A nézők átveszik a hatalmat. Jó műsort akar, bárhonnan. Webináriumokkal az értő figyelemért?

A nézők átveszik a hatalmat. Jó műsort akar, bárhonnan. Webináriumokkal az értő figyelemért?
A figyelemgazdaságban átvették a fogyasztók a hatalmat: nem azt fogyasztják, amit kapnak, hanem azt kell előállítani, gyártani nekik, amire igényük van - különben nem minket választanak. Míg néhány évtizede a tévének meghatározó szerepe volt abban, hogy miről beszélünk, mit gondolunk bizonyos dolgokról, mára ez eltűnt – foglalta össze a négy évtizede megkezdett médiakarrierjének tapasztalatait Csermely Ákos.

2012-ben Gerd Leonhard a Media Hungary-n arról beszélt, hogy a média elveszíti hatalmát – értve ezen, hogy nem lesz jelentős befolyásolási képessége a társadalomra. Akkoriban ezt még sokan nem fogadták el – emlékezett vissza Csermely Ákos. Ma már nem egyirányú az információáramlás: a 7,5 millió magyar internetező mindegyike is el tud jutni a többi internetezőhöz.

A tavaly márciusban az életünket felforgató koronavírus digitális atombombát jelentett. Különösen igaz ez a webinárumokra: olyan óriási igény lett az online tapasztalatmegosztásra, mint korábban soha. Ezt pedig adatgyűjtésre, konverzióra, új kapcsolatok építésére lehetett használni – ennek aspektusait járta körbe a Reboot Hungary 2020. március 11-i dupla adásának első fele.

De kinek és miért éri meg, hogy sokszor ingyen megosztja tudását, konferenciát szervez? Jó példa erre az a pék, aki az otthoni kenyérsütésről, a kovász használatáról tartott webináriumokban képzést. Elsőre azt gondolhatnánk, hogy ez rontja az üzletét, pedig a személyes kapcsolódás, a segítség élménye hosszú távon inkább elkötelezett vásárlókat jelent.

Bacsi Krisztina, a Smart Management cégvezetője, business coach b2b üzleti konferenciák, kongresszusok szervezésében évtizedes tapasztalattal rendelkezik. Már az első olaszországi hírek után tudták, hogy muszáj lesz nagyon gyorsan online felületre váltaniuk.

Egyszerre annyi téma, ötlet és feladat jelentkezett ennek kapcsán, hogy ezeket nehéz volt kezelni is. Egy jogi kerekasztalbeszélgetést kellett először egy Zoom-beszélgetésben megszervezni, ez nagy kihívás volt, de egyben jó tanulópénz is volt. 2020 ősztől indult be igazán a professzionális, már az online felületre szervezett konferenciák kora, amikor nem a korábbi formátumokat közvetítették online, hanem erre a felületre fejlesztették az eseményeket.

Az előadóknak is teljesen más feladat egy webináriumon előadni, mint egy konferencián: Bacsi Krisztina az első 20 perces online előadása után sokkal inkább tévébemondónak érezte magát, mint előadónak. Ez a példa is mutatja, hogy teljesen másképpen kell egy online előadást felépíteni. Sokkal nehezebb a személyes kapcsolat kialakítása, a gesztusok használata. A fő kihívás, hogy nem igazán lehet visszajelzést kapni.

Egy webinárnál sokkal több dolog tudja elvonni a hallgató figyelmét, és ráadásul az is kevésbé látványos, ha valaki elhagyja az előadást – egy konferencián fel kell állni, ki kell menni, meg kell kérni embereket, hogy üljenek arrébb, álljanak fel... Ezért nagyon fontos, hogy az előadók próbálják el az előadást, kössék le a figyelmet folyamatosan, és adaptálják a prezentációkat a pörgősebb online felületre. Bár sok munka van vele, a webináriumok előnye, hogy gyorsabban és jóval nagyobb kört lehet elérni.

Bán Zoltán Portfolio.hu portált kiadó Net Média Zrt. vezérigazgatója szerint bár a konferenciáikat a járvány előtt nem online tartották, már egy évtizede használják a webináriumokat a tőzsdei oktatásukban, és ez a tapasztalat most jól jött.

Különbség azonban, hogy ezek oktatási előadások voltak, ahol fontos, hogy meg tudják osztani az elemzett grafikonokot a hallgatósággal. Ehhez képest eltérő feladat, hogy az inkább a személyes előadásokra építő konferenciák is a virtuális világba kényszerültek. Bár korábban is voltak egy-egy esetben fizetős, sztárelőadókkal szervezett online konferencia, ez a járvány miatt lett elfogadott.

Ma már elvárás az online konferenciáknál, hogy legyenek interaktívak, és az is látható, hogy megjelentek a szponzorok, és az emberek hajlandók fizetni a részvételért. Ehhez azonban keresni kellett az interaktív megoldásokat, amiben nem lehet minden megoldás sikeres.

