Amikor leturmixolod az iPhone-t - influencerek, szórakozás, platformok emelkedése és bukása

Amikor leturmixolod az iPhone-t - influencerek, szórakozás, platformok emelkedése és bukása
Elmosódnak a határok a képernyők között, a tévés is youtuber és influenszer, a web 2.0-s sztárok pedig egyre gyakrabban tűnhetnek fel a tévé képernyőkön. Nem csak a műsorvezetők, de a műsorok közötti is egyre nagyobb az átjárás, ma már a legtöbb tartalom feltűnhet a lehető legtöbb képernyőn és csatornán. A céges kommunikációban is komolyabb szerep juthat a videónak, mivel a keresési találatokban könnyebb releváns videókkal előbbre kerülni. Mivel napi közel 3 órát töltünk a képernyők előtt szórakozva, kiemelten fontos, hogy hol és mit nézünk ez alatt. Beszámoló a Media Hungary many screen szekciójának előadásairól.

PamKutya neve már nem csak az internetezők körében ismert. Béla és Pista testvérek, és 9 éve készítenek videókat a Youtubera. 1 millió feliratkozóval a második legtöbb követővel működő csatorna Dancsó Péter után. Igen színes a kínálatuk, mert kezdetben zeneparódiákkal futottak be, de a PamKutya kalandokban külföldre utaznak, extrém sportokat próbálnak ki, illetve már mini akciófilmeket is készítenek.

2010-ben az elsők között indultak, akkor még itthon alig valaki csinálta, de külföldi példa is alig volt. Az elején amatőr módszerekkel indultak, nem gondolták, hogy ebből pénzt is lehet csinálni. 2006/2007-ben jelentek meg tömegével a magyar YouTube csatornák, a szórakoztatás új formáit találták ki – e-sportok, szépségszerek tesztje, animációk, stb. Egyre több néző volt, de a bevételek nem nőttek. 2017-ben azonban a hirdetők is tömegével megjelentek, reklámok és termékmegjelenés formájában. Ez profibbá tette a YouTube videók világát, megnőtt a minőség, valódi tartalomgyártókká váltak.

A PamKutya videóit átlagosan 1 millióan nézik, ami a legnézettebb tévécsatornákkal vetekszik. A 10-20 éves generációk esetében a Gemius felmérése szerint a 10 legnépszerűbb személyiség listáján már 7 youtuber volt Magyarországon. Sokkal szorosabb a viszonyuk a nézőikkel, mint a tévéseknek, ami miatt hosszabb távon is fenntartható lehet a népszerűségük véleményük szerint.

One-man-show
Probléma viszont, hogy ez egy one-man-show: nem lehet szabadságra menni, hosszabb ideig tartalom nélkül hagyni a nézőket. Amíg a tévében le lehet a műsorvezetőt cserélni, de a YouTube-on ez nem fog működni. Az influencerekkel kapcsolatban a negatív hangok is felerősödtek, jóval kritikusabbak ma már az emberek, ezért nagyon oda kell figyelni a megszerzett népszerűség megtartására.

Néhány éve azt gondolták, hogy a YouTube és a tévé közelebb kerül egymáshoz: a tévé műsorokban is megjelenhettek volna a youtuberek. Ez nálunk nem igazán működött, viszont fordítva igen, több tévés is megjelent a YouTubeon: Ördög Nóra, Erdélyi Mónika és Istenes Bence is csupán néhány hét vagy hónap alatt óriási közönséget szervezett magának, és hozták magukkal a profi tévés technikát, ezért a videókkal szembenni elvárások is megnőttek.

Időközben egyre inkább tévésednek a YouTube csatornák: PamKutyáék is felvettek operatőrt, vágót. Közben a tévék is egyre inkább mini-stábbal dolgoznak, egyre inkább hasonlít a kettő egymásra. A jövőben akár ismeretterjesztő, eddig csak tévékben látható műsorok is megjelenhetnek YouTube-on, Amerikában már ez a trend.

A YouTube videókészítés sem spontán már, hónapokra előre terveznek, a partnerek felé tartani kell a határidőket, elérést. A szabályozás is megjelent: ma már a jogdíjakat is komolyan veszik, elég nehéz legális háttérzenét használni, de e nélkül fel se lehet tölteni a tartalmakat. A GVH is egyre komolyabban ellenőrzi ezt a területet. Az EU új szerzői jogdíj rendelete pedig még komolyabb változásokat okozhat, de ez egyben védi is a youtuberek profi tartalmait.

