Az új generációs kapcsolat: adatok segítik az eredmény- és élményszerzést

Az új generációs kapcsolat: adatok segítik az eredmény- és élményszerzést
A nyugat-európai futballklubok nemcsak a pályán, de azon kívül is utat mutatnak. Innovatívan, a tudomány és technológia széles tárházát használva szervezik működésüket, használják ki lehetőségeiket szurkolóikért. A manapság jobban vagy kevéssé látható területeket vesszük most röviden szemügyre.

Adat. Elvont, önmagában nehezen értelmezhető fogalom. A Wikiszótár szerint tudományos értelemben az alábbit jelenti: megfigyelt tény, amely egy kísérlet, mérés, vizsgálat eredményeképpen megállapított információ.

Szakmai szempontból egy futballklub esetében az adat, illetve annak használata, értelmezése jelentősen megváltozott az elmúlt tíz-tizenöt évben. Ezzel együtt a szurkoló elé tárt, s pályán látható események minősége is alakult. A különböző tudományterületekről (matematika, fizika) a labdarúgásba érkezők mutattak rá, hogyan lehet a számokra az addigiaktól eltérő módon tekinteni.

A futballszakma egyik nagynevű szakembere, Ramón Rodríguez Verdejo (ismertebb nevén Monchi), a Sevilla jelenlegi sportigazgatója nem véletlenül beszélt arról 2019 májusában, hogy el kell kezdenie mérnököket, matematikusokat, fizikusokat és statisztikában jártas szakembereket keresni, ugyanis az adattudomány a futball legkevésbé értett, ugyanakkor leginkább fejlődő területe. Pontosabban: egy olyan terep, amely még gyerekcipőben jár. (A kezdetlegesség érzékeltésére: a Premier League-ben 2008-ban – tehát 11 éve – a Chelsea volt ez első, amely felállította elemzői háttérstábját.)

De, hogy a „kockák” fociban való megjelenéséből a mérkőzést a tévén vagy a helyszínen követő szurkoló mit érzékel? Semmit és mindent. Egy drukker számára elsődleges a látvány, a mérkőzésen ténylegesen történtek, a cselek, a gólok, azok az események, amelyek katarzist okoznak. Ráadásul a klub vezetőségében zajló, napi szintű munka a legtöbb esetben láthatatlan. Mégis egyik hat a másikra, egyik következik a másikból.

Asztrofizika és sakk
A Liverpool tulajdonosai nyolc éve úgy döntöttek, az amerikai major sportágaknál (kosárlabda, baseball) már bevált statisztikai alapú módszerhasználatot vezetnek be a döntéshozatali mechanizmusba. A kutatási részleg vezetésével Ian Grahamet, a Cambridge-i Egyetemen fizikából PhD-t szerző szakembert bízták meg, őt pedig – többek között – az asztrofizikában jártas Tim Waskett és az egykori junior sakkbajnok, Dafydd Steele segíti. Szóval „különös figurák” társasága ez, amely rámutatott: az adat, a hagyományos statisztika miként nyerhet új értelmet a taktika vagy adott esetben játékosmegfigyelés területén. Az igazolások tudatosságára jó példa Mohamed Salah, Roberto Firmino vagy épp Naby Keita megszerzése. Utóbbi játékosnak például – ahogy a g7.hu fogalmaz – megfigyelése idején „passzolási pontossága ugyan alacsonyabb volt, mint a világ legjobb középpályásaié, de Graham hónapokig csiszolt módszere kihozta, (…) egy zseniről van szó, aki folyamatosan azon dolgozik, hogy kulcspasszokat adjon, ez pedig a legfigyelmesebb nézőknek (vagy épp egy játékosmegfigyelőknek) is nehezen szúrhat szemet.”

Az eredmény? Egyrészt Naby Keita egyre javuló játékával segítette csapatát, másrészt, s talán ez a legfontosabb: a Liverpool tizennégy év után, 2019 májusában újra elhódította a Bajnokok Ligája-trófeát.

A klub vezérigazgatója, Peter Moore az elmúlt évek változásai, sikerei kapcsán World Football Summiton elárulta, ez egy olyan rendszer, amikor a tapasztalt szem egyesül az adatokkal és a pszichológiai eredményekkel azért, hogy a Liverpoolhoz kerülő játékos ne csak labdarúgóként, de személyiségként is illeszthető legyen a csapatba, s annak stílusába.

Az „adatokkal a szurkolókért” felütés a marketing területén is megjelenik, ráadásul sokkal látványosabb formában. Ennek hétköznapi megnyilvánulásáról beszélt korábban a DigitalHungary-nek adott interjúban Zsédely Péter. A Sportsmarketing.hu alapítója az IBM és a wimbledoni tenisztorna együttműködését emelte ki. „Elképesztő, amit az adatok szurkolók elé tárása terén csinálnak. Az IBM a szuperszámítógépét, a Watsont állította három éve Wimbledon szolgálatába. Watson feladata megtalálni a legforróbb témákat az esemény által gyártott többszázezer online és közösségi média tartalom feldolgozásával. A cél, hogy a szervezők időben megtudják, melyek a szurkolók által legfontosabbnak vagy legérdekesebbnek tartott történetek, mert akkor ennek megfelelően tudnak tartalmat gyártani. De ez nem csak gyors reagálást jelent, hanem előrejelzést is” – fogalmazott portálunknak Zsédely.

Hasonló jelenség figyelhető meg a német rekordbajnoknál, a Bayern Münchennél. A mérkőzés alatt érkező adatokat üzleti nyelvre „fordítják”. Amikor egy-egy mérkőzés során egy Bayern-játékos neve sokszor megjelenik a közösségi platformokon, akkor a mérkőzést követően az illetővel kapcsolatos tárgyakra akciót hirdetnek a csapat szurkolói boltjában.

Átmenet
Akad még egy olyan szegmens, amely fejlődése párhuzamos a televíziós közvetítések színvonalának emelkedésével, és elhelyezhető az adat-szurkoló tengelyen. Ezek pedig a mérkőzésekről készült, valós idejű statisztikák. Megszokott kép futballmérkőzések szünetében az alapadatok (labdabirtoklás, kaput eltaláló lövések, szabálytalanságok) áttekintése.

A közösségi felületek elterjedésének köszönhetően azonban az információ megjelenése színesebb, érdekesebb lett. A brit sportanalitikai vállalat, az Opta Sport Twitter- vagy épp Facebook-oldalán egy mérkőzés közben az adott történésről majdhogynem azonnal szolgáltat összehasonlító vagy tájékoztató jellegű statisztikákat. De az Opta mellett több olyan oldal is létezik (Statszone, Squawka Football), amely túlmutat a hagyományos, megszokott „kapura lövések” halmazán. Játékosokról, különböző, eddig kevéssé megszokott (beadások, passzok hosszának és irányának számáról) eseményekről kaphatunk és kapunk információt.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!