Nem mind arany, ami fénylik! Mesterséges intelligencia a társkeresésben

Nem mind arany, ami fénylik! Mesterséges intelligencia a társkeresésben
A szépítő filterek használata és a valós megjelenésünk elfedése nem újkeletű a különféle online ismerkedési formákban. A mesterséges intelligencia most még egyet csavar a szokásokon, és jelentősen átalakíthatja a társkeresést. Milyen következményei lehetnek, ha lassan már egy telefonálás vagy videochat után sem lehetünk biztosak abban, hogy ki ül a képernyő másik oldalán? Interjú Weiler Péterrel, a Dating Central Europe alapítójával.

Hogyan működtetitek a társkereső oldalaitokat, mennyire van jelen az életetekben a mesterséges intelligencia?
A Randivonal mindenben megpróbál a legkonzervatívabb lenni, minden adatlapot, minden fotót egyesével átnézünk a regisztrációkor. Mostanra viszont eljutottunk oda, hogy az emberi szem kevés lett ahhoz, hogy kiszűrjük, ha valaki nem igazi képpel regisztrál. Ezért hamarosan bekötjük az Amazon AI rendszerét, ami a fotó validálásában fog segíteni. Korábban a Google image search rendszert használtuk még, hogy a kamuprofilokat kiszűrjük, de arra nem alkalmas a program, hogy a „finom” filtereket is észrevegye.

Miért van szükség a filterek kiszűrésére? Manapság már szinte mindenki használja ezeket.
Természetesen nem az apró szépítésekről van szó, de azt gondolom, hogy egy társkeresőn mindenki nézzen ki úgy, ahogy a valóságban is kinéz. Ezzel kapcsolatban egyébként cégcsoporton belül is vannak eltérő vélemények. A svéd leányvállalatunk ügyfélszolgálati vezetője azt mondja, hogy engedni kell bármilyen filtert, még akkor is, ha valaki pónilónak álcázza magát. Ez is az önkifejezés része, egyfajta benyomást akar tenni a másikra ezzel. Sokat beszélünk erről, de én személy szerint úgy gondolom, hogy nem jó irány, ha a játékos és becsapós filterek egyre nagyobb teret nyernek a társkeresőkben is.

Mit gondolsz, milyen hatása lehet a filterek túlzott használatának?
Ez viccesen hangozhat, de a műszempillások gyakorlatilag örülnek az új trendnek, mert ennek köszönhetően rekord forgalmat bonyolítanak. A filterek miatt minden elindult a mesterséges irányba, és ez nagy nyomást gyakorol az emberekre, hiszen mindenki „filter-tökéletes” akar lenni az életben is. Eddig órákat töltöttek az emberek azzal, hogy megalkossák a hamis élményt, de ez ma már az AI alapú filtereknek köszönhetően csak pár kattintás. Talán nem véletlen az sem, hogy most készítették el a Barbie filmet. Néhányan felismerik ennek a trendnek a negatív hatását, és érkeznek az ellenreakciók. Ha a többség a mesterséges szépséget keresi, akkor felértékelődik a természetes, smink mentes és igaz kinézet. Akár olyan extrémnek tűnő, a konvenciókat támadó akciók is érdekesek, amikor a nők mondjuk nem szőrtelenítenek, és ezzel hívják fel arra a figyelmet, hogy mennyire elszakadtunk az ideálképben a valóságtól.

A filterek a Z generáció korában jelentek meg fajsúlyosan. Mit látsz a társkeresők használati szokásaikban?
A Tindernek van most egy új reklámkampánya, amiben a 18-25 éves korosztályt mutatja be és szólítja meg. Ez egy nagyon színes, neohippi reklám, ami az általunk működtetett Randivonal világától nagyon idegen. A konkurenciáról csak jót vagy semmit, de az biztos, hogy ezzel a kampánnyal rámutatnak új nemzetközi trendekre. Azt gondolom, hogy a mai 18 évesek még nem foglalkoznak igazán a társkereséssel, de a Tinder már most el akarja ültetni magát a Z-sek fejében. Közzétettek egy tanulmányt is, amiben a társkeresési szokásaikat vizsgálták. Az egyik nagy megállapítás a #manifestation, ami azt jelenti, hogy Z generáció tagjai már nagyon tudatosan képzelik el a jövőbeli párjukat és életüket. Meglepőnek hangzik, de extra tudatosan állnak neki az életnek és a társkeresésnek. Az idősebb generáció tagjai sajnos inkább úgy ismerkednek, hogy nincs konkrét elképzelésük pontosan milyen partnert is akarnak. Pedig a saját magunk és vágyaink ismerete lenne az első állomás a párkeresésben. Szóval bíztató, hogy a fiatalok jóval nagyobb önismerettel vágnak neki az ismerkedésnek, magukat értékelve, egyfajta self love-ból indul ki a párkapcsolati igény. Viszont nem szeretik a címkéket. Hiába ismerkednek meg valakivel, akivel tökéletes párkapcsolatot tudnának kezdeni, határozottan szeretnék elkerülni a „DTR”-t (define the relationship), nem akarják meghatározni, hogy pontosan milyen a kapcsolat közöttünk. Egy generációval korábban még jellemző volt néhány randi után a kérdés, hogy „akkor mi most tulajdonképpen járunk?”. A Z-sek ezt elkerülik, fokozatosan sodródnak bele a párkapcsolatba, és egy idő után már mindegyik fél tudja, hogy pontosan mi is van közöttük.

