Így kell Debrecenből meghódítani Amerikát – a Syncee-sztori

Így kell Debrecenből meghódítani Amerikát – a Syncee-sztori
Csak a folyamatos tanulás és a kitartó munka vezethet sikerekhez, napjaink technológiai megoldásaival szinte gyerekjáték elindítani egy online áruházat – summázhatnánk Gulyás Ákos szavait. Az online kereskedelem egyik hazai guruja pedig tudja mit beszél: az általa alapított Syncee az amerikai piacon is megvetette a lábát. De hogyan lesz egy szeghalmi srácból az online kereskedelem markáns szereplője? Megkérdeztük.

Milyen tényezőket kell figyelembe venni egy online áruház elindításakor? Milyen üzleti modellek segítik a kereskedőket? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre ad választ előadásában Gulyás Ákos az idei Internet Hungary konferencián Siófokon.

- Ha jól tudom, debreceni gyerek vagy, így akár alapíthattál volna zenekart is, de mégis a kereskedelemben kötöttél ki.
- Az igaz, hogy Debrecenben élek, ám valójában Szeghalmon születtem, ott is nőttem föl.

- Hogyan kerültél kapcsolatba a kereskedelemmel?
- Ez egy determinált dolog volt, hiszen már a dédnagyszüleim is kereskedők voltak Szeghalmon; dédnagyanyámnak úri kalapszalonja volt, míg dédapám virágkereskedőként volt ismert. A szüleim folytatták ezt a hagyományt, így én ebbe születtem bele, már gyerekként biztos voltam abban, hogy felnővén vállalkozó leszek.

- S mindezt hogyan kapcsoltad össze a technikával? Hiszen nem egy zöldségest nyitottál.
- Az édesapám a helyi amatőr rádióklub vezetője volt, de képzéseket is tartott, én pedig mindig ott voltam vele ezeken a szakkörökön. Az első számítógépek – a Commodore széria – is megjelentek ezeken a képzéseken, ahol az eszközöket rádióhullámokon keresztül kötötték össze… szóval ez egy szerencsés találkozás volt. Ráadásul a számítástechnika mindig is közel állt hozzám, ilyen tagozatra jártam és autodidakta módon is sokat tanultam erről.

Fotók: Deczki Mónika

- Egyébként mi a végzettséged?
- Agrármérnök vagyok, így kerültem Debrecenbe, ám jártam a jogra is, amit végül az üzlet miatt abbahagytam. Ezt követően kezdtem el kereskedelemmel foglalkozni.

- Mi volt az első bizniszed?
- Egy kis kitérő után a telekommunikáció irányába indultam el, a Pannonnak lettünk a viszonteladó partnerei. A kétezeres évek elején alapítottam meg a saját cégemet, aminek keretében Pannon, majd Telenor üzleteket üzemeltettünk észak Békés és Hajdú-Bihar megyében.

- És hogyan indult a Syncee?

- Ahogy nőtt a telekommunikáció piaca, és azzal együtt a penetráció, egyre azon gondolkodtam, hogy ideje lenne valami mást csinálni. A telefonok után elkezdtem foglalkozni notebook-ok, GPS eszközök értékesítésével is, s így még a 2008-as válság előtt kijutottam nemzetközi piacokra is, ugyanis egy belvárosi üzletből Japánba és Ausztráliába is értékesítettem. Ez már e-kereskedelem, globális értékesítés volt. Viszont a válság elsöpörte, majd az Apple pedig megváltoztatta a piacot, így visszatértem a hazai vizekre, be kellett állnom a sorba, egy lettünk a sok másik webáruház között, amely tradicionálisan a hazai IT disztribútorok készleteit árulta. Viszont adott volt egy elég komoly probléma, mégpedig amit az adatok bevitele és rendszerezése jelentett. Féltucat nagyobb disztribútorral dolgoztunk együtt, a készletadatok manuális feldolgozásában pedig olykor tíz-tizenöt diák is segített, de sosem értünk a végére. 2009-ben kezdünk el azon gondolkodni, hogyan is lehetne ezt a folyamatot automatizálni, így ekkor indult el egy fejlesztés a cégen belül, ami az adatfájlok automatizálását célozta meg. Néhány évvel később elindult egy egész jó kis startup élet Debrecenben is, s mivel ekkorra az online kereskedelem már nehézkes volt a kínaiak és az egyéb piacterek miatt, úgy gondoltam, hogy ideje fókuszt váltani, s nem valamilyen termékkel, hanem még nem – vagy alig létező – szolgáltatással kellene kilépni a globális piacra. Folyamatosan dolgoztunk az adatautomatizáción, a rendszert folyamatosan csiszolgattuk. Maga a szoftver pedig igen hamar komoly érdeklődést váltott ki, szinte azonnal jött egy befektetési ajánlat is, s ez adott számunkra zöld lámpát ahhoz, hogy tovább agyaljunk az eszközön. 2016-ban már ki is tudunk jönni egy elfogadható verzióval.

