Az egymillió dolláros kérdés: milyen a tökéletes influencer?

Az egymillió dolláros kérdés: milyen a tökéletes influencer?
Nem túlzás azt állítani, hogy az influencer marketing napjainkban egyre elterjedtebb, hiszen a cégek már felfedezték az ebben rejlő potenciált és ha tehetik, élnek is azzal, hogy a véleményvezéreken keresztül kezdenek kampányokba. Természetesen még mindig vannak olyan emberek, akik az influencer tevékenységeket önmagában nem tekintik munkának és nem ismerik el, az viszont kétségtelen, hogy a legnagyobb márkák és vállalatok már tudják, hogy nagyot kaszálhatnak, ha az online marketing ezen formájával népszerűsítik szolgáltatásaikat.

Az influencer marketing az Instagramon kezdett teret hódítani, azonban ma már a youtubereknél is virágzik ez az ág, hiszen az Insta mellett a Youtube a másik olyan jelentős felület, ahol egy-egy reklám akár tízezrekhez is eljut. Az influencerek ma már ezt a két portált egyszerre használják - akinek van Youtube csatornája, az Instagramon is aktív. Legalábbis ez az általános szabály, hiszen a kettő együtt erősíti egymást. A marketingszakemberek is olyan influencereket keresnek meg együttműködés céljából, akik mindkét felületen rendelkeznek egy bizonyos közönségszámmal, amiért már megéri náluk hirdetni.

Azonban még mindig vannak olyan vállalatok, akik nem ismerik fel az ebben rejlő üzleti lehetőséget. Nagy port kavart az az eset, amikor egy brit youtuber felkeresett egy hotelt azzal a céllal, hogy ha ingyen szállást tudnak számára biztosítani, akkor ő írna és videót is készítene az említett hotelről. Ám ahelyett, hogy ezt a hotel szimplán elutasította vagy válasz nélkül hagyta volna, nyilvánosan megalázták a nőt egy Facebook poszt keretein belül, amiben kirakták a youtuber által írt emailt egy lejárató szöveggel együtt. A végén persze a hotel számára az eset egy pozitív marketing fogássá vált, hiszen a kommentelők számára a nő volt az abszolút botrány - a legtöbben azon a véleményen voltak, hogy az influencer egy ingyenélő, amit ő csinál az nem munka. Azt nyilván senki sem gondolta végig, hogy egy igényes, a munkájára valamit is adó véleményvezér rengeteget dolgozik az adott tartalom előállításával - az ebbe fektetett idő, energia és pénz pedig igenis munka.

Egymillió dolláros kérdés
De milyen egy jó influencer? Mindenképpen kreatív, és alapfeltétel a jó kommunikációkészség is. Megfelelő nézettséggel és a cég profiljába illő célközönséggel rendelkezik. A cég saját felelőssége, hogy kit választ, akivel együtt szeretne dolgozni, azonban a marketingszakértő dolga az, hogy egy adott reklámhoz és kampányhoz a legmegfelelőbb embert találja meg. Az, hogy melyik márkához milyen véleményvezér illik, függ attól, hogy a reklámnak milyen korosztály és nem lesz a célközönsége; hiába van egy influencernek 25 000 feliratkozója Youtube-on, ha abból 20 000 fiú, a cég viszont a nőkhöz szólna kampányával. Emiatt érdemes egy-egy megkeresésnél az adott véleményvezértől statisztikákat kérni, hogy milyen korosztályú, főleg milyen nemű közönségről van szó és hogy honnan nézik a videóikat, mert előfordulhat, hogy az adott youtuber vásárolta feliratkozóit és követőit. Ebben az esetben viszont felesleges nála reklámozni, hiszen álközönséggel rendelkezik. A statisztikák által tehát könnyebb megtalálni a megfelelő partnert.

A tökéletes influencer továbbá jól kezeli az egyéb közösségi fiókjait is - így több helyen is megjelenik az adott reklám. Az viszont fontos, hogy ha kiválasztottuk az adott véleményvezért, később ne kössük meg a kezét és ne szabjunk feltételeket számára, hiszen valamiért pont őt választottuk - valószínűleg azért, mert beleillik a cég kampányába és nem kell a szájába adni a szavakat, hiszen van elég kreatív a reklám megvalósításához.

Az influencer szeresse az adott márkát

Ahhoz, hogy a kampány sikeres legyen persze ez még nem elég. Fontos a bizalom az influencer és a célközönség között - ha olyan termékhez adja a nevét és az arcát, amiről tudja, hogy azt a közönsége szeretni fogja, nem tesz kárt az egészségükben, esetleg pénztárcabarát. A legtöbb youtuber állítja, hogy csak olyan megkereséseket vállal el, amely cég termékeit, szolgáltatásait valóban használja és szereti is. Elvileg ez azt mutatja, hogy nem csak a pénz miatt zeng ódákat róla. Kérdés, persze hogy ez mennyire igaz, és hogy elhisszük ezt vagy sem. Ha a nézők többsége azonban csalódik az influencer által reklámozott termékben, akkor elveszíti a bizalmukat, és esni fog a nézettség is. Elméletileg tehát logikus, hogy a szponzorált tartalmakkal a néző és a véleményvezér is jól jár. A legjobban azonban mégis a cégek, hiszen ők jutnak a legnagyobb nyereséghez.

Az influencerek tehát sok emberre vannak hatással, amivel számolni kell - erről szól maga a "hivatás" is. Általuk többen fogják megvenni az adott terméket, mintha egy ismeretlen ember reklámozná azt, hiszen ez így hitelesebb. Ami pedig jobbá teszi ezt a fajta reklámot az az, hogy ezeknél a szponzorált tartalmaknál nem kell körítés, szerepjáték, történet, mint a televíziós verziónál. Elég, ha az adott youtuber a kezébe fogja a kívánt sminkterméket, hajkefét, telefontokot, közben egy kicsit beszél róla és bumm – ha egy hiteles influencerről van szó, aki iránt a nézők bizalommal vannak, az emberek már ugranak is a termékre.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Nagy Beatrix

Nagy Beatrix vagyok, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem másodéves hallgatója, ahol kommunikáció és médiatudomány szakon tanulok, ezen belül pedig újságírás szakirányon. Gyerekkorom óta az olvasás és az …