Nektek milyen terveitek vannak a jövőre nézve a mesterséges intelligenciával?
Egyrészt a korábban említett fotó validáló rendszer elindítása. Másrészt egy általános AI ajánló rendszert fejlesztünk. Eddig az automatikus algoritmusok megírásában valamilyen teoriára hagyatkoztunk. Mondok egy példát: Van egy olyan elmélet, hogy az emberek ahhoz vonzódnak leginkább, akinek az arcfelépítése hasonló az övéhez. Egyfajta biztonságot ad, ha a párod arcjegyeiben látod magadat, ami ugye valahol mélyen apukád vagy anyukád arcfelépítésére is hasonlít. Ez egy teória, amiről megjelentek már könyvek is, de egyáltalán nem biztos, hogy igaz. Az AI-ban az a jó, hogy nem előre definiált tézisekkel dolgozik, hanem úgy állítja össze az algoritmikus szabályokat, hogy a lehető leghatékonyabban találjanak az emberek párt. Lerövidüljön a keresési idő és nagyobb legyen a találati arány. Nem nekünk kell megmondani, hogy ezt az AI hogyan érje el, hanem erre magától jöjjön rá, és találja meg a kulcsokat. Egy fekete-doboz lesz, hogy mi a recept, de ha az eredmény látványos, mert többen és gyorsabban találnak maguknak párt, akkor mindegy, hogy mi milyen elméletekben hiszünk, a mesteréges intelligencia hatékonyabbá teszi a Randivonalat.

A mesterséges intelligenciát nem csak a szolgáltatók, de a felhasználók is egyre profibban használják. Mekkora a veszélye annak, hogy emberek átverik majd egymást kamu profilokkal?
Szerintem elég nagy ennek a veszélye, és nem is a társkeresés a legérzékenyebb terület. A technológia annyira fejlett, hogy az ismerőseink, családtagjaink képeivel, videójával, hangjával is vissza tudnak már élni idegenek. Mi van, ha felhív az anyukád, gyereked, hogy menj el valahová, utalj át pénzt, de csak egy hangminta alapján szimulálva volt a hangjuk? Fel kell készülnünk, hogy, amit látunk, hallunk és olvasunk az már nem feltétlenül a valóság. Persze az átverések az online társkeresésben is nagyobb számban lesznek jelen, ahol ráadásul eleve óvatos az ember, hiszen a bizalmat fel kell építeni. A csalók elleni harcban is az AI lesz a segítségünkre, hiszen ugyanazzal a fegyverrel kell védekeznünk, ha hatékonyak akarunk lenni. Az Amazon képszűrő algoritmusa csak az egyik ilyen eszköz, ami segit majd eldöntenünk, hogy kik a valódi és a csaló felhasználók.

Mi a helyzet a mesterségesen generált szövegekkel? A ChatGPT-t az élet számos területén használják már, elképzelhető, hogy olyan emberek fognak majd tökéletes képet festeni magukról írásban, akik egyébként két mondatot sem tudnának helyesen leírni. Ezt hogyan tudjátok majd kiszűrni?
A helyesírásunkat már jó ideje kijavítja a gép, most egy új szintre léptünk, amikor már értelmesen meg is fogalmazza helyettünk, hogy mit is akarunk mondani. De a valóságban egyik fél sem szeretne olyan emberekkel ismerkedni, akik a levelezésüket vagy bemutatkozó szövegüket egy robottal íratják meg. Vagy mégis? Lehet, hogy az online társkeresőnek a jövőben már feladatuk lesz, hogy a felhasználókat ezzel is a lehető legjobb helyzetbe hozzák? Megadod az adataidat, és a gép generál egy fantasztikus bemutatkozó szöveget, ami minden esetben egyedi. A látszatnak jót tenne, de nem egy hamis képet közvetítenénk? Semmiből nem állna már ma bekötni úgy a ChatGPT-t a Randivonalba, hogy javaslatot tegyen a legjobb levélszövegre, megmondaná, hogy milyen szöveggel érdemes indítani vagy válaszolni. Véleményem szerint ez azért rossz irány, mert egy idealizált és mesterséges kommunikációt épít, amire majd az élet rácáfol. Elveszhetnek a valódi írásbeliségben megjelenő személyiségjegyek, kvázi akár a szeplők a kiretusált fotón. Csak úgy lenne etikus, hogy feltüntetjük: „ez a szöveg AI segítségével készült” de akkor ezzel meg nem azt mondjuk el, hogy ez az ember nem képes az önálló gondolatokra? Ha mi nem is kötjük be ennyire direkten a ChatGPT-t, senki nem tudja megtiltani a felhasználóknak, hogy azt egy másik képernyőablakban megnyitva ne vegyék igénybe. Sokan ezen keresztül bonyolítják már üzleti levelezésüket, szerintem egyre több példa lesz arra, hogy valaki a géptől kérdezi majd meg, hogyan is kell szerelmet vallani.

Véleményed szerint a mesterséges intelligencia ilyen szintű jelenléte hogyan fogja megváltoztatni a társkeresési szokásokat?
Ebben a helyzetben, amikor a valóság és a virtuális világ határai ennyire összeolvadnak, az online társkeresésben is minél előrébb kell hozni a személyesen találkozót. Az online ismerkedés csak egy elrugaszkodási pont, felmérjük, hogy szeretnénk-e egyáltalán esélyt adni arra, hogy valakivel megigyunk egy kávét. Valószínűleg az emberek leszoknak majd arról, hogy valakivel akár hónapokig is chateljenek találkozó nélkül. Felértékelődnek a természetes, materiális dolgok, a természet, a hegyek vonulata a kávé illata és egy valódi őszinte mosoly szépsége.

 

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Szuchy Brigitta

Az írás, a szavak formálása, gondolatok és érzések átadása gyermekkorom óta a szenvedélyem. Tanulmányaimat éppen ezért Kommunikáció és médiatudomány szakirányon végeztem a Szent István Egyetemen (BA) …