- Erről mit érdemes tudni? Mennyiben egyezik a most elérhető szoftverrel?
- A hat legnépszerűbb e-kereskedelmi platformra fejlesztettünk, ám hamar beláttuk azt is, hogy nem tudunk egyszerre ennyi felületet és azok különböző verzióit kiszolgálni. 2017 elején mindent „kidobtunk”, csak egyre fókuszálunk.

- Akkor így maradt meg a Shopify.
- A legnépszerűbb, legstabilabb felhőalapú rendszer, ahol a legtöbb fizetőképes ügyfél található, s ahol a következő években felfutásra számíthatunk.

- Akkor ez egy jó döntés volt?
- Így csak egy platformra kell összepontosítani, jobban tudunk gazdálkodni az erőforrásainkkal. Ám emellett a piac is minket igazolt: a többi platformról folyamatos migráció zajlik a Shopify irányába. A döntésünket sok hazai és nemzetközi ügyfél is követte, sokan azóta is Shopify- és Syncee-felhasználók.

- Nézzük napi szinten: hogyan működik a Syncee?
- Amikor az ember webáruházat akar nyitni – de ez igaz az offline üzletek esetében is – mindig az az első kérdés, hogy mi mennyibe kerül, mennyi tőkét igényel. Szükség van árura is, a folyamatban a készlet finanszírozása az egyik legnagyobb invesztíció. Ezt anno én is megtapasztaltam, hiszen nem tudtam megvenni a beszállítóm összes készletét, ám azt adatok formájában mindenki át tudta adni. S ebben segít a Syncee, mivel képes napi szinten megjeleníteni és szinkronizálni olyan beszállítói készleteket, amelyekkel fizikailag nem rendelkezik maga a kereskedő, aki viszont így meg tud nyitni egy webáruházat akár nulla forint vagy dollárnyi készletfinanszírozással is. Nem kell előre a készletekbe tenni a tőkét, így pedig kockázatot sem kell vállalnia.

- Ez jól hangzik, de mennyibe kerül? Én meg tudnám fizetni?
- Egy tizenkilenc dolláros előfizetéssel a Syncee ötszáz darab terméket tölt fel a webáruházba úgy, hogy azokat teljesen automatizáltan kategorizálja, beárazza és ellátja fotókkal. Emellett napi szinten frissíti a készletet, figyeli az árváltozásokat. Gyakorlatilag teljesen automatizálja a termékmenedzsmenttel kapcsolatos folyamatokat, manuálisan mindez egy véget nem érő történet lenne.

- Gondolom, tíz-tizenöt éve ezért az alkalmazásért nagyon hálás lettél volna…
- Így, ahogy mondod, de ezzel nem vagyok egyedül.

- Egy másik beszélgetésünkkor azt mondtad, hogy egy webshopot el lehet indítani a nappaliból is. Fenntartod ezt az állításod?
- Igen.

- De ehhez kell tudni például árazni, vagy ismerni kell az online marketing fogásait is.
- Az üzlet beindítása után a második legfontosabb dolog valóban az online marketing, anélkül nem megy.

- Tehát milyen kompetenciák kellenek egy sikeres e-kereskedelmi üzlethez?
- Szerintem nem igazán kompetenciákról van szó, hiszen azokat utólag is meg lehet szerezni, az interneten ingyenesen vagy pár dollárért korábban soha nem látott tudás szerezhető meg. A legfontosabbnak a kitartó hozzáállást tartom, de éppen ezt látom a legnagyobb problémának is a webshop-tulajdonosok esetében: nem eléggé kitartók.

- Gyorsan akarnak sikert és sok pénzt?

- Igen, de ha jön néhány buktató, gyorsan fel is adják, mert úgy gondolják, hogy a webshop olyan, akár egy pénznyerő automata: magától működik, és csak úgy ontja magából a pénzt. Az igaz, hogy nagyon sok folyamatot lehet automatizálni, de olyan kitartóan kell dolgozni az online-ban, ahogyan a hagyományos kereskedelemben is. Folyamatosan tanulni és fejlődni kell, akkor jönnek a sikerek is. Tehát a kitartást hiányolom a kezdő vállalkozókból, a blogunkban ezért szeretnénk számukra segítséget és motivációt adni.

