Influencer marketing a koronavírus idejében

Influencer marketing a koronavírus idejében
Milyen a „jó” influencer, és mitől válik többé, mint egy hús-vér reklámtábla? Kivel és milyen elvek mentén érdemes együttműködni a cégünknek? Cikkünkben összeszedtünk néhány alapvető kritériumot, amelyet érdemes szem előtt tartani, ha népszerű, hiteles és sokakat elérő véleményvezért tennénk a termékünk vagy szolgáltatásunk mögé. Erre jó apropót szolgáltat a rendkívüli helyzet, amelybe az elmúlt hetekben kerültünk. Az Alright Communications csapatának véleménycikke.

Kezdjük az alapoktól, avagy milyen a jó influencer?
Az influencer marketing napjaink egyik legnépszerűbb hirdetési formája, amellyel tömegesen lehet elérni a megfelelő célcsoportot. Természetesen, mint minden más marketingakció esetében, a véleményvezérekkel való közös munka során is számos szempontot kell figyelembe vennünk, amelyek alapjaiban határozhatják meg az általunk átadni kívánt üzenet hitelességét. A teljesség igénye nélkül íme néhány:

0. A jó influencer jelenleg NEM mászkál az utcán, még kevésbé posztol onnan!

Sajnos elég sok ellenpéldát találunk, akik az elmúlt napok rendelkezéseivel szembemenve a majdnem üres városban flangálnak, esetleg még bizonyos termékeket vagy szolgáltatásokat is népszerűsítenek. Persze, ez lehet a megrendelő hibája is, aki az utolsó pillanatig kötötte az ebet a karóhoz, hogy megjelenjen az előre egyeztetett tartalom. Mi mégis úgy vélekedünk, és reméljük, egyetértesz velünk: felelős ember most a lehető legkevesebbet tartózkodik köztéren, pláne közösségben, és végképp nem posztolgat onnan. Pont.

1. Válassz olyan influencert, aki hiteles tud maradni a médiazajban!
Az influencerek hitelessége hatalmas előnyt adhat a mai álhírekkel teletűzdelt információs káoszban. Ugyanakkor az általuk közvetített tartalmak akkor lehetnek csak hitelesek, ha ők maguk is hitelesek tudnak maradni. Ennek elengedhetetlen feltétele, hogy kizárólag olyan hirdetést vállaljanak el, amelyekkel saját maguk is azonosulni tudnak, és amelyről úgy gondolják, hogy megfelel a célközönségük számára. A feliratkozóik többnyire észreveszik a hiteltelen reklámokat, és viszonylag gyorsan megcsappan az influencer valós nézettsége. A piacot most például elözönlötték a rossz minőségű kamumaszkok, amelyeket felvásárolnak a szeretteikért aggódó tömegek. Eközben a valóban hatékonyan szűrő FFP3-as maszk hiánycikk. A példánál maradva tehát nem érdemes olyan influencerrel együttműködnünk, aki szájmaszkot népszerűsít ezekben az időkben – hacsak nem a sebészmaszkot (ez ugyan önvédelemre nem alkalmas, de a vírus átadását gátolja), mert felelőtlensége miatt a saját hitelessége is csorbul. És akkor még etikai oldalról nem vizsgáltuk meg a kérdést.

2. Azzal az influencerrel dolgozz együtt, aki márkahű közösséget épít!
A márkahűség az influencernél kezdődik. Ha elég erős a personal brandje, remek eredmények érhetőek el a rajongók körében. A tudatosság ebben az esetben azt jelenti, hogy az influencer képes mindig újat, ugyanakkor az érdeklődési körnek megfelelőt mutatni a közönsége számára. A feliratkozókkal való személyes hangvétel, és a korábban említett hitelesség eredményeképp legalább annyi megtekintése lesz a videóinak és Instagram posztjainak, mint ahány feliratkozója és követője van. Az Alright Communications integrált kommunikációs ügynökség alapítója, Szuchy Brigitta mesterdiplomája megszerzéséhez írt szakdolgozatában külön fejezetet szentelt a kérdésnek: kutatásai alapján a legfontosabb ismérve egy „jó” influencernek, hogy nem csak követőket és feliratkozókat gyűjt, hanem ténylegesen aktív és lojális közösséget épít maga köré.

