Influencerek, és ami mögöttük van

Influencerek, és ami mögöttük van
Az utóbbi pár évben megfigyelhető jelenség, hogy az Y és Z generációknak már nem a művészek világából kerülnek ki a hőseik – akikre követendő példaként tekinthetnek –, hanem a közösségi médiából. Ez részben azért lehetséges, mert egyszerűbben, közérthetőbben fogalmaznak, de ami talán még fontosabb, ők már nem az alkotás kedvéért gyártanak tartalmat, hanem azért, hogy profitot termeljenek, ezáltal pontosan kiszámították, hogy milyen tartalomra fognak a legtöbben kattintani.

Az utóbbi pár évben megfigyelhető jelenség, hogy az Y és Z generációknak már nem a művészek világából kerülnek ki a hőseik – akikre követendő példaként tekinthetnek –, hanem a közösségi médiából. Ez részben azért lehetséges, mert egyszerűbben, közérthetőbben fogalmaznak, de ami talán még fontosabb, ők már nem az alkotás kedvéért gyártanak tartalmat, hanem azért, hogy profitot termeljenek, ezáltal pontosan kiszámították, hogy milyen tartalomra fognak a legtöbben kattintani. De ki lehet infuelncer? A kérdés egyszerre pofon egyszerű és meglehetősen bonyolult is, hiszen úgy is lehet rá válaszolni, hogy bárki. Igen, szó szerint bárki, akár a kedves olvasó is, persze csak akkor, ha vállalja, hogy ezek után minden élethelyzetben készen áll arra, hogy promotáljon egy terméket, vagy csak valami egészen érdektelen dolgot osszon meg saját magánéletéről. Lehetséges persze, hogy túlságosan is cinikus vagyok, hiszen nem minden influencer ilyen, sőt! Gyakran megesik, hogy ha egy adott ember elér egy magasabb követőszámot bármelyik közösségi oldalon, akkor cégek promós ajánlatokkal keresik meg őket. Ez a cégnek is jó és persze a véleményvezérnek is, hiszen a cég egy jóval olcsóbb reklámmal tud eljutni potenciálisan sok emberhez, az influencer pedig így bevételhez jut a cég által.

A tartalmak sokfélék lehetnek: Instagram post-ok, teljes blog bejegyzések vagy vásárolt PR cikkek. Gyakran előfordulhatnak komplett termékbemutatók is a videó megosztókon. A mai reklámiparban megfigyelhető, hogy olykor nem a termék minősége számít, hanem hogy ki használja azt. Ezért lehet, hogy egy sok követővel rendelkező személy véleménye nagyobb hatást gyakorol a vásárlóra, mint egy szakértőé.

Elindulnak
Megfigyelhető az is, hogy ha valaki magánszemélyként elindít egyoldalt bármilyen közösségi csatornán, akkor általában ezt nem azzal a céllal teszi, hogy majd különböző cégek termékeit reklámozza (bár biztosan erre is vannak példák) viszont, ha egyszer egy oldal követőinek a száma megnő, kevesen fogják az ebből járó előnyöket visszautasítani. Ez különösen a fiatalabb generációkat érinti, akik közül sorra kerülnek elő a véleményvezérek. Marketing szempontból ez érthető, hiszen általában a célközönség is a fiatalabb korosztályból kerül elő, ők meg nyilván valóan többet adnak egy korban hozzájuk közelebb álló szavára. A fiatalabbak nyilván valóan jóval naprakészebbek a világ változásaival kapcsolatban, ezért tudnak remekül működni ebben az újfajta marketing környezetben. Ugyanakkor a magyar Youtube-közösségben pár éve megfigyelhető volt egy jelenség, ami ellen sokan hangot is adtak; bizonyos tartalomgyártók elkezdtek olyan tartalmat gyártani, amiben önálló ötlet nem is volt, csak egy adott termékek szponzorálása történt meg hosszú perceken keresztül. További problémát jelentett ebben az időszakban, hogy nem mindegyikőjük tüntette fel, hogy a videó fizetett promóciót tartalmaz, ami akár már az átverés kategóriáját is szétveszítette. Azóta az ilyen jellegű dolgok többé-kevésbé lecsengtek és úgy néz ki, a tartalomgyártók megtanultak alkalmazkodni a szabályokhoz.

Mivel az influencerek egyre több követővel rendelkeznek, ezért már a „hagyományos” média is elkezdett velük foglalkozni. Nem ritka jelenség, hogy már nem csak egy-egy cég termékeinek a promózása a feladatuk, hanem akár saját műsort is kaphatnak a televízióban. Így lehetséges az, hogy a mai celebek a hagyományos helyett immár sokkal inkább a közösségi médiából kerülnek.

Tragédiák

Egyre többször olvashatunk infuencerek haláláról is, ami akár azt a képet is keltheti bennünk, hogy ez nem egy veszélytelen szakma. Sokkal inkább arról lehet szó, hogy – mivel nagy figyelem veszi őket körül – ezért sokkal valószínűbben írnak róluk a különböző orgánumok. Természetesen azokat is meg kell említeni, akik éppen tartalomgyártás közben veszítették tragikusan életüket. A fiatalabb generációk mindig keresték az extrém helyzeteket és sajnálatos módon ezek időről időre tragédiába torkollanak. Még most is csak tanuljuk ennek az újfajta marketingformának a kereteit és szabályait, ez most éppen egy átmeneti időszak ezért lehet sok kérdés a témával kapcsolatban, de valószínűleg igaz, hogy ez a marketing jövőjének egyik lehetséges útja.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Papp Olivér

Tanulmányait jelenleg a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen folytatja, érdeklődési körébe ugyanúgy beletartozik a közélet, mint a kultúra, technológia vagy akár a gazdasági kérdések. A szórakoztatás …