A világ legnépszerűbb virtuális influenszere, Miquela már többmillió követővel rendelkezik Instagramon és Facebookon is - ráadásul hiába nem valós személy, valós személyiséggel bír. De hogyan is definiáljuk a virtuális influenszert?
A virtuális influenszerek digitálisan létrehozott karakterek, amelyek számítógépes grafikai szoftverekkel készülnek. Ezek a karakterek egyéniséggel rendelkeznek, és úgy viselkednek az online térben, mint klasszikus influenszer társaik. Nem csupán grafikai képződmények, hanem sztori van mögöttük, illetve olyan információk, amiket meg is osztanak a követőkkel, így látják el a kommunikációs céljukat.
A jelenség egyelőre Ázsiában a legnépszerűbb, azon belül is elsősorban Koreában és Japánban. Farkas Dániel kiemelte, többek közt az emojik is itt terjedtek el először, még mielőtt meghódították volna a világot. Kiemehetjük emellett Dél-Amerikát is, ahol szintén 10 milliós nagyságrendű követői bázissal rendelkeznek az egyes digitális karakterek.
Egyre több olyan cég is van, aki digitális influenszereken keresztül kommunikál. Ezeket a karaktereket nem csak, hogy személyiséggel is felruházzák a cégek, hanem megosztják az aktuális információkat, például az akciókat is. A nagy divatcégek saját digitális alteregókat hoznak létre, akár csak egy adott termékre vonatkozóan is.
A valós és a virtuális világ évről évre egyre jobban összefonódik. Afelé tendálunk, hogy már a valós influenszerek is létrehozatják a saját digitális avatarjukat: ha aznap nincs kedvük szépen kiöltözni, sminkelni, frizurát csinálni, az avatar posztolhat he-lyettük.
Jó példa erre Barbie is, “aki” különböző élményeiről számol be az Insta-profilján. Nem márkaként, hanem személyiségként kommunikál. Ilyen módon minden ismert rajzfilmfigura és egyéb karakter virtuális influenszerré válhat, tulajdonképpen a saját spin offjaként. Nemcsak reklámozhat, hanem véleményvezérként akár fontos dolgokra is felhívhatja a figyelmet.
A digitális influenszerek mellett szól az is, hogy nincsenek botrányaik a valós életben. A készítők teljes kontrollt gyakorolhatnak afölött, ami megjelenik róluk. Ráadásul bármennyi poszt elkészíthető velük, ennek csak a fejlesztők teljesítési képességei szabhatnak határt.
“Mi a Starnetworknél már közel 10 éve foglalkozunk szponzorációs együttműködésekkel, és tudjuk, milyen nehéz ügy, amikor egy influenszer többször is módosítja a briefben lévő tartalmat, vagy épp az ügyfélnek vannak extra kérései, szempontjai. Ez kellemetlen szituációkat, megoldandó feladatokat szülhet, itt viszont gyorsan lehet tartalmat produkálni vagy átalakítani. Másrészt óriási a PR-értéke, ami az újszerűségéből fakad” - mondta Farkas Dániel.
A digitális influenszerek népszerűsítenek Samsung Galaxy telefont, luxusszállodát és ruhákat is - és mindez nem a jövő, hanem már napjainkban is történik. A trend nagy valószínűséggel Magyarországra is be fog törni a következő években, az AI segítségé-vel pedig az egész folyamat automatizálódhat. Így a szakértő szerint kis költségvetés mellett rengeteg virtuális influenszer hozható létre, akik forradalmasíthatják a véle-ményvezérek piacát.
Kérjük tekintse meg az Internet Hungary-ről készített videó-összefoglónkat:
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!