023-ra, tehát még idén 6,3 milliárra becsülik a FAST reklámbevételeket, ami 2027-re 12 milliárd dollárra nő majd várhatón. Ennek azonban 80 százalékát az Egyesült Államok adja. Érdemes ezt a számot is kontextusba helyezni: 2027-re a TikTokra 90 milliárd dollárt várnak, YouTube-ra 40 milliárdot mondanak, és a lineáris tévére 150 milliárdot. A teljes reklámpiacból azért nem fog jelentős szeletet a jövőben sem kihasítani, és ez is csak az angolszász országokra fog koncentrálódni.

A hazai FAST piacról a MEME készített egy kutatást 2022 novemberében. Ebből érdemes kiemelni, hogy a fogyasztók nagyon szeretik az ingyenes tartalmakat, illetve minél kevesebb reklámot szeretnének emellett nézni – ebben pedig a FAST sem hoz változást. Ez a kutatás és a piaci folyamatok is abba az irányba mutatnak, hogy Angliát leszámítva ennek a technológiának nem lesz jelentős szerpe a jövő televíziózásban. Azonban nem szabad így sem figyelmen kívül hagyni, hiszen egy audiovizuális ökoszisztémának a jövőben egy olyan kiegészítő eleme lehet, ami segíthet a televíziók és a lokális médiamárkák piaci részesedésének megőrzésében. Hiszen ha valaki FAST tartalmat fogyaszt, akkor elveszi valahonnan az időt. Márpedig ha egy hazai szereplő indítja ezeket a csatornákat, akkor a nézőt és a reklámbevételt is magánál tudja tartani. Az ilyen streaminghez pedig nagyon fontos, hogy ki és honnan tud tartalmat biztosítani. Egyelőre pedig azt látni, hogy a FAST-nak ma nagyobb szüksége van a tartalomra, mint a tartalomnak a FAST-ra.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

Bucsky Péter