Az adatvizualizáció az új adat

Az adatvizualizáció az új adat
Az adataink csak akkor érnek igazán bármit is, ha használjuk őket. Triviálisnak tűnik, de mégis nagyon könnyedén elfelejtjük ezt az egyszerű tényt. Korpa Krisztián, a HD Marketing tanácsadójának a cikke.

Az adat az új olaj.

Továbbra is legalább olyan jól cseng ez a mondat, mint az utóbbi 23.123.671 alkalommal, amikor hallottuk vagy láttuk valahol. Mindegyik egyre mélyebben szúrta belénk e marketingközhely éles kését, tudatosítva bennünk, hogy az adataink igencsak értékesek lehetnek (hiszen az olaj is az).

Ma már ez kevés.

Az adataink csak akkor érnek igazán bármit is, ha használjuk őket. Triviálisnak tűnik, de mégis nagyon könnyedén elfelejtjük ezt az egyszerű tényt. Beállítunk pár mérőkódot, netán meg-megnyitogatunk egy-két Google Analytics riportot, esetleg különböző hirdetési platformokon ránézünk a számokra, és úgy gondoljuk, hogy letudtuk adataink “elemzését”. Job well done.

Ennyi volt a költés, ennyi a bevétel. ROI pozitív vagy negatív? Pozitív? Akkor jó, csak így tovább!

Nem akarunk elveszni a részletekben, hiszen miért pazarolnánk az időnket olyan dolgok elemzésére, amik jól működnek. Ha jól működnek. Ha rosszul működnek, akkor kapkodunk a fejünkhöz, és elkezdjük hibáztatni a legközelebb ülő kollégát, hogy ez hogyan történhetett.

Na de vessünk is véget a negatív szcenáriókban való mélymerülésnek, és beszéljünk kicsit az adatvizualizációról, és annak helyéről a digitális analitika világában.

Az analitika első fázisa a megfelelő mérési terv megalkotása, valamint a szükséges mérőkódok implementálása. Ez már önmagában hatalmas nehézségeket tud szülni. Ha mindent jól csináltunk (valószínűleg nem), akkor ezzel el is érkeztünk a második fázisba: várás.

Egész szignifikáns mennyiségű adathalmazunk kezdett összegyűlni. Felfedezzük azon riportokat, amelyeket beépíthetünk napi 5 perces “health check” rutinunkba. Forrás / médium, különböző közönség vagy e-kereskedelmi riportok, melyekről úgy gondoljuk, hogy teljeskörűen ábrázolják vállalkozásunk online jelenlétét. Választ kapunk számos kérdésünkre:

Mit (adtunk el)?

Honnan (érkezett a vásárló)?

Milyen (eszközről)?

Mennyi (időt töltött az oldalon)?


Egy kérdésre nem kapunk választ.

Miért?


Miért kezdett el hirtelen rosszabbul teljesíteni egy Google Ads vagy Facebook kampányunk? Miért nőtt abszolút 20%-kal átlagosan a mobilos forgalmunk visszafordulási aránya? Ezeket a kérdéseket szoktuk feltenni, ha egyértelműen látszik, hogy mi a tünete a problémának.

Itt jön a képbe az adatvizualizáció mint eszköz, mely segíthet az okok mélyére ásni. Az adatvizualizáció az adatok grafikai úton történő megjelenítését jelenti.

Egyszerű, igaz?

Egy táblázat helyett készítünk egy vonaldiagramot, majd átírjuk LinkedIn-en a foglalkozásunkat “Data Evangelist”-re. Viccet félretéve, az adat semmi. Ahogyan prezentáljuk az adatot, az minden.

Nem szükséges a legmagasabb data scientist fokozat elérése, hogy mi is használható riportokat készítsünk az adatainkból, melyek egy fokkal átláthathatóbbá, értelmezhetőbbé és befogadhatóbbá teszik azokat.

Ha betartunk pár ábrázolási irányelvet, végiggondoljuk, hogy mi a célunk az adataink vizualizációjával (trend, összehasonlítás, kiugró értékek vizsgálata, szegmentáció) és mindehhez hozzátesszük azt az üzleti gondolkodást, mely a sajátunkká teszi az adatainkat, akkor elmondhatjuk magunkról, hogy elemezzük az adatainkat.

Mik azok a bizonyos irányelvek?

Apróságnak tűnnek, de igazán megkönnyíthetik az agyunknak a befogadást:

• Megfelelő grafikon kiválasztása

• Egyszerűségre törekvés, zsúfolás mellőzése

• Súlyozás

• Elhelyezés

• "Történetmesélés


Internet Hungary-n október 1-jén 14:05-től részletesebben szó lesz az ajánlott praktikákról, így ha érdekel, várlak szeretettel. :)

DISCLAIMER: Az adatvizualizáció nem a szent grál, nem súgja érzékien a fülünkbe, hogy mi a probléma a weboldalunkkal vagy hirdetéseinkkel.

Az adatvizualizáció egy olyan eszköz, mely felvértez minket a harcra az adatainkkal szemben, amit továbbra is elbukhatunk. Nagyon gyakran viszont a megfelelő irányba állít minket, és megtizedeli a miértekre bukkanás idejét.

A cikkben említett elemzési viselkedési formákat nem ítélem el, pusztán arra szerettem volna rávilágítani, hogy ez csak a lelkiismeretünk nyugtatására elég, az igazi insightokért jobban meg kell küzdenünk.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!