Azt várják a jövőtől, hogy a feszültségek megszűnnek a YouTube csatornák készítői és a tévések között, meg fogják találni a közös érdekeket, nőni fog az átjárás a két felület között. Ma már ők sem videókban, hanem műsorokban gondolkodnak. A YouTube tévésedését mutatja, hogy egyre több streaming szolgáltatás jelenik meg.

A YouTube tartja magát
Tévésként dolgozott egy évtizeden át, ám az elmúlt 6 évben a YouTube-bal dolgozik Szabó Gergő, a Special Effects Media alapítója. Az alapmodell azonban nem különbözik: videós tartalmakat készítenek, amihez hirdetőket és partnereket keresnek. Tapasztalata szerint a YouTube vezető helyét globálisan sem veszélyezteti semmi, messze előzik a konkurenciát. Más videóplatformokkal szemben a legnagyobb előnye, hogy ez egy aktív közösségi platform is. Az USA-ban a fiatalok körében ez a legnépszerűbb, ráadásul előzi az Instragamot, a Snapchetet és a Facebookot is.

Két magyar 1 millió feletti feliratkozóval rendelkező csatorna van: Dancsó Péter és PamKutya. Néző és rajongó tehát bőven van, de közben most alakul, konszolidálódik a piac. Nem csak a nézettségben, hanem a hirdetői költések terén is lezárult a gyors növekedés, lassabb bővülés várható.

Az EU szerzői jogi irányelve komoly változásokat jelent az internetes videók világában. Elvileg eddig is figyelték a platformok, hogy a megfelelő szerzői jogi engedélyekkel kerülhessenek csak fel videók, de azáltal hogy ez céges policy helyett jogszabály lesz, további szigorítás várható. A YouTube videók kapcsán nagyon fontosak a harmadik feles tartalmak, ez gyökereiben átalakulhat.

Influencerek, integrált kampányok

Az influenszer kommunikációban egyre inkább az integrált kampányok működhetnek, nem lesz hatékony mikroinfluenszerekkel dolgozni. Mivel egyre fontosabb a márka biztonság, az üzenet integritása, ezt sok partnerrel nehéz és drága kontrollálni. Ráadásul a sok kisebb elérésű influenszer irányítása, ellenőrzése összetett és drágább feladat is.

A YouTube-on is egyre több fizetős tartalom jelenik meg, a YouTube Originals tartalmak is terjednek. Hozzánk legközelebb Németországban elérhető, előbb-utóbb nálunk is megjelenhet.

A korlátozott ideig elérhető videók ideje jött el
Az online videók terén a legnagyobb trend a korlátozott ideig elérhető videók terjedése, amilyen az Instragram stroyk és a Snapchet, amit a hirdetők is felfedeztek maguknak. A videó formátumok is egyre változnak, nem lesz olyan egyszerű internetes videókat gyártani – csak a Facebook 4 videómérettel dolgozik ma, egyre több technikai felétel kell az igazán profi tartalmak gyártásához.

A videók célba juttatása is átalakul: a videós tartalmakkal feljebb lehet jutni a keresési listákon. Nagy változást hozhat, hogy a Google a videók belső tartalmait is elemezni fogja mesterséges intelligenciával, így sokkal könnyebb lesz megtalálni. Nagyobb szerepet fog kapni ezáltal a keresőoptimalizált videós tartalom, itt még sok esetben nincsenek releváns tartalmak. Az a cég, aki a saját területén elsőként lép, erős online jelenlétet tud felépíteni.

Nehéz mérni, hogy mennyi időt töltenek az emberek az egyes képernyők előtt, mivel ha az egyes technológiák adatait összeadjuk, akkor kimarad a párhuzamos médiafogyasztás. Ebből pedig azt is nehéz lenne kitalálni, hogy mikor melyik képernyő az elsődleges figyelem tárgya.

Már nem csak szórakozásról van szó

Kurucz Imre, az NRC kutatási igazgatója a Media Hungary számára készített, exkluzív kutatásukat mutatta be az emberek videós szórakozási szokásairól. A megkérdezettek nem csak szeretnek a képernyők előtt szórakozni, hanem részben hasznosnak is tartják, különösen a film- és sorozat nézést. Hiába töltenek sok időt tévézéssel, chatelés, közösségi médiával és digitális játékokkal, ezeket azonban nem tartják hasznosnak.

A megkérdezettek 11%-a napi öt óránál is több időt tölt szórakozással egy átlagos hétköznap. Csak 18% mondta, hogy szinte semennyit, 14% legfeljebb 1 órát. A többség 1-3 órát tölt a szórakozással. Az emberek azonban hajlamosak alul becsülni a szórakozásra szánt időt, átlagnak 2 óra 46 perc adódott.

A megkérdezettek az előző nap során a legtöbben tévéztek (52%), közösségi médiát bújták (46%), ezt követően filmet, sorozatot néztek (44%), zenét hallgattak (42%), chateltek (29%), online videókat néztek (25%,) digitális játékokkal játszottak (24%). Érdekesség, hogy a megkérdezettek 13%-a webáruházak böngészését is a szabadidős tevékenységhez sorolta. A korosztályok között természetesen jelentős különbségek vannak, az idősebbek inkább tévéznek, a fiatalok inkább online videókat és sorozatokat néznek.

A szórakozással töltött idő ugyan csak 2 óra 46 perc, kütyükkel, képernyőkkel azonban 5 óra 9 percet töltünk. Ez alapján sokszor nyúlunk a telefonhoz a villamoson vagy egy unalmas meetingen, de ezt nem soroljuk szórakozáshoz. Emellett azonban a többség egyszerre több kütyüt, képernyőt is használ, az idő több mint kétharmadában! Tehát az már a ritkább eset, hogy csak egy képernyőt figyelünk.

A mobiljainkat egész nap kiegyenlítetten használjuk, a tévét és a számítógépet pedig leginkább este 7 és 11 óra között. Ez azért is érdekes lehet, hogy mikor és mely platformon lehet a fogyasztókat elérni.

Nem is akart influencer lenni

Az online videós tartalmak mibenlétéről Hegyi Nóra, a Kolibris Pictures ügyvezetője beszélgetett Szabó Szabolcs (Szabyest) youtuber-zenész-influenszerrel. Szabyest hat évvel ezelőtt futott be az internetes közösségben az Ask.fm-en felkapott válaszaival, majd ezt követően Facebook csatornája robbant be az internetes köztudatba.

Szaby egyáltalán nem influencer akart lenni, hanem zenész, de felfigyelt rá a média. Polgárpukkasztó videókat készített: Ipad-et rántott ki, Iphone-t turmixolt, és 3 milliós nézettséget ért el.

Az elsők között vállalta fel őszintén, hogy szponzorokkal dolgozik együtt. Ki is írta, hogy mit ki szponzorált, és ezért annak idején sok negatív visszajelzést kapott. Mára fordult a világ: egyrészt kötelező is lett feltüntetni, ha szponzortól kapott termék szerepel videóban. Ma már ráadásul menő lett, ha valakinek szponzorai vannak, a Z generációban mindenki szponzorokra vágyik. Az Iphone daralásra tízezresével jöttek a felirakozók, míg az igényes tartalmak nem keltették fel az érdeklődést. Ez kihívás a hirdetőknek is: nehéz a márkaértéket biztosítani.

Szabyest kiszállít egy éve az online videó világából, mert nem érzi úgy, hogy segítené a személyes márkájának az építését. Az online videók segíthetnek az ismertség megszerzésében, de ehhez leginkább a megbotránkoztatás a jó módszer, erre kattintanak.

Hegyi Nóra azt is megkérdezte, hogy a hirdetők mennyire bevallálalósak. Szabyest szerint vannak ilyenek, de nem sokan. A hirdetők egyrészt újat, trendit akarnak, másrészt nem akarnak kockáztatni sem.

A fiatalok körében a Facebook és már az Instagram is egyre kevésbé működik organikusan. Ma a Tik-Tok működik organikusan – itt 15-20 másodperces videókat lehet feltölteni, amire rá lehet érni. Itt 500-600 ezres tömegeket lehet elérni hirdetés nélkül, ami a hagyományosabb közösségi média alogritmusai mellett elérhetetlen. A hirdetők azonban leragadtak az Instagramnál, lassabban reagálnak, mint ahogy a fiatalok platformot váltanak, érdemesebb sokkal aktívabban követni a trendeket – ebben is segít a Media Hungary.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

­­Bucsky Péter – Gazdasági újságíró. Vállalt rádiós műsorvezetést is, több magazinnál, hetilapnál és online hírportálon is rendszeresen publikál.