”Szeretném, ha lenne egy varázsgömböm, de lehet, hogy nem néznék bele...”

”Szeretném, ha lenne egy varázsgömböm, de lehet, hogy nem néznék bele...”
Kapitány-Diószegi Judit producer, kreatív producer, showrunner, a ContentLab & Factory társtulajdonosa és ügyvezetője. 2017 tavaszán indult az RTL Klubon A mi kis falunk című tévésorozat, amelynek a kezdetektől vezető producere. A hamar hatalmas népszerűséget szerző sorozat kimagasló nézettséget produkál a mai napig, és ez hozta meg az igazi sikert a cége számára, és egyben megalapozta a televíziózás egy új korszakát, a hazai gyártású sorozatokét. De vezető producerként irányítja a Drága örökösök munkáit, és többes szerepben producerként, forgatókönyvíróként, kreatívként jegyzi a Korhatáros szerelem, a 200 első randi és a című sorozatokat is, és producerként számos más televíziós sikersorozat is fűződik a nevéhez, mint a Jófiúk vagy Válótársak. Legújabb munkája a nagy sikerrel bemutatkozott Segítség! Itthon vagyok! című karantén sitcom. Vele folytatódik „sorozatos sorozatunk” amelyben benézünk a kulisszák mögé és beszélünk pénzről, szakmaiságról, tapasztalatról és egy kicsit még a pénzről.

Az interjúsorozat első részében Kapitány Ivánt kérdeztük, a beszélgetés itt érhető el.

- Költséges mesterség a tied?
- Nagyon, és tele van kockázattal. Hiába vagy akár több évtizede a szakmában, nincs biztos recept arra, hogy mi fog működni a tévében, a moziban. Sokat lehet és kell tanulni, tapasztalni, de minden produkció új kockázattal jár, anyagi értelemben is. Persze ez nem veszi el a kedvünket a kísérlezetéstől, hiszen anélkül nem is tudnánk ott lenni, ahol most. Amikor leforgattuk A mi kis falunk pilotját, úgy terveztük, hogy az lesz majd az első epizód is egyben, amit ezért aztán nem kell újra elkészíteni. Hamar kiderült, hogy tévedtünk, ez valójában nem járható út, mert a televíziók – teljesen érthetően – fenntartják maguknak a jogot, hogy változtassanak akár szereplőn, akár magán a történetszálon is. Figyelembe véve az előzetes kutatásokat is, így aztán számos szereplő cserélődhet az eredeti elképzeléshez képest. Sokat tanultunk ebből, és ma már nem nagyon forgatunk le egy teljes epizódot pilotként, hanem inkább egy 15-20 perces „ízelítő“ készül a sorozatból, amiből eldönthetik a televíziók, hogy szükségük van-e rá vagy nincs. A pilot nekünk, mint eredeti tartalomfejlesztőnek, gyártónak a legtöbbször a saját befektetésünk és egyáltalán nem mindegy, hogy mondjuk egy 10 epizódból álló sorozat esetében plusz egy részt vagy csak egy negyedet kell forgatnunk. De ha egy sorozatot közösen fejlesztünk egy televízióval, akkor a költségkockázat is megoszlik, erre is van példa.

Kapitány Iván és Kapitány-Diószegi Judit

- Eltér ebben a magyar piac vagy ez pontosan ugyanígy van például az USA-ban is?
- Ott kicsit más a helyzet mint nálunk. Az USA-ban forgatott sorozatok hatalmas piacot látnak el, komoly rutinnal, együttműködésekkel, így a pilot-nak kicsit más a jelentősége, feladata. Általában ott a bemutató-epizód maga az első epizód is, ami képernyőre kerül, és sokszor ott dől el a számok alapján, hogy a csatornának tényleg kell-e. De én például – mivel a pilot tulajdonképpen egyfajta befektetés, kísérlet, próba a színészek és a stáb egyéb alkotó tagjai részéről is – garantálom az alkotóknak, hogy a pilot nem kerül adásba. Ha megveszik a sorozatot és megvan a végleges szereposztás, ami néha nagyon hosszú időt igényel, akkor úgyis meg kell egyeznünk a színészekkel újra, hiszen talán évekre kell aláírniuk egy produkcióra. Persze ez az USA-ban is hasonló, azzal az „apró“ különbséggel, hogy van annyi megrendelés, hogy „csomagban“, több produkcióra vegyenek meg gyártót, színészeket, kreatív alkotókat, lekötve ezzel a maximális kapacitásukat.

- Nálunk nincs is ilyen típusú „röghözkötés“?

- Dehogy nincs! Ha benne vagy egy sorozatban, az alapvetően kizár egy csomó mindent mást, de totálisan csak néhány színész esetében fordul elő és pár író kötelezte magát így el. Viszont gondolj bele, mennyire lenne elfogadható, ha két konkurens csatornán sugárzott napi sorozatot ugyanaz a vezető író jegyezné és tulajdonképpen magával versenyezne... Ez nem életszerű, és nyilván a munka mennyisége miatt sem kivitelezhető.

- Hány lábon áll egy produkció? Megszületik a pilot, amiben hisztek és vagy kell a televízióknak vagy nem? És ha nagyon tetszik akkor licitálnak?

- Őszintén szólva volt már rá példa, de azért nem ez a jellemző. Amint említettem van, hogy a csatornával közösen finanszírozzuk egy produkció fejlesztését, ebben az esetben értelemszerűen nem vihetjük ki a terméket a piacra, viszont a finanszírozással járó kockázatot sem csak mi viseljük. Ha egyedül fejlesztünk, akkor minden csatornának megmutatjuk az elkészült pilotot és ha tetszik, akkor elkezdődnek a tárgyalások, a szereplőkről, a költségvetésről, határidőkről. Persze ennek valamilyen időkeretet kell szabni, így megállapodunk egy időpontban, ameddig él az ajánlat, és ha addig nem tudunk megegyezni, akkor újra „szabad a vásár“. De természetesen mivel az évek során komoly emberi és szakmai bizalom alakult ki a televíziókkal így tudják, hogy nem élünk vissza a helyzetekkel és a lehetőségekkel. Mindig arra törekszünk, hogy a lehető legjobb sorozat szülessen azon a csatornán, ahová a leginkább való.

