Íme, ezek a sikeres válságkommunikáció sarokpontjai

Íme, ezek a sikeres válságkommunikáció sarokpontjai
Villámreflexekre, adatvezérelt szakmai zsigerekre és empátiára van szükségünk, illetve egy csipetnyi jó ízlés sem árt, ha nem akarjuk elvágni magunkat végérvényesen – írja a 7blog válságkommunikációval foglalkozó cikkében.

Az Edelman kommunikációs tanácsadó cég Trust Barometer felmérésében a megkérdezettek 71 százaléka szerint ha ezekben az időkben egy brand a profitot az emberek fölé helyezi, örökre elveszítheti a bizalmukat. Továbbá 90 százalékuk pedig egyetért abban, hogy a márkáknak a kormányokat támogatva kell fellépniük a koronavírus elleni harcban – olvasható a 7blogon.

A bizalmi barométer négy fő tényezőt rajzol ki a 12 000 megkérdezett válaszai alapján: védekezés, informálás, edukáció és közösségépítés. Ezekből legalább egyet érdemes tartalmaznia a cég akciótervének és válságkommunikációjának. Érdemes komolyan venni az empátia erejét. A felmérés szerint a válaszadók harmada győzte már meg egy embertársát arról, hogy ne használjon egy márkát, ha az nem megfelelően jár el a válság idején. Illetve több mint a harmada próbált ki azért egy új brandet, mert innovatív és empatikus volt a válságkezelésben.

Az empátia szintjei a marketingben
Nem új keletű dolog a szolidaritás bevetése és az empatikus marketingkommunikáció. Egy nagyobb válság azonban nagyobb erőfeszítéseket is igényel, és a felelősségvállalás újragondolását. A megszokott kommunikációs sémák könnyen álszentté válhatnak és pont az ellenkező hatást érhetjük el velük – legyen szó a nagy márkák felszínes szlogenjeiről, vagy a kisebbek – recesszióban egyébként virágzó – email marketingjéről. Természetesen mindkettőt lehet jól is csinálni. Emeljük új szintre az együttérzés minőségét. Íme, a jó példák hatékony válságkommunikációra:

Védekezés
Több nagyvállalat szervezte át tevékenységeit, hogy segítse a megrokkant egészségügyet. A Hewlett-Packard 3D nyomtatókat adományozott kórházaknak maszkgyártás céljából. Ide tartozik minden olyan cég is, aki fokozott erőbedobással segíti munkavállalóit, akár egészségügyi és munkavédelmi, akár pénzügyi téren. A KFC és a Hyundai kiemelkedő példát mutatnak alkalmazottjaik megsegítésében – ezzel a sikeres válságkommunikáció mellett saját munkavállalóiknak is biztonságot nyújtanak.

Informálás
A Coca Cola jótékony célokra ajánlotta fel az áprilistól kereskedelmi reklámtevékenységére szánt büdzséjét, meglévő televíziós hirdetési felületeit pedig átadta a Magyar Vöröskereszt üzenetei számára. Ide tartozik minden olyan e-commerce cég is, aki fáradtságot nem sajnálva fokozottan ügyel vevői tájékoztatására a fertőtlenítéssel és kiszállítással kapcsolatban.

Edukáció

A Microsoft lehetővé tette az európai egészségügyi szervezeteknek, hogy AI-vezérelt botokat hozzanak létre, amelyek megpróbálnak intelligensen válaszolni a felhasználók koronavírussal kapcsolatos kérdéseire. Ide tartozik minden olyan blogposzt, email marketing vagy egyéb edukatív kezdeményezés, amely kősziklaként áll a fake news cunamival szemben. Példaértékű az ingyenessé vált online marketing tananyagok listája is.

Közösségépítés
A Spar magyar influencerekkel társulva biztatja a fiatalságot, hogy segítsenek az időseknek a bevásárlásban. Az Ecommerce Hungary az összevont közösségi rendelésekre buzdítja a lakosságot, hogy csökkentse a szektor terheltségét.

Zseniális kezdeményezés a kkv szektorban a #SMEsvsCOVID19 mozgalom, amely a virtuális térre való átállás megsegítésére létrehozott digitalizációs platform. A Facebook kkv-segítő 100 millió dolláros programja is megér egy említést.

Adatvezérelt válságkommunikáció
A termékfejlesztés és UX terén már bevált eszköz, de a tradicionális marketingben is hódít a célcsoportok adatvezérelt megközelítése. A védekezés–informálás–edukáció–közösségépítés kvartett jó irány, de a pontos célzáshoz a kutatás–tesztelés–elemzés trióra van szükségünk, hogy tudjuk, mi az, amit a célcsoportunk valóban akar. Bár idő szűkében vagyunk, ne engedjük veszni hagyni az online térben lebegő adatkincseket, amelyek arra várnak, hogy kibányásszuk őket. Felbecsülhetetlen értékű információkra tehetünk szert, amelyek segítenek felmérni célcsoportunk megváltozott igényeit és nagyban enyhíthetik a világjárványt követő lábadozás kényelmetlenségét. Ehhez idő kell és türelem, a befektetés azonban gyorsan megtérül.

A teljes cikk a 7blog oldalán olvasható.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!