Így találj több száz témaötletet tartalommarketinghez

Így találj több száz témaötletet tartalommarketinghez
A tartalommarketinggel kapcsolatos számos kérdés közül az egyik legégetőbb, hogy vajon miről is szóljanak a tartalmak. Merthogy a témaötletek nem jönnek csak úgy maguktól és egy idő után a legkreatívabb elmének is küzdenie kell. Elfogynak az iparági kulcsszavak, a legtöbb kulcsszókutatáshoz használt eszköz csődöt mond vagy egyszerűen csak nem találjuk meg az eszközök korlátozottsága miatt a megfelelő témákat. Ebben a szakmai cikkben a BP Digital SEO ügynökség szakértői az ötletek generálásához használt legkülönféle módszereket gyűjtötték össze.

A tartalommarketing kicsit olyan, mint a keresőoptimalizálás. Minden évben temetik, mégis továbbra is megbízható lába a legtöbb cég marketing mixének. Írhatunk blogbejegyzéseket, készíthetünk videókat vagy felülhetünk a podcast-vonatra, egy fontos kérdés azonban időről-időre elő fog jönni: miről szóljanak ezek a tartalmak?

Különösen nehéz ez a kérdés akkor, ha nem az első pár tartalom gondolatával kacérkodunk. Hány bőrt lehet még lehúzni egy témáról? Hogyan találhatjuk meg a vásárlóinkat foglalkoztató kérdéseket és miképp készíthetünk valós igényre szabott tartalmakat?

Ezek a kérdések minden tartalomkészítéssel foglalkozó cégnél gyakran felmerülnek. Nálunk is nagy fejtörést okoz az újabb és újabb cikkek témájának felkutatása. Egy idő után (különösen a szűk szakmai témát célzó média esetében) elfogynak az iparági kulcsszavak, a legtöbb kulcsszókutatáshoz használt eszköz csődöt mond vagy egyszerűen csak nem találjuk meg az eszközök korlátozottsága miatt a megfelelő témákat.

A cikkben a témaötletek generálásához használt legkülönfélébb módszereket gyűjtöttük össze, hogy segítsünk az adatokkal alátámaszthatóan, keresett témák megtalálásában. Jó, jó. De hogyan kezdjük el az ötletek dzsungelében való barangolást?

1. Mire keresnek online?

Első lépésként érdemes a kulcsszókutatáshoz használt eszközöket segítségül hívni. Bár ebben a cikkben nem csupán a SEO szempontból releváns kifejezések megtalálása a célunk, semmiképp sem érdemes kizárni ezeket az ötleteket sem.

Egy ideális kulcsszókutatásnál a kifejezések mellett megkapjuk a becsült nehézségüket, helyezésünket az adott kulcsszóra, a versenytársak helyezését és a kulcsszó havi keresési mennyiségét is.

A felsorolt számok közül a keresési mennyiség a leghasznosabb mutató ötletek gyűjtésénél. A magas keresési mennyiség biztosítja, hogy a téma érdekli az olvasókat és mellette lehetőséget biztosít rá, hogy egy jól optimalizált cikk írásával később a keresőkből is megtalálják tartalmunkat.

* - Google Autocomplete
Mielőtt egy weboldalt megnyitunk érdemes egy okosított Google kereséssel kezdeni a kutatást. Írjuk be a *keresett kifejezés kombinációt böngészőnk címsorába. Ezzel a trükkel a szótőből kiinduló kifejezéspontos lehetőségeket kapjuk vissza.

A *keresőoptimalizálás parancsra például a következő eredményeket kapjuk.

Google Autocomplete a keresőoptimalizálás kifejezésre

A Google Autocomplete segítségével nagyobb témákat szedhetünk szét jól elkülöníthető részekre. Néha ezeket a különböző részeket egy cikken belül több bekezdésben is ki lehet fejteni, máskor pedig érdemes egy külön aloldalt vagy cikket szentelni a kulcsszónak. A különböző keresési operátorok használata nálam sokszor az első lépés egy téma bonyolultságának meghatározására. Néha csak altémák, kapcsolódó kulcsszavak esetleg albekezdések témájának azonosítására használom ezt a módszert. Egyszerű, gyors, de extra technikai megoldás nélkül nagy mintán kevésbé hatékonyan használható ez a módszer.

Keyword Planner, Ubersuggest
Ötletgeneráláshoz sokszor elegendőek lehetnek az ingyenes eszközök is, így egy költés nélküli Google Ads fiók és a hasonló adatbázisokból dolgozó Ubersuggest is hasznunkra válhat. Nagy valószínűséggel visszaköszönnek majd az előző pontban látott kifejezések is a kutatás során, de a megfelelő kiinduló kulcsszavakkal több százra duzzaszthatjuk ötleteink számát.

Válasszuk a Google Keyword Plannert vagy az Ubersuggest-et, nyissuk meg a tetszőleges eszközt, majd szükségünk lesz egy kiinduló kulcsszóra.