- Mennyire tudsz felkészülni a nem várt nehézségekre?
- A nehézségek nagyon kreatívak. Tudod, egy producer próbál előrelátó lenni, de nem számolhat mindennel. Amikor dolgozni kezdünk, akkor egy évadra természetesen tudjuk a költségeket, de háromra nem, hiszen nagyon sok minden változhat az évadok között. A világ vagy az ország gazdasági helyzetétől kezdve addig, hogy babát várhat egy fontos színésznő vagy valakinek annyit változik az élete, hogy már nem fér bele neki a forgatás, bármi lehet. Nem kalkuláhatunk azzal, hogy egyszercsak lesz a forgatókönyvben egy medvetámadás, ami nem biztos, hogy belefér a költségvetésbe. Persze mindig újra lehet gondolni a dolgokat és Hawaii helyett utazhatnak hőseink Alsóörsre is, csak nem biztos, hogy ez jót tesz a végeredménynek. A producer kötéltáncot jár az álmok és a megvalósíthatóság között.

- A színészek élete alaposan megváltozott, amióta újra virágoznak a sorozatok. Mindenki örömmel mond nektek igent?
- Nem panaszkodhatunk. Nagyon sok fantasztikus színész vállal szerepet a sorozatainkban, de azért előfordult olyan eset is, hogy valaki a színészi imázsához nem tudta illeszteni a sorozatokban való szereplést és így visszaadta a szerepet.

- Hogyan tesztelitek a műsorokat?

- A szokásos fókuszcsoportos kutatáson túl van egy „házi tesztcsoportunk“, akiket rendszeresen felkérünk, hogy nézzék meg a pilotot vagy az első epizódot és ha úgy látják, hogy valamelyik történetszál nem világos vagy egy karakter ellentétes a kiosztott szereppel, vagy bármilyen észrevételük van, akkor megfontoljuk a véleményüket és lehetséges a változtatás is.

- Mennyire tud egy sorozat reflektálni a nézői elvárásokra?

- Egy heti sorozatban egy évadon belül semmiképpen, hiszen mire képernyőre kerül, addigra minden epizódja dobozban van. A napi sorozat esetében is jóval előrébb jár a megvalósítás a sugárzásnál, de ott esetleg könnyebben lehetne reagálni, de azért ezekkel az elvárásokkal óvatosan kell bánni. A most futó Segítség! Itthon vagyok! viszont kivételképpen frissen reagál erre a rendkívüli szituációra, a nézők jelenlegi állapotára.

- Hogy érint benneteket a koronavírus okozta helyzet?
- Kesztyűben és maszkban és otthon...(nevet). Na jó, tudom, hogy a forgatásokra gondolsz. Természetesen most minden hagyományos forgatásunk szünetel, de mint látod a ContentLab&Factory bizonyos értelemben megadta a választ a helyzetre, mert az RTL Klub képernyőjén látható a fikciós karantén-sorozatunk, a Segítség! Itthon vagyok! ebből az állapotból nőtt ki. Számunkra is új terepen, eddig nem használt technikával forgatunk fantasztikus színészekkel, akik pillanatok alatt alkalmazkodtak a megváltozott körülményekhez. Aki korábban egy számítógépet sem tudott bekapcsolni, most profin kezeli a technikát az otthonában. Másrészt természetesen ebben az időszakban is fejlesztünk, gondolkodunk, kísérletezünk, hiszen ez egy csapatmunka és a csapatot ilyen körülmények között is össze lehet fogni. De természetesen nagyon várjuk, hogy újra indulhassanak a hagyományos forgatásaink.

Kapitány-Diószegi Judit és Rudolf Péter

- Mi a titok? Merre tovább fikciós sorozatgyártás?
- Alapvetően nincs titok, mindenki tudja, hogy unikális tartalmat professzionálisan kell megmutatni a nézőknek olyan karakterekkel, akikkel azonosulni tud. Csak nagyon nehéz ezt tényleg megcsinálni. Most nagyon mennek a „falusi“ sorozatok, de ez nyilván nem tart örökké. Hogy mi jön ezután? Kockázatvállalás egy más műfajú sorozattal. Enélkül nem születnének újabb és újabb alkotások. Jó lenne, ha egy konkrét sorozat bukása vagy viszonylagos gyenge fogadtatása nem venné el a megrendelők kedvét egy adott műfajtól. Szóval nehéz megjósolni merre tovább. Szeretném ha lenne egy varázsgömböm, de lehet, hogy nem néznék bele.... Hiszem, hogy ma már a mi csapatunknak ilyen varázsgömb nélkül is megsúgja a szakmai ösztöne, hogy mi a jó és mi nem az. Mert ami jó, azt nagyjából mindenki, a fiatalok is nézik, bármilyen platformon is legyen. Például az én nagyobbik, (14 éves) fiam mindig a tv-ben nézi meg A mi kis falunk következő epizódját, pedig egyébként más felületeken fogyaszt tartalmat. És hidd el nem „anya és apa kedvéért“....:)

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Csermely Ákos

Producer, konferenciaszervező, álmodozó.Életpálya évszámokban, utána meg a sztori1981–1996 Magyar Televízió (Külpolitikai Főszerkesztőség, TV2, Kisebbségi és Határontúli Szerkesztőség) 1990–1996 …