3. Olyan influencert érdemes választanod, aki képes az érzelmekre is hatni

Nem csak a márkahűség kezdődik az influencernél, hanem az érzelmekre hatás is. Egy tudatos influ-encer önmagában a personal brandje erejével képes elérni ezt a hatást, így az üzenet érzelmi megfogalmazása már egy kiegészítő, másodlagos pozitív eredmény. Ennek köszönhetően a követőkben olyan érzelmi kötődés és rajongás alakulhat ki, mint a barátaik iránt, melynek hatására befolyásolhatóvá válnak. A koronavírus idején különösen figyelj, ki milyen érzelmeket hív elő a követőkből! Van, aki veszélyes és nevetséges “trükkökkel” igyekszik magára vonni a figyelmet, például az az amerikai lány, aki egy vécédeszka végignyalásával került be a hírekbe, vagy a magyar énekes, aki kilinccsel tett ugyanígy. A sokkhatás ugyanakkor hamar lecseng, de az influencer reputációjának annyi. Figyeljük azokat, akik már hosszú ideje nagyszámú követővel rendelkeznek és stabilan jó az általános megítélésük! A hazai hírességek közül ilyen például Sebestyén Balázs, Kovács András Péter, vagy épp Kowalsky, akiknek – érdekes módon – ingyen is eszükbe jutott felhívni a figyelmünket a vírus veszélyeire.

4. Ne csak a követői bázist, az eléréseket is figyeld!

Sok influencert találunk, akit “papíron” (a YouTube, Instagram, Facebook-fiókja alapján) százezrek követnek, valamiért mégsem produkál ekkora közönség mellett elvárható nézettséget. YouTuberek esetében mindig pörgessük végig a videóikat, figyeljük, hány megtekintésnél járnak, milyen hozzászólások és reakciók születtek! Instagramon, Facebookon is kövessük nyomon a posztlájkokat, esetleg live-okat követők számát! Sokszor egy szerényebb követői számmal rendelkező személy kitartóbb, figyelmesebb közönséget tudhat maga mögött, mint az igazán nagyok.

Na de hol vannak ezek az influencerek a koronavírus idején?
Az internetet végigböngészve azt tapasztaljuk, hogy nincs jelen az a fajta tömeges megmozdulás a véleményvezérek körében, amire egy ilyen esetben számítani lehetne. Nyilván a nagy számok törvénye alapján vannak olyanok, akik korrekt tájékoztatást, és összefoglalást adnak, ráadásul még szponzorált tartalmat sem tesznek a videóikba, nekik ezúton is köszönjük! A teljesség igénye nélkül néhány pozitív példa: Magyarósi Csaba, Alexy Vivien, Szabó Kristóf.

Sajnos több olyan videót is találtunk, amelyekben a készítők a koronavírus kulcsszavakat tekintik clickbait hívószónak, pedig a videójukban aligha van jelen valós tájékoztatás, ellenben a szokásos termékmegjelenítés éppúgy megtalálható. Nos, ha ilyennel találkoznál kedves olvasó, a hitelesség margójára javasoljuk, hogy velük nem érdemes közös munkába kezdeni. No de, térjünk vissza a kérdéshez, miszerint hol vannak az influencerek? Jelen állás szerint szükség lenne az ő befolyásoló erejükre is, annak érdekében, hogy a #maradjotthon tömegesen elterjedjen.

Mi a helyzet az ügynökségekkel?
Hol vannak azok a cégek, akik kizárólagos szerződéssel rendelkeznek a különféle véleményvezérekkel, és ezt többnyire erőteljesen hangoztatják is? Az ő esetükben megint csak adott lenne, hogy összefogják a náluk lévő influencereket és egy nagyobb kampányt kezdeményezzenek, amelynek a célja az információ láncszerű továbbjuttatása. Maguk a véleményvezérek is megtehetik mindezt, de egy szervezet általi közös összefogás valószínűleg megadhatja a kezdő löketet. Nincs más dolguk, mint elfogadni, hogy ezzel bizony egyik szereplő sem keres pénzt, de annál fontosabb társadalmi célt teljesítenek. Vajon miért nem tesznek tömegesen a jó ügyért azok az emberek, akiknek erre saját csatorna áll ren-delkezésükre és több tízezer követő viselkedését befolyásolhatnák? Hiszen nekik legfeljebb az anyag felvétele és megvágása kerülne némi időbe. Szerinted is érthetetlen?

Abban mindenesetre biztosak vagyunk, hogy hosszú távon közülük kerülnek majd ki a jelen helyzet vesztesei: a következő hetekben-hónapokban felértékelődhet a hiteles influencerek szerepe, akik képesek a valódi felelősségvállalásra.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!