Mi lesz az online marketinggel a járvány után?

Mi lesz az online marketinggel a járvány után?
A koronavírus-járvány során soha nem látott eredményeket láthattunk az e-kiskereskedelemben. A cégek közül sokan átálltak a hibrid (online+offline), vagy a teljesen online működésre, és a marketingbüdzsékből még nagyobb szeletet hasított ki az online szegmens. A digitális marketinggel foglalkozó szakemberek világszerte arra a kérdésre keresik a választ, hogy mi várható a tömeges oltások elkezdését követően: visszarendeződés következik vagy visszafordíthatatlanul megváltozott a reklámvilág?

Ötvenezer új vásárló lépett a piacra néhány hónap alatt

A magyar piacon rendkívüli módon növekedett az online rendelések száma, a GKI Digital adatai szerint 2019 első negyedévében 123,2 milliárd forintot költöttek a magyarok online, 2020 első negyedévében pedig 21,4 százalékkal többet, majdnem 150 milliárdot. „Több, mint ötvenezer új vásárló jelent meg csupán néhány hónap alatt a piacon, ezek a vásárlók pedig már soha nem fognak eltűnni. Így az e-kiskereskedelem és ezáltal az online marketingesek győztesként jönnek ki a válságból és az azt követő időszakban is fontosabb lesz a cégek számára az online jelenlét az offline-hoz képest. A digitális marketing végleg megkerülhetetlenné vált” – fogalmaz Nótin Szabolcs online marketing szakértő, a Retargeting.Biz magyarországi country managere.

A webshopok népszerűek maradnak

Nótin Szabolcs szerint 2020 első negyedéve után is újabb vásárlók kerültek az e-kereskedelembe, és mind azt tapasztalták, hogy a webshopok nagyrésze megbízható, áraik megfelelőek és a kiszállítás is kellően gyors; a szakértő véleménye az, hogy a járvány végéhez közeledve továbbra is népszerűek maradnak majd a webshopok, ezáltal az online marketingre helyezett hangsúly is megmarad a legtöbb cégnél, így aggodalomra nincs ok a szektorban.

Ráadásul a vállalkozások is hatalmas összegeket fektettek az online értékesítési csatornák kiépítésébe, mivel 2020-ban ez volt a túlélés kulcsa és a vírushelyzet miatt keletkezett károk enyhítésének egyetlen hatékony eszköze. A keresleti és a kínálati oldal is hatalmas fejlődésen ment keresztül.

A turisztikai szektor is kezd feléledni

A szállodák és wellness-komplexumok szinte teljesen leállították a marketing-tevékenységüket a járványhelyzet idejére, azonban a 2021-es évet visszafogott optimizmussal kezdhetik: a tömeges védettség és az oltást igazoló „útlevelek” már lehetővé teszik a vendégek fogadását. Nótin Szabolcs szerint 2021-ben a HORECA-szektor ismét megjelenik az online marketing piacon és fokozatosan erősödő verseny fog kibontakozni a vásárlók eléréséért. Ez pedig jó hír az online marketingeseknek: a hotelek, éttermek, légitársaságok, vendéglátósok újra megjelennek majd a potenciális ügyfelek között. „Ne felejtsük el, hogy az e-kereskedelem nem minden szegmense járt jól a válsággal: a szálláshelyközvetítő oldalak, a repülőjegy kereskedők, a koncert és színházjegy értékesítő oldalak hatalmas visszaesést éltek meg 2020-ban. Idén viszont ismét növekedési pályára állhatnak, ami újabb lökést fog adni a teljes szektornak is” – fogalmazott Nótin Szabolcs.

Egyre több vállalkozás automatizál

A járvány alatt megnőtt az igény az online marketing szolgáltatásokra és szoftverekre. Nótin Szabolcs szerint a mesterséges intelligencia és automatizáció által hajtott marketing a leghatékonyabb, hiszen a szoftver szinte mindent elvégez helyettünk: költséget optimalizál, személyre szabott hirdetéseket jelenít meg minden egyes felhasználónál, névre szóló emailt küld és ami a legfontosabb: analizál. „Az összetett adatsorokat gyakran csak szakképzett emberek tudták megérteni, azonban a marketing szoftverek hétköznapi nyelvre tudják fordítani a statisztikai adatokat is” – fogalmaz Nótin Szabolcs.

A sikertörténetek inspirálnak

Hazánkban rengeteg vállalkozás az online átállás miatt erősödött, vagy menekült meg. Gondoljunk csak a Mártogatós sikertörténetére: a catering-startup az elmaradt rendezvények miatt bajban volt, de az online jelenlét erősítésével és gyors szemléletváltással tudatosították a célközönségükben, hogy online rendezvényeken is kaphatnak ételt a vendégek, házhoz szállítva. „Az ilyen és ehhez hasonló történetek alapján sokan kezdenek online vállalkozás indításába, ezzel tovább nő az ügynökségek ügyfélköre” – fogalmaz Nótin Szabolcs.

A második hullám végéhez közeledve elmondhatjuk, hogy mindenki visszafogott optimizmussal tekint a jövőbe, de 2020 se múlik el nyomtalanul. A digitális innovációk és az e-kereskedelem fejlődése hosszú távon velünk marad. 2021-ben pedig végre a turisztikai szektor is fellélegezhet, az online ügynökségek pedig bővülő piacra és növekvő ügyfélszámra számíthatnak” – tette hozzá a szakember.

További információ: tamas.hackl@emeraldpr.hu

Háttérinformáció: A Retargeting.Biz egy több mint 20 webshop motorra illeszthető webshop-marketing automatizációs szoftver, amelyet mesterséges intelligencia és gépi tanulás (machine learning) segítenek a lehető leghatékonyabb működés elérése érdekében. A marketing-motor által alkotott dinamikus hirdetések akár háromszor jobb eredményeket hoznak, mint a manuálisan létrehozott társaik és a különleges ajánlási rendszer személyre képes szabni a hirdetéseket a potenciális vásárlók számára. A Retargeting.Biz Premier Google Partner és Facebook Marketing Partner is. Kisméretű webshopok számára már havi 110 euróért elérhető a program.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!