“Kint is vagyok, bent is vagyok, jaj de nagyon boldog vagyok” - Weiler Péter és Németh Norbert kérdezz-felelek

“Kint is vagyok, bent is vagyok, jaj de nagyon boldog vagyok” - Weiler Péter és Németh Norbert kérdezz-felelek
Idei szervezeti bővülésével már a jövő nemzetközi vállalatát építi a Dating Central Europe Zrt., a legnagyobb hazai társkereső cégcsoport, akik tavalyi skandináv akvizíciójuk nyomán már 6 országban segítenek megtalálni a legmegfelelőbb társat az arra vágyóknak. Weiler Péterrel, a társaság vezérigazgatójával és Németh Norberttel, az idén márciusban csatlakozó új operációs igazgatóval beszélgettünk a múltbéli tapasztalatokról és a jövő kihívásairól.

Miben más egy nemzetközi cégnél dolgozni, mint egy magyar vállalatnál?

Németh Norbert: Magyar cégeknél több mint 20 éve dolgoztam, az látszott, hogy más a szemlélet, az értékrend és a légkör is, ami számomra csak akkor derült ki, amikor külföldi tulajdonban lévő céghez kerültem, ami az én esetemben a holland VNU Lapkiadót jelentette 2000-ben. Szervezett folyamatok, riportok, megbeszélések, nyelveket beszélő kollégák, konkrét tervek és elvárások, gyakorlatias megoldásokat és pontos ütemezést vártak, tiszták voltak a hatáskörök is. Magyar cégeknél nagy hangsúly volt az ötleteken és a vágyakon, a kapott eredmény viszont azokhoz képest már esetlegesebb lett a kisebb mértékű szabályozottság és a végrehajtás közbeni folyamatos változtatások miatt is.

Péter, Te mit tanultál a nemzetközi cégektől?

Weiler Péter: Egy rövid KPMG-s időszakot leszámítva mindig a saját vállalkozásomat építettem, ahol a tulajdonostársaim hol magyar, hol külföldi befektetők voltak. A nemzetközi cégek a földrajzi távolságok miatt rá vannak kényszerítve, hogy mindent rendszerekkel, folyamatokkal irányítsanak. Ezt egy méret felett muszáj alkalmazni. A Dating Zrt-ben az osztrák családi cég, a Russmedia a jelenlegi tulajdonos társam. Ők nem egy tipikus multi, mert egy nagyon lapos szervezetben dolgoznak. Valóban családias az irányítás és a döntéshozatal, ami én úgy látom kifejezetten az előnyére válik. Tőlük azt lehet eltanulni, hogy miként lehet gyorsan növekedni, anélkül, hogy a bürokrácia eltemessen bennünket.

Mik jelenleg a legnagyobb kihívások az online szakmában, iparágban?

NN: Lépést tartani a trendekkel, a vásárlói/fogyasztói igényekkel, netán alakítani is azokat. Vegyük pl. a mobil applikációkat. Egy rendszeresen használt szolgáltatáshoz manapság nélkülözhetetlen egy jó mobil app, pontosabban azok a cégek lehetnek sikeresek, akiknek a mobilalkalmazásuk is elég jó. Persze ez csak egy kiragadott példa, viszont az már most látszik, hogy a mobil lett az elsődleges internetezési