Gesztesi Gábor: ″A középiskolások nem marketingesek, hanem influenszerek akarnak lenni″ - Veszélyben a marketing szakma jövője?

Gesztesi Gábor: ″A középiskolások nem marketingesek, hanem influenszerek akarnak lenni″ - Veszélyben a marketing szakma jövője?
Nagyszabású sajtóeseményen mutatták be a marketing szakma sava-borsát összefoglaló Marketing Trendbookot november 15-én a városligeti Millenium Házában, Budapesten. Az eseményen szakmabeliek és a vállalati szféra szereplői is jelen voltak, akik Azurák Csaba vezetésével beszélgettek marketingről, annak kihívásairól és a jövő problémáiról.

Mint arról korábban a Digital Hungary oldalán beszámoltunk, nemrég megjelent az elmúlt 30 évben megszerzett tapasztalatokat és tippeket összefoglaló Marketing Trendbook. Az eseményen először a 127 szakmai szerző munkáját összesen 420 oldalon taglaló kötet ötletgazdája, Bánhegyi Zsófia mondott beszédet.

"A digitalizáció, a közösségi média és a válságok következtében az elmúlt öt évben többet változtunk, mint valaha, miközben a fogyasztókban bizalmi válság alakult ki. Azért hoztuk létre a könyvet, mert hiszünk abban, hogy az üzleti, az intézményi, valamint a nonprofit szervezeteknek is olyan eszközt jelenthet, amely segítséget nyújthat a különböző kihívásokban" - mondta többek között Bánhegyi Zsófia. Őt követte a színpadon Németh Flóra, a Magyar Telekom Pr&Content Product Ownere, Bujáki Zsolt, a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatója, Kassitzky Attila dot creative managing director és Katona Norbert, a Neumann János egyetem docense, akik Azurák Csaba vezetésével tartottak kerekasztal-beszélgetést. A résztvevők a könyvről és annak jelentőségéről értekeztek, hiszen mind részesei voltak a szerkesztői munkának. A második kerekasztal-beszélgetésen már marketingesek személyes tapasztalatait lehetett hallani a szakmáról, amellyel kapcsolatban az egyik legfontosabb kérdés is elhangzott, vagyis hogy veszélyben van-e a marketing jövője.

Ezúttal Gesztesi Gábor, a Diego marketing igazgatója, Harcsa Beáta, a Bonafarm stratégiai es marketing igazgatója, valamint Metykó Tibor, az Euronics Chief Marketing Officere ült asztalhoz ugyancsak Azurák Csaba vezetésével.

"Amikor 20 évvel ezelőtt elkezdtem a szakmát, már zöldfülűként azt érzékeltem, hogy mi marketingesek a pálya széléről nézzük a meccset" - nyitotta meg egy szellemes metaforával a beszélgetést Metykó Tibor. "Fontosak vagyunk, hogy a nézők jól érezzék magukat a meccsen, hogy amit látnak, az jól mutasson, illetve hogy jót nyilatkozzunk a végén. Azt azonban senki sem kérdezte tőlünk, hogy merre van előre. Idővel rájöttem, hogy a marketing sokkal több ennél. Védekezik, támad, közben pedig lemegy a pályáról és pacsizik a közönséggel" - magyarázta az Euronics munkatársa.

A beszélgetés szereplői többek között ezért is tartották fontosnak, hogy hozzátegyenek a Marketing Trendbook tartalmához. A piac meghatározó szereplőiként fel akarták hívni rá a figyelmet, hogy a marketingnek értékteremtő ereje van, és a szakterület az ő növekedésükhöz is nagyban hozzájárult.

