Linképítés – Hogyan csináld jól?

Linképítés – Hogyan csináld jól?
A marketing és a SEO nem egzakt tudomány, így az elnevezések gyakran félrevezetők vagy pontatlanok. Így van ez ebben az esetben is. 2012 előtt a linkkatalógusok korában jellemzően a linképítésről beszéltünk, de a Pingvin algoritmus megjelenését követően egyre trendibbé vált a linkmarketing kifejezés. Tagadhatatlan azonban, bárminek is nevezzük, a cél elsősorban a Google keresőből érkező ingyenes forgalom növelése. Hogyan lehetséges mindez?

Csodafegyver vagy idejétmúlt technikai manipuláció? A linképítés az egyik legvitatottabb marketingeszköz; sokan teljes kudarcként, mások sikertörténetként beszélnek róla. Mit kell tudni róla, hogy tényleg pénzt hozzon a konyhára? Körbejárjuk a témát!

Mi a linképítés valójában?

A marketing és a SEO nem egzakt tudomány, így az elnevezések gyakran félrevezetők vagy pontatlanok. Így van ez ebben az esetben is. 2012 előtt a linkkatalógusok korában jellemzően a linképítésről beszéltünk, de a Pingvin algoritmus megjelenését követően egyre trendibbé vált a linkmarketing kifejezés.

Tagadhatatlan azonban, bárminek is nevezzük, a cél elsősorban a Google keresőből érkező ingyenes forgalom növelése. Hogyan lehetséges mindez? Az alapelv nagyon egyszerű. Minél több megbízható webhely hivatkozik egy adott tartalomra, az annál nagyobb értéket képvisel. Ezt természetesen a Google értékelő algoritmusa is díjazza, mégpedig magasabb organikus forgalommal.

<

A linképítés tehát a SEO egyik legfontosabb területének nevezhető, azonban cseppet sem mellékes, a szóban forgó hivatkozások milyen honlapokról érkeznek, illetve azok milyen tulajdonságokkal rendelkeznek.

Milyen az értékes hivatkozás, ami segíti a SEO-t?
Két hivatkozás értéke között hatalmas különbség lehet, ezért Evenich Andrást, a kulcsszo.hu szakértőjét kértük meg, segítsen megérteni és összefoglalni azokat a szempontokat, amelyeknek a Google is kiemelt figyelmet szentel.

A legalapvetőbb minőségi mutató a hivatkozó webhelyhez köthető – mondja András. Minél nagyobb látogatottsággal, minél erősebb bizalmi faktorokkal rendelkezik egy webhely, az onnan érkező hivatkozás annál értékesebb. Persze ezt a szabályt egy egyszerű „nofollow” attribútum keresztülhúzhatja még abban az esetben is, ha a hivatalos Google-kommunikáció ezeknek a hivatkozásoknak a „feltérképezését” ígéri.

Ezt azért nagyon fontos megérteni, mert a piacon folyamatosan jelen vannak olyan szolgáltatások, amelyek Youtube-kommentekkel vagy akár Index-fórumposztokkal operálnak; hiába magasak a technikai értékek (Domain Authority, Page Authority, stb.), ezek a hivatkozások hasztalanok maradnak. A keresőoptimalizálást, illetve a magasabb organikus forgalmat tehát azok a hivatkozások segítik, amelyek a robotok számára követhetők, illetve teljes értékűnek nevezhetők.

A másik fontos szempont a hivatkozás helye. A láblécben vagy a „partnereink” oldalon elhelyezett hivatkozások nem képviselnek különösebb értéket, ezek inkább hirdetésként említhetők. Ideális esetben a hivatkozás szövegkörnyezetben helyezkedik el, a linket övező tartalom pedig relevanciát mutat a céloldal tartalmával. Ez a „szabály” jelentősen szűkíti a hatékony módszerek körét, hiszen kizárja a katalógusokat, az oldalsávokban elhelyezett szöveges hirdetéseket és sok mást… Nem véletlen, hogy a linképítés és a linkmarketing neve egyre inkább egybeforr a PR cikkekkel.

De mi a helyzet a PR tartalmakkal?

A PR cikkek elnevezés sok félreértésre adhat okot. Eredetileg olyan cikkeket értünk alatta, amelyek információtartalma reklámcélokat szolgál a szélesebb tömegek elérése által, azonban megjelentek azok a szolgáltatások is, amelyek kizárólag linképítés céljára jöttek létre, gyakran bárminemű minőséget nélkülözve. Nem ritka, hogy egyetlen személy 80-100 ilyen oldalt kezel; nehéz lenne elképzelni, hogy képes ennyi „híroldal” és „magazin” számára minőségi tartalmat előállítani. Nincs is szó erről.

Ezek jellemzően újraregisztált domainek, amelyek teljesen alkalmatlanok a Google megvezetésére, de sajnos alkalmasak a vállalkozók megtévesztésére… Szerencsére egy jótanács segíthet: ha egy cikk élő emberekhez jut el és az hasznos lehet számukra, akkor a tartalomban szereplő hivatkozás is hasznos, más esetben a SEO-ra gyakorolt pozitív hatása várhatóan elmarad…

Milyen megoldásokat használ a vállalati szektor?
Sokáig élt a köztudatban az a tévhit, miszerint linképítésre csak a KKV szektornak van szüksége, hiszen a nagyok részére biztosított a természetes linképítés. Evenich András szerint ez a valóságban nem egészen így működik; a vállalati szektor érdekelt a minőségi megjelenésekben, gyakran találkozhatunk a promóciós tartalmaikkal országosan ismert híroldalakon és magazinokban is.

Ugyanakkor elmondható, hogy a minőségi megjelenések költsége magas, akár 100 ezres nagyságrendekkel is találkozhatunk az ajánlatok között. Nem véletlen, hogy a KKV szektor számára ez a nagyságrend megfizethetetlen; sok esetben a havi marketingköltségek nem magasabbak ennél.

Mire számíthatunk a járvány után?

A koronavírus-járvány jelentős gazdasági lassulást eredményezett a legtöbb gazdasági ágazatban, a KKV szektorban érezhető a költések csökkentése miatt bekövetkezett passzivitás. Ugyanakkor az e-kereskedelem olyan lehetőséget kapott az offline kiskereskedelemmel szemben, amire aligha számítottunk; Magyarországon 30-40 százalékot nőtt az online piac márciusban, ami a prognosztizált növekedés duplája.

Az e-kereskedelem nagyobb szereplői ezidáig is fontos megbízói voltak azoknak a vállalkozásoknak, akik minőségi linkmarketing megoldásokat kínáltak. Ez aligha változik a közeljövőben. A más szektorokban tevékenykedő kis- és középvállalkozások azonban kieshetnek a körből, így reális az esély arra, hogy a kínálat-kereslet törvénye árcsökkentésre készteti a megjelenítő portálokat.

Ha ez bekövetkezik, valószínűleg jelentős mennyiségű fizetett promóciót jeleníthetnek meg, hiszen senki sem szeretne lemaradni a gazdasági újjáéledés pillanatában.

A jelenlegi gazdasági helyzet, a várható recesszió árnyéka és a magas euró-árfolyam rányomja a bélyegét a vállalkozói hangulatra, mégis sokan úgy gondolják, hogy a kialakult helyzet lehetőséget kínál a piacszerzésre. Ebben segíthet a jól megtervezett linképítés, amely a hivatkozások mellett márkaismertséget is hozhat a megbízók számára.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!