- Pedig megéri dolgozni, Jeff Bezos is honnan indult…

- Ez így van…

- Viszont a Te munkád is komolyan termőre fordult, hiszen az USA-ból érdeklődnek a Syncee iránt. Erről lehet tudni valamit?
- Az alkalmazásban elindítottuk a Syncee Supplier Exchange (SSE) szolgáltatásunkat, ami egy olyan katalógust, gyűjteményt jelent, ahol a rendszerbe belépve a kereskedők láthatják a beszállítók termékeit. Globálisan gyűjtjük az adatokat, jelenleg több mint száz beszállítónk termékadatai jelennek meg a listán. Mivel az online áruház nyitásakor a másik legfontosabb kérdés az, hogy „mit áruljak és azt honnan szerezzem be”, az a célunk, hogy direkt módon tudjuk összekötni a kereskedőt és a beszállítót. Az SSE kontinensenként, illetve országonként rendszerezi a beszállítói adatokat, a kereskedők pedig egy kattintással kapcsolatba tudnak lépni velük, és a termékeiket importálni is tudják a saját webshopjukba. Ezzel a szolgáltatással gyakorlatilag lerövidítettük a kapcsolatfelvételt, és megkönnyítettük az adminisztrációt. Fontos az is, hogy a klasszikus drop shippinggel ellentétben mi a helyi beszállítókat preferáljuk, arra törekszünk, hogy mindenki az adott kontinensen találja meg a beszállítóját. Ráadásul a kibontakozó kínai-amerikai kereskedelmi háború lelassítja, megadóztatja az importtermékeket, így viszont az SEE számára nyílt egy piaci rés, hiszen könnyebben kapcsolatba tudnak lépni egymással a helyi kereskedők és beszállítók. Ez a rendszer pedig megtetszett az egyik, az amerikai elektronikus közbeszerzési rendszerben dolgozó cégnek. Értékelik az üzleti modellünket, így a mi rendszerünket szeretnék az amerikai e-közbeszerzésben használni. Ez egy igen nagy kihívás számunkra: ezen az egyébként érdekes piacon több mint egymillió beszállító adatait fogjuk szinkronizálni, méghozzá naprakészen.

A Syncee csapata

- Visszatérve Jeff Bezos-ra és az Amazonra: nem nőtt túl nagyra a vállalat? Vajon miképpen hat az ilyen mértékű monopolizáció a kereskedelemre?
- Manapság csak akkor tud kitűnni egy kereskedő, ha képes egyediséget sugározni a fogyasztók felé, a nagy rendszerekkel csak így lehet versenyezni. Nem is olyan régen olvastam, hogy az Amazon, az eBay és a Walmart mellett a Shopify lesz a nevető negyedik. Sok kereskedő – akár évtizedek óta – anonim módon működik e hatalmas piactereken, miközben pedig egyre nagyobb a verseny, a láthatatlanság miatt nincsen saját brandjük. A Shopify viszont pont arra ad lehetőséget, hogy a „kicsik” is felépíthessék a saját, vásárlók által is felismerhető márkájukat. A kereskedők jönnek is le a nagy piacterekről és sorra nyitják a saját üzleteiket, így az sem véletlen, hogy a pletykák szerint valamelyik „nagy” fel is vásárolná a Shopify-t.

- Eljöhet az a pillanat, amikor a vásárlások volumene olyan mértékű lesz az online kereskedelemben a hagyományos kárára, hogy az utóbbiról már nem is igazán lehet majd beszélni?
- Szerintem egyfajta mix alakul majd ki, az offline-ban is megjelennek majd online elemek és ez fordítva is igaz lesz. Már a Shopify is próbálkozik olyan megoldással, amikor az online készlet fizikai boltokban talál gazdára. Ám mégis úgy gondolom, hogy hosszabb távon minden eltolódik az online világba, az offline „megmarad” a szolgáltatások és a vendéglátás számára.

- Ráadásul az ember azért még szereti megtapogatni azt a sportcipőt, vagy hűtőszekrényt, mielőtt fizet, ezért terjed az omnichannel modell is.
- Egyetértek, ezért is mondom, hogy hibrid megoldások jöhetnek; a telefonján fizet a vevő, de a fizikai boltból viszi el a terméket, azonban a kereskedelem területén a kiterjesztett valóság megint csak új távaltokat nyithat meg. A való- és a virtuális világ kereszteződése várható.

NÉVJEGY - Gulyás Ákos

Gulyás Ákos az első webáruházát 2003-ban nyitotta meg, amivel hazai és nemzetközi tapasztalatokra tett szert, különösen a nemzetközi drop shipping területén. 2015-ben indította startup vállalkozását, a Syncee-t, amely jelenleg az egyik legnépszerűbb termékkezelő alkalmazás a legnagyobb online kereskedelmi felületen, a Shopify-on. A szolgáltatás segítségével online kiskereskedők és beszállítóik kapcsolódnak egymáshoz világszerte, a Shopify platformon keresztül.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Lippai Roland

Szabadúszó újságíró, coach, maratonista. Minden mögött az embert keresi, azt, ami őt előre viszi, teljesítményre sarkallja, amitől ő maga „élővé” válik. A digitalizáció és az ...