Így veszi át a kreatív csapatok munkáját a jövőben a mesterséges intelligencia

Így veszi át a kreatív csapatok munkáját a jövőben a mesterséges intelligencia
Szakdolgozatot ír, megadott információk alapján PR-cikkeket kreál, valamint a személyiségi jogokat veszélyeztető módon képes megteremteni és leutánozni bárki kép- és hangmását: a mesterséges intelligencia rohamtempóban fejlődik, nem véletlen, hogy jó pár szakág dolgozói aggodalommal tekintenek a jövőbe, hiszen a munkájuk is veszélyben lehet. Az idei Digital-Media Hungary konferencián Major Zoltán, a nemzetközi piacon működő japán Dentsu reklám- és PR részvénytársaság hazai kreatív igazgatója részletesen kifejtette, hogyan végezték el az MI-vel egy teljes kreatív csapat munkáját.

"Kreatív ügynökségként rengeteg technológiát használunk a kreatív munkafolyamatok során" - kezdte a szakember. "Nemrég kíváncsiak voltunk, hogy milyen lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában, így készítettünk egy esettanulmányt" - magyarázta Major Zoltán, aki a Daybreak elnevezésű granolához terveztette meg a legideálisabb csomagolást az MI segítségével.

"Többféle modellel dolgoztunk. Az első az úgynevezett genexplore, amely moziakszó a generating és az exploring szavakból tevődik össze. Miután generáltunk egy ötletet, végiggondoltuk az alkotóelemeket, amelyekből felépítettük a terméket. Sorra vettük például, hogy milyen csomagoló fajták vannak a lebomlótól a tasakoson át a prémium minőségű fadobozosig. Azt is észben kellett továbbá tartanunk, hogy ez egy japán cég, tehát milyen japán gyökereket tudunk felhasználni a kreatív folyamatok során. Ilyen például a cseresznyevirág vagy a Fuji-hegy. Miután ezeket átgondoltuk, megkértük az MI-t, hogy mindezt fűzze bele a tervezésbe és gyártson attraktív, jó minőségű csomagolás variációkat. Vizuális típusokat is megadtunk neki, hogy a végeredmények között legyenek minimalista, illetve izgalmasabb, színesebb ötletvariációk is. Miután 20 perccel később rengeteg mintát kaptunk, elkezdtük átvizsgálni azokat és megadott szempontok alapján szűkíteni a kört. Amint ezt is megtettük, a maradék mintákból különböző variációkat generáltattunk a mesterséges intelligenciával" - fejtette ki Major. A Dentsu kreatív igazgatója és csapata mindezek után az úgynevezett bisszociációs modellt határozta meg. Mint arra a szakember felhívta a figyelmet, az ember kreativitása abból fakad, hogy egyedi módon képes két vagy több egymástól távol álló területet is vegyíteni, ezzel pedig egy új dolgot létrehozni. Major szerint ezeknek a területeknek a metszéspontján jön létre a kreativitás. Ebből kiindulva megpróbáltak a csomagoláson túl olyan granola összeállításokat létrehozni, amelyeket az embereknek a pozíciójuk szerint kínálhatják.

"Azzal az ötlettel dolgoztunk, hogyha rendeznénk egy reggelit, akkor mindenkinek a pozíciója szerint szeretnénk granola variációkat kínálni. Ehhez először sorra kellett vennünk, hogy milyen pozíciók vannak, majd a rendelkezésre álló kapacitásunk szerint leszűkíteni azokat 15-re. Utána jött a neheze: ki kellett találnunk, hogy milyen granola illik hozzájuk. Ehhez az MI-nek megadtuk azokat az adatokat, hogy milyen alapanyagok állnak a rendelkezésünkre, és ezek alapján javasoljon különböző mixeket a megadott 15 pozícióra. A rendszer végül összevetette az alapanyagok tulajdonságait, élettani hatásait és tápanyagtartalmát a pozíciókra jellemző tulajdonságokkal, az azokhoz szükséges energia igénnyel, és így tovább, majd mindezt figyelembe véve tett javaslatokat a granola keverékekre. Ugyanígy különböző alkalmakra vonatkozóan is meg tudtuk kérni az MI-t, hogy generáljon jó minőségű recepteket" - mondta Major Zoltán. A következő modellben az ember tudatalattijában dolgozó folyamatokat próbálták kiváltani és felgyorsítani.

"A kreativitás egy ideig tudatalatti fázis, nincs látható eredménye. Majd egyszer csak jön egy ötlet, történik valami, ami új megvilágításba helyezi az addigi gondolkodásunkat, ez pedig kiváltja magát a kreatív ötletet" - vázolta fel a tudatalatti folyamatokat és az "aha-pillanatot" Major, aki a mesterséges intelligencia segítségével azt próbálta elérni, hogy ez a pillanat minél hamarabb megtörténjen. "Elkezdtünk egyedi fejlesztéseket csinálni az MI segítségével. Adott volt egy négyezer fős kutatás, amelyet emberként nagyon nehéz feldolgozni, így hát az adathalmazból különböző szegmenseket, azok alapján pedig virtuális személyiségeket hoztunk létre, akikkel aktív csevegést lehetett folytatni, így megtudhattuk, hogy a vállalkozói adatok alapján profilozott személyek hogyan állnak bizonyos szokásokhoz. A mesterséges intelligencia a különböző csatornákat és képi információkat is figyelte, analizálta, és képes volt megállapítani, hogy azok mennyire relevánsak a digitális perszónáknak" - részletezte az emberi szokások gyors kielemzésének hatékonyságát és az így kapott információk termékfejlesztés szempontjából hatékony felhasználásának módját a Dentsu szakembere. Utolsó lépésként azt is elárulta, hogy a mesterséges intelligencia az esettanulmányuk alapján is tökéletesen használható, hogy valós felhasználókat kérdezzenek különös erőforrás nélkül. Az interjúkérdések és szkriptek generálásába hatékonyan bevonható az MI, amely magukat az interjúkat is maradéktalanul lebonyolítja. Az interjúkból szerzett információk végül feltölthetők a már létrehozott virtuális személyiségek profiljába, így azok még relevánsabb meglátásokkal adhatnak visszajelzéseket egy adott termékfejlesztésről. Mi több, a teljes storyboard véleményezésébe is bevonhatók.

"Ha a mesterséges intelligenciát beépítjük a munkafolyamatokba, akkor valós üzleti igények mentén fejleszthetünk prototípusokat. Ezek a prototípusok pedig valóban működnek és támogatják az üzleti sikerességet" - zárta A mesterséges intelligencia kreativitása című előadását Major Zoltán.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!