"Védnökök lettünk. Szakmai felelősségünk van abban, hogy a vállalatvezetők felismerjék a marketing erejét, ugyanis több hazai nagyvállalatnál egyáltalán nem része az a menedzsmentnek. A másik fontos oka, hogy felhívjuk a figyelmet a szakterületre, az a jövő generációjának megnyerése. Egyrészt azért, mert a középiskolások ma nem marketingesek, hanem influenszerek akarnak lenni. Az a feladatunk, hogy megmutassuk nekik a szakma szépségét és erejét. Másrészt, hogy megmutassuk a már végzős egyetemistáknak, hogy jelenleg hol tart a szakma" - árulta el Gesztesi Gábor. Hozzátette: a Diegónál szerencsés helyzetben van, az ugyanis egy marketing vezérelt vállalat, vagyis a szakterület képviselői a tulajdonos maximális bizalmát élvezik. Ámbár tisztában van vele, hogy nem ez a jellemző a legtöbb helyen.

"Szerencsére nálunk is örömmel vették tudomásul, hogy részt veszünk a könyv megalkotásában" - folytatta Metykó Tibor. "Mi kifejezetten azért támogattuk a kiadványt, mert bízunk benne, hogy fiatalok is olvasni fogják, ott leszünk a fejükben, és végül tök jó új szakembereket vehetünk fel a csapatba. Én például nagyon örültem volna, hogyha annak idején ennyi jó szakembertől hallhattam volna, hogy merre tartott akkor a szakma, főleg, ha már az egyetemen nem kaptunk elég gyakorlati tudást. Éppen ezért úgy vélem, hogy egy hiánypótló kiadványt alkottunk. Mi ezt szerettük volna, illetve hogy a vállalati vezetők lássák: fontos, amit csinálunk. Hála az égnek az Euronics szintén marketing vezérelt vállalatként működik."

Metykó Tibor többek között az e-kereskedelem témáját is érintette a könyvben megjelent szerzeményében, ugyanis véleménye szerint az a mai világban már megkerülhetetlen. "A cégünk az elmúlt öt évet leszámítva nem foglalkozott ezzel a csatornával. Most, öt év után már a bevételek több mint 20 százalékát adja! Szerettem volna leírni, hogy hogyan tettük meg az ide vezető utat, amely bér elég rögös volt, és temérdek elágazással meg kellett küzdenünk, végül sikert arattunk vele" - mutatott rá a szakember. Harcsa Beáta kiemelte, hogy az elmúlt időszakban, a könyv szerkesztése során mind rengeteget tanultak egymástól, hiszen a részt vevő kollégák mindegyike más-más nézőpontot képviselt.

"Mélyen beleástam magam a különböző témákba. Fontos volt, hogy a végén egy szép, színes anyagot tudjak küldeni a vezetőimnek, hogy lássák: nagy szerepünk van abban, hogy kialakítsuk a vállalat kommunikációs stratégiáját, figyelembe véve a mindenkori trendeket" - fogalmazott. Hozzátette: a sokoldalú megközelítéseknek köszönhetően a trendbook ahhoz is jó mankót nyújt, hogy a vállalatok milyen eszközökhöz nyúljanak, ha bizonyos társadalmi kihívásokra akarnak építeni.

"A marketingnek alapvetően nem feladata, hogy válaszoljon a társadalmi problémákra, ellenben fontos, hogy az általunk képviselt cég értékei közül összeszedjük azokat, amelyek megoldást kínálhatnak az adott krízisre, és ezeket az értékeket jól át tudjuk adni" - fejtette tovább Harcsa Beáta gondolatmenetét Metykó Tibor.

"A pandémiás időszak, a poszt-covid, az orosz-ukrán háború és az energiaválság után mind látjuk, hogy mennyire sérülékeny, változó környezetben élünk. Egy ilyen világban nagyon fontos, hogy legyen valami, amit bármikor leemelhetünk a polcról, ha segítségre van szükségünk. Erre a könyvre én úgy tekintek, mint különböző szerszámok gyűjteményére. Minden marketingesnek van egy saját szerszámos ládája, ebben a kiadványban pedig a benne szereplő szakemberek összes szerszáma, összes megoldása benne van. Mostantól a legfontosabb, hogy minden nap pakoljunk bele újakat, és legközelebb 2025-ben megjelenhet a következő trendbook" - hívta fel a figyelmet Gesztesi Gábor.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!