Még egyszer - talán utoljára - a „mobil first indexing”-átállásról

Még egyszer - talán utoljára - a „mobil first indexing”-átállásról
Nagy Gábor #marketingpunk mai cikkében egy (utolsó) figyelmeztetést tolmácsol, amely a Google által (is) favorizált mobilbarát weboldalakkal és a mobilos felhasználói élménnyel kapcsolatos. A cikk összefoglalja, hogy miért fontos a mobilos látogatók minél jobb kiszolgálása és mi az a két kérdés, amit ma fel kell tenned a webmesterednek.

Az okostelefon, mint kultúraformáló erő
Sokáig egyáltalán nem volt kérdés, hogy a webet asztali megjelenítőkön fogyasztják a felhasználók, ezért a keresőmotorok feltérképező robotjai – egyéb alternatív híján – ezeket a tartalmakat kezdték feldolgozni. Nem voltak még okostelefonok, ezért tökéletesen megfelelt ez a megoldás. Aztán az alapértelmezés kicsit felborult, mert 2000 után megjelentek az első okostelefonok.

A mobilos böngészés áttörése pár évig még nem következett be, mert a kétezres évek elején hiába jelentek meg az okostelefonok (Moto Q, Blackberry, Palm Treo, Nonika E62), nem hozták meg a tömeges igényt a mobilos webböngészésre. A legtöbben változatlanul laptopról és asztali gépről fogyasztották az internetes tartalmakat.

Aztán 2007-ben jött egy fekete pulóveres, lángoló tekintetű innovátor és bemutatta azt a terméket, ami megváltoztatta a világot: megjelent az iPhone első generációja.

Eltelt pár év és mi egyáltalán nem vettünk tudomást arról, hogy a világ örökre megváltozott. Azt gondoltuk, hogy ez a mobilos pezsgés csak valami furcsa geek-dolog, ami sosem lesz kultúraformáló erő. 2010 körül még Te sem foglalkoztál - és én sem foglalkoztam - a mobilos látogatók böngészési szokásaival.

Amikor a monitor és a mobilos kijelző még két külön világ volt

A weboldalad - ha volt egyáltalán - egy asztali megjelenítőre tervezett felületet mutatott a látogatóknak. Ha a látogatód megpróbálta mobilról böngészni a weboldalad, akkor kínos meglepetés érhette:

  • a 15 colos monitorra tervezett weboldal a 3.5 colos mobil kijelzőn nagyjából olvashatatlan volt

  • a nagy méretű kijelzőre készített felület használhatatlan volt a mobil kijelzőjén - a navigációs elemeket nem lehetett kattintani

  • egy űrlap kitöltése mission impossible


A felhasználói élmény tehát a nullához közelített azokon a webhelyeken, ahol az asztali megelenítőre tervezett tartalom jelent meg a "miniatűr" mobil-kijelzőn. Ennek a gyakorlatnak hadat üzent a Google és 2011. december 15.-én útjára indította a mobilos tartalmak felfedezésére hivatott keresőrobotot, a GoogleBot Smartphone spidert. Ezzel a feltérképező robot már nem az asztali gépről látogatók "szemével" látta a webet, hanem a mobilos látogatók szemével.

A Google azóta igyekszik irányba állítani a webmestereket és a weboldal tulajdonosokat azzal kapcsolatban, hogy IGAZÁN fontos a weboldalak mobilbaráttá alakítása.

2015: rangsorolási előny a mobilbarát weboldalaknál

2015-ben a Google bejelentette, hogy a mobilbarát-jelleg már rangsorolási tényező, ami azt jelenti, hogy a mobilbarát webhelyek rangsorolási előnyt élvezhetnek a nem mobilbarát oldalakhoz képest. Ezután el is kezdtek átállni arra a megoldásra, ahol a weboldalak által mobil eszközökön megjelenített tartalmak kerülnek felfedezésre és indexelésre – elsődlegesen.

Az elmúlt négy évben minden webmesternek és weboldal tulajdonosnak volt lehetősége arra, hogy a korszerűtlen weboldalait gatyába rázza és alkalmassá tegye a mobilos fogyasztásra és a mobile-first indexelésre. Akinek kevés volt a négy év a mobilbarát weboldal projektre, azoknak ma már számolnia kell azzal a forgatókönyvvel, hogy a weboldaluk egyre kevesebb látogatót lesz képes behozni a keresőkből.


Utolsó figyelmeztetés 2020 márciusában

A Google 2020 márciusában közzétett bejelentése volt az utolsó figyelmeztetés: 2020 szeptemberéig teljeskörűen lefut a "mobile-first indexing"-átállás. Ebből mindenkinek világossá kellett váljon: céges (vagy akár hobbi) weboldal esetén sincs más alternatíva, mint a mobilbarát weboldal – és már egy elég megengedő narratíva. Miért?

Ha igazán modern és felhasználóbarát weboldalt akarsz összerakni, akkor már "mobile first design" szemlélettel kell a weboldalad tervezőasztalához odaülni...

Az idei év márciusában megtett Google-bejelentés nem változtat azon, hogy maga a Google index ettől még változatlanul webhelyek és appok katalógusaként fog működni. A változás abban áll, hogy a feltérképezés és indexelés során ELSŐDLEGES tartalomként a mobil eszközökön megjelenő tartalmakat keresi és katalogizálja a Google.

A bejelentés szerint a weboldalak 70 százaléka felkészült erre a váltásra – nekik nincs teendőjük ezzel kapcsolatban. Azok, akik eddig nem készítették fel az oldalukat a mobile-first indexingre, azok viszont bajba kerülhetnek.

Két kérdést tegyél fel a webmesterednek
Ha biztosan tudod, hogy reszponzív a weboldalad, akkor nem kell aggódnod a mobile-first indexing miatt, mert egy reszponzív weboldal tökéletes alap arra, hogy kiszolgáld a mobilos látogatókat és nyugodt szívvel várhasd a „mobile-first indexing”-átállást.

Ha viszont nem vagy biztos ebben, akkor most azonnal ragadj telefont és/vagy billentyűzetet és szegezd neki a webmesterednek ezt a két kérdést:

1. Reszponzív a weboldalam?

2. Mobilbarát a weboldalam?

A válasz kiértékeléséhez sorvezető: minden reszponzív weboldal mobilbarát, de nem minden mobilbarát weboldal reszponzív. Egyszerűsítsünk: csak a két igenes választ fogadd el...

Szumma szummárum: nem lehet tovább halogatni a mobilbarát weboldal projekteket. Ha eddig nem tetted, akkor most azonnal bele kell kezdeni a mobilbarát weboldal projektedbe, mert 2-3 hónapon belül lesújthatnak az algoritmusok - és azt te biztosan nem szeretnéd megtapasztalni...

A mobilos látogatók itt állnak hosszú tömött sorokban és azt várják, hogy a weboldaladdal megmutasd, hogy valami nagyszerű dolgot kínálsz nekik.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Nagy Gábor

Nagy Gábor #marketingpunk és családapa. Első weboldalát 2004-ben készítette és a web azóta is a szenvedélye. Szabadúszóként online marketinggel és keresőoptimalizálással foglalkozik. Hazai …