Az én ügyfelem, a mi ügyfelünk - ügyfélmegosztás a reklámszakmában?

Az én ügyfelem, a mi ügyfelünk - ügyfélmegosztás a reklámszakmában?
Hogy lehet, hogy a Sharing Economy korában éppen a reklámszakmában nem valósult meg az ″Oszd meg és uralkodj″ elve eléggé? És itt nem a közösségi média megosztásokra gondolunk, hanem a közös célok érdekében történő kampány és (GDPR-t követő) ügyfél-megosztásra is. Szabó Edit előadása az Evolution konferenciáról.

Minden valamire való marketinges cikkben előkerülnek az aktuális marketing trendek. A buzz wordök, amikről folyamatosan beszélünk: Mesterséges Intelligencia, hang alapú keresés, video marketing, programmatic és content marketing. Vagy éppen azok a jól bevált influenszerek. Bevallom sokszor úgy érzem, hogy nem igazán mondunk ezekről sok újat, csak ismételgetjük és ízlelgetjük a kifejezéseket. Ráadásul emberi és anyagio erőforrások hiányában még kevésbé vagyunk képesek mindet meg is valósítani, és hajlamosak vagyunk elhitetni magunkkal, hogy épp azért nem teljesítünk jól, mert nem tudunk eléggé lépést tartani a trenedekkel...

Pedig erre a megoldás, hogy arra fókuszálunk, ami igazán érdekes: az Ügyfelekre. A saját ügyfeleinkre és persze mások ügyfeleire is.

Ehhez életre hívtam a 3C-t: Customer – Content – Connection.

Azaz fő a értékek:

Az Ügyfél valódi megismerése & megértése

• Minőségi tartalom létrehozása

• Kapcsolatok kialakítása


Ezen értékek mentén kirajzolódik egy sokkal érdekesebb marketinges megoldás. De hadd indítsak ehhez egy kicsit távolabbról.

Nézzük az ábrát!

Ismerős párosok – kihagyhatatlan kiegészítések vannak rajta: Sherlock & Watson, Frédi & Vilma, HanSolo & Luke, Batman & Robin, Bonnie & Clyde, Stan & Pan, Gyalogkakukk & Prérifarkas, Frédi & Béni, Rómeó & Júlia

Milyen érdekes, hogy ilyen feledhetetlen párost márkák szinte sosem alkottak. Vagy?

Annak ellenére, hogy tudjuk: egységben az erő, mégsem erősítjük eléggé egymást, hanem mindent inkább “ügyesen egyedül” akarunk megoldani. Pedig a csapatmunkával biztosan messzebbre jutunk. De hogyan valósítható meg ez a csapatmunka? A Customer Sharing Mechanism lehet a kulcsa. Ennek keretében a partner cégek közös marketing kampányt indítanak, hogy együttes erővel több ismertséget, forgalmat és nem utolsó sorban leadet generáljanak.

Sokkal könnyebb, metódus, mint az influenszer marketing, de közben pedig egészen hasonló: a meglévő kapcsolatokat osztják meg, erősitik a fogyasztói bizalmat és ezzel a márkát. Ez a fajta innovatív együttműködés egy ügyes adatbázis építésbe mehet át, ahol természetesen GDPR proof módon folyhat az adatgyűjtés.

Defincíció szerint: közös marketing (vagy CSM) akkor fordul elő, amikor két hasonló gondolkodású márka összehangolja marketing erőfeszítéseit egymás termékének vagy szolgáltatásának népszerűsítése érdekében. Miközben hibrid terméket nem hoznak létre, a közös marketing vállalkozás lehetővé teszi a márkák számára, hogy kihasználják a többi márkával fennálló kapcsolataikat. A közös marketing kampányok célja, hogy nagyobb eredményeket érjenek el a láthatóságban és konverzióban.

Az elképzelés, hogy olyan márkák működjenek együtt, akik hasonló vásárlói perszónákkal, hasonló marketing ideológiákkal, ugyanakkor különféle termékekkel és szolgáltatásokkal rendelkeznek. Közös együttműködésük kiterjedhet szakmai támogatásra, kutatásra és elemzésre, közös tartalom gyártásra, egymás tartalmainak megosztására, közös kampányra összeadott büdzséből és ebből közös adatbázis építésre is. De fontos, hogy más más céllal és hozzájárulással is lehet CSM kampányt létrehozni.

Jó példaként nemzetközi szinten, főleg jó pár évvel ezelőtt volt pár megmozdulás:

• Volvo Future Driver program (3-13 years) a LEGO Land tematikus parkban, ahol a következő generációs vezetők ismerkedhettek meg a Volvo élménnyel

• Uber & Spotify (2014) – Igényelni kellett egy Uber utat, és ezzel párhuzamosan a rendszer felajánlotta, hogy válassz a Spotify előre elkészített zene listái közül, vagy éppen add meg a sajátodat. Mikor beszálltál a kocsiba, már ez a lista fogadott és szólt a hangszórókból.

• Redbull & GoPro (2012) – az ausztrál ejtőernyős Felix Baumgartner egyik rekord ugrásánál az őt támogató Redbull boldogan kommunikálta a GoPros rögzített anyagot és vica versa

• Ami talán ezek mellett az egyik legismertebb, mikor divatmárkák működnek együtt a különböző korosztályú és státuszú célcsoportjaik összehozására. Pl.: H&M x Gucci.


A stratégiai marketing partnerségek egyik fő előnye tehát, hogy a márkák hozzáférést biztosítanak egymás közönségéhez. Vannak olyan másodlagos és harmadlagos előnyök is, mint például a nagyobb monetáris erőforrások egyesítésének képessége, a különböző marketing szakértelem megosztása (agyi erő), az új sajtókapcsolatok elérése és még sok más.

Mérhetőség és KPI szempontjából egyértelműen kiemelkedő:

• Az elérés és az oldal forgalom

• A Márka érték növekedése

• Az adatbázis bővítés és mélyítés

A nap végén tehát jobban fogjuk ismerni és érteni ügyfeleink viselkedését, egyedi, márka erősítő tartalmakkal tudunk erősebb networköt és jelenlétet építeni.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Szabó Edit

Pályáját a MediaSales online- és médiaügynökségnél kezdte, a Citibanknál az online marketing területért felelt, majd az OTP Bank Digitális Értékesítési igazgatójaként a cég online stratégiáján …