A Potrfolio.hu saját stúdiót is épített, azt gondolták, hogy a profi megjelenés a webináriumok esetében is elvárás lesz. De mára igen elfogadott lett a Zoom-világ, amikor bárki a konyhaasztal mellől, a nappaliból jelentkezik be – azt még nem látjuk, hogy ez a jövőben is így lesz-e.

2010-ban gondolkodott Csorba Anita, hogy tudna minél több embert elérni, és kezdetben a blogolásban gondolkodott. Végül 2014-ben indította el YouTube csatornáját, mert úgy gondolta hogy itt kiválóan, egy pozitív környezetben lehet inspirálni az embereket. Az Inspirációk Csorba Anitától csatorna ma már 52 milliónál több megtekintésnél jár.

Ehhez azonban egy profi stáb kellet, a videókat tízen készítik – már 700 felett járnak. A családoknak, gyerekeknek szóló, kreativitással foglalkozó videókkal foglalkoznak, de nemrég bővültek. A felnőtteket két éve vették célba, nekik sokkal inkább webinár-szerű tartalmakat készítettek. Az online audiovizuális tartalmaknál nagyon fontos, hogy pontosan a célcsoport igényeinek megfelelő tartalmakat gyártsunk, e nélkül nem lehet sikert várni.

A webináriumok komplex rendszerek, amik videóból, prezentációból és interakcióból állnak. Be kell vonni a résztvevőket, amire számos lehetőség van, lehet ez chat vagy szavazás. Ez sokkal inkább arra hasonlít, mintha egy iskolába iratkozna be valaki, ez többet tud adni, mint egy videó.

Ami az előadóknak fontos visszajelzés: azonnal lehet látni, hogy melyik téma és előadás jó. A hagyományos konferenciákhoz képest sokkal direktebbek a visszajelzések. A téma választásánál is figyelembe kell venni, a trendek és az érdeklődés metszete adja meg a jó témaválasztást.

Dr. Szatmári Péter, a Docler Holdinghoz tartozó Kodolányi János Egyetem tudományos és fejlesztési rektorhelyettese előtt számos nemzetközi példa lebegett, amikor az egyetemi életet átalakító digitalzálás, az online oktatás kihívásaival szembesültek.

Az online oktatás, a webináriumok számos területen hatással vannak az egyetemre, a brandépítés, edukáció, tartalomfejlesztés, hálózatépítés, platformteremtés ennek mind része. A legnagyobb kihívás pedig az volt a webináriumoknál, hogy egy huszonéves számára is fogyasztható legyen a 40-45 perces előadás. Egy y és z generációs hallgató számára olyan dramaturgiát kellett kitalálni, ami érdekessé teszi az előadásokat.

A hallgatók zöménél már érezték, hogy a már egy éve tartó speciális állapot fáradtságot okoz – ezért is kezdtek webináriumok fejlesztésébe, hogy ne csak a hagyományos órák legyenek online elérhetőek, hanem legyen valami izgalmasabb, a napi ritmusból kizökkentő forma.

A Pécsi Tudományegyetemmel közösen végzik a Kodolányi János Egyetemen a tartalomfejlesztést, közösen találnak ki nemzetközi témákat. A webináriumok lényege, hogy fenntartsák az érdeklődést, a korosztály elvárásainak megfelelőe. A Kodolányinál három előadó van webináriumonként, maximálisan 10 percet beszélhetnek, és ezt követi egy vita, beszélgetés. Ezek a keretek fontosak a figyelem fenntartása miatt. Azt is látják, hogy 50 percnél hosszabb eseményeknél már kezdenek a hallgatók kilépni.

Barcsi Krisztina tapasztalata szerint érdemes 20 perces webináriumokban gondolkodni, amiben törekedni kell a változatosságra. Csorba Anita szerint fontos, hogy hol és milyen várakozással jönnek a nézők: a TikTok esetében a 9 másodperces videók a legnépszerűbbek, a Facebookon az egypercesek. Egy weibnárium esetén ezeknél jóval hosszabb idei le lehet kötni az embereket, mert más hozzáállással érkezzenek.

A webináriumoknak pedig ez talán a legfőbb értéke a szponzorok és hirdetők felé: az online világban nagyon kevés olyan tartalom van, amit értő figyelemmel, hosszú ideig figyelnek az emberek. Ez pedig hozzájárulhat ahhoz, hogy a koronavírus járvány elmúltával hosszabb távon is velünk maradjon ez a formátum.

A webinárium készítés és terjesztés további gyakorlati kérdéseivel foglalkoztunk az adásban, amely az alábbi videóban nézhető meg, ha valaki lemaradt volna – a természetesen élő – közvetítésünkről. Többek között arra is kitértünk, hogy hasonlóan a mi gyakorlatunkhoz, miért és hogyan érdemes az élő adást online visszanézhetővé tenni.

 

Figyelem! Eddigi adásaink megtekinthetőek a Digital Hungary YouTube csatornáján! Itt

Iratkozz fel Te is!

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

Bucsky Péter