A kiinduló kulcsszó egy olyan egy-két szóból álló kifejezés, amire potenciálisan sokan keresnek és széles témát / termékkört fed át.

Egy bútorokat értékesítő webáruház számára tökéletes kiinduló kulcsszavak a kanapé, az ülőgarnitúra vagy a szék. Ezeket a kfiejezéseket az eszközbe beírva kaphatunk olyan ötleteket, mint a bőr ülőgarnitúra, barokk ülőgarnitúra vagy az ágyazható ágyneműtartós sarok ülőgarnitúra. A kapott kulcsszavakból utána új kifejezéseket nyerhetünk ki, amelyek egy újabb lekérdezéshez vezethetnek. Mindezt ingyen.

Google Keyword Planner keresési adatok

A Google Keyword Planner az utóbbi évben sokat fejlődött, ugyanakkor egy, a Google ökoszisztémán kívűli eszköz is többlettötletekkel tud szolgálni.

Ubersuggest keresési adatok

Keresési mennyiség használata
Ötletek gyűjtéséhez ugyan elegendőek a kulcsszavak, de két okból is érdemes keresési mennyiséget mellékelni a kifejezésekhez:

  1. Ha a keresőkből szeretnénk organikus forgalmat irányítani oldalunkra, akkor nélkülözhetetlen tudnunk, hányan keresnek egy adott kifejezésre. A keresési mennyiség ismerete sokszor befolyásolja egy cikk hosszát, struktúráját is. Egy olyan kifejezésre, amelyre többen keresnek, érdemes hosszabb tartalmat készíteni, míg moderáltan népszerű kulcsszavaknál sokszor egy kevésbé részletes tartalom is elegendő lehet (ha SEO-ra fókuszálunk).

  2. A keresési mennyiségből kiindulva fel tudunk állítani egy rangsort a cikkötletek között. Ha organikus forgalom oldalunkra terelése a célunk, akkor érdemes a magas keresési mennyiségű kifejezésekkel kezdeni a tartalomgyártást, majd fokozatosan haladni a kevésbé népszerű témák felé. Így nagyobb esélyünk lesz, hogy egyre több emberhez jussunk el, miközben az ötletekből sem fogyunk ki.

Bár legtöbbször keresési mennyiséget is mellékelnek az eszközök, azonban ha ezeket az ötleteket több forrásból szerezzük be, akkor a nap végén érdemes egy adott eszközből kiegészíteni a kulcsszavakat a keresési mennyiséggel. Magyar nyelven a Google Keyword Planner és az Ahrefs SEO szoftver szolgálnak a legmegbízhatóbb adatokkal. Sajnos korlátoltak a lehetőségeink, ha ingyenes alternatívákat szeretnénk.

A Keyword Planner csupán sávos adatokat nyújt költés nélküli fiókban, míg az Ahrefs egy fizetős SEO szoftver. Ugyan az Ubersuggest ingyenes és mellékel keresési mennyiséget is, de ezek a számok sokszor jelentősen eltérnek más eszközök mutatóitól, így megkérdőjelezhető a hitelességük.

Függetlenül attól, hogy használunk-e keresési mennyiséget vagy sem, még mindig akad néhány lehetőségünk a tartalommarketingünket támogató ötletek gyűjtésére.

2. Trendelemzés

Népszerű vagy épp felívelő témák azonosítására alkalmas lehet egy kis offline kutatás is. Gondolkodj egy a tágabban vett iparágad változásain. Milyen hívószavakkal csábítanak konferenciára érdeklődőket az iparági események? HR területen például kevés olyan eseményt lehet találni manapság, ahol az employer branding, munkavállalói élmény vagy agilitás buzzword-ök fel ne tűnnének. Ezeket a kifejezéseket érdemes az előző pontban megismert eszközökkel elemezni. A felívelő keresési mennyiségű kifejezésekre vagy folyamatos érdeklődésre számot tartó kulcsszavak tökéletes cikkötletek lehetnek.

Keresések alakulása az employer branding kifejezésre

Történt valamilyen jogszabályi változás, ami felrázta a piacot?
Ha időben készítesz minőségi tartalmat a témában, akkor könnyen nyitott fülekre találhatsz. Gondoljunk csak GDPR rendeletre vagy a pénzügyi szolgáltatók helyzetére a családi otthonteremtési kedvezmény és a MÁP+ megjelenésével.

Keresések alakulása a csok kifejezésre

A nyitott fülek mellett adatvezérelt módja is van a trendek követésének. Míg a kulcsszavak keresési mennyiségei az elmúlt hónapok adatait tárják elénk, addig egy másik Google termék segítségével valós időben követhetjük a keresési trendeket.

A Google Trends Napi keresési trendek fülén az adott nap legkeresettebb kifejezései találhatók, amelyek óránként frissülnek. Így a Google Trends segítségével valós idejű érdeklődésre számot tartó cikkötleteket is találhatunk.

Google Trends - Napi keresési trendek

3. Miről beszélnek online?
A tartalommarketing egyik fontos célja, hogy valódi érdeklődésre számot tartó kérdéseket válaszoljunk meg, amellyel segítjük olvasóinkat, továbbá a hozzáértésünket is bizonyíthatjuk. De hogyan találjuk meg ezeket a kérdéseket?

Bár egy kulcsszókutatás kétségkívül hasznos, azonban arra nem ad választ, hogy részletekbe menően miről szóljon a cikk? A téma kutatása közben a legjobb organikus találatok áttekintése mellett érdemes közvetlenül figyelni az érdeklődők kérdéseire.

Erre itthon leginkább a Gyakori kérdések alkalmas, ha tudunk angolul, akkor pedig a keresett kifejezést lefordítva a Quora és Reddit felületeit is felhasználhatjuk.

Hasonló online portálok nem feltétlenül új témák keresésére, hanem témán belüli fontos kérdések azonosításában lehetnek hasznunkra.

4. Versenytársak elemzése
Hacsak nem egy új, vagy magyarul kevésbé népszerű területen készítünk tartalmat, akkor találhatunk olyan jó példákat, akik már elindultak az általunk tervezett úton. Versenytársaink oldalának elemzésével felfedezhetjük a közösségi médiában jól teljesítő cikkeiket és a legtöbb organikus forgalmat realizáló bejegyzésüket, kulcsszavaikat is.

1. Lépés: Az első három pontban összegyűjtött kulcsszavak közül érdemes egy szakmailag különösen releváns kifejezésre rákeresni a Google-ben. Tegyük fel, hogy egy HR tanácsadással foglalkozó blog számára keresünk tartalomötleteket. A versenytársak elemzését a számunkra releváns “munkavállalói élmény” kulcsszóra kereséssel érdemes elkezdeni. Itt az első helyen rangsoroló oldalt, esetünkben a hrportal.hu-t érdemes elemezni.

Első találat a munkavállalói élmény kulcsszóra (2020. január)

2. Lépés: A hasonló témában publikáló weboldal URL-jét ezután a BuzzSumo nevű szoftverbe dobjuk be, ami az oldal közösségi médiában legjobban teljesítő tartalmait fogja visszaadni számunkra. Az év végi bónuszok és a munkaviszony változásai ezek szerint különösen kedvelt témák az utóbbi időben. A Buzzsumo ingyenes verziója domain címenként és kulcsszavanként is 5-5 találatot mutat, azonban a lekérések száma is korlátolt. Ettől függően időről-időre hasznos lehet tartalommarketing ötletek szerzéséhez.

Domain elemzése Buzzsumo-val

3. Lépés: A magyar nyelven a legnagyobb adatbázissal rendelkező Ahrefs segítségével nem csak kulcsszóötleteket kaphatunk, hanem versenytársaink jól teljesítő kifejezéseit is megkapjuk. Bejelentkezés után a Site Explorer címsorába a domain címét érdemes beírni, majd az Organic Keywords fülre lépni. Itt a legtöbb organikus forgalmat továbbító kifejezéseket láthatjuk. Az esetünkben több, mint 50.000 kulcsszó közül már az első oldalon azonosíthatunk olyan népszerű kulcsszavakat, amelyekre érdemes tartalmat készíteni (bérkalkulátor, munkaszüneti napok, minimálbér).

Domain elemzése Ahrefs-el

Ugyan találhatunk versenytársaink tartalmai között számunkra nem feltétlenül releváns cikkeket is, azonban kis válogatással olyan ötletekkel gazdagodhatunk, amelyek egyébként valószínűleg nem kerültek volna be a stratégiánkba.

Hogyan illeszkednek ötleid egy tartalomstratégiába?
A cikkben bemutatott módszerekkel örökzöld és pillanatnyi trendekekre reagáló tartalmakat is készíthetsz. Míg keresési mennyiséggel rendelkező kifejezésekből érdemes egy modulokra bontott tartalomstratégiát készíteni és ez alapján elvégezni a tartalomgyártást, addig a trendszerű témákkal javasolt inkább ad-hoc módon számolni és időt szentelni nekik a publikációs naptárunkban. Ne vesszünk el a különféle eszközök rengetegében és ne tévesszenek meg a cégünk, honlapunk profiljához nem kapcsolódó kifejezések. Fordítsd előnyödre az eszközöket és találd meg az üzletileg is fontos cikkötleteket! Reméljük, hogy sikerült a cikkben egy-két új ötletforrással szolgálnunk. Ha szeretnél többet megtudni a seo alapú blogírásról vagy a kulcsszókutatás folyamatában merülnél el, akkor javasoljuk kapcsolódó cikkeinket!

A cikket a BP Digital SEO ügynökség szakértői írták - külön köszönjük Híres Norbert és Szesztay Péter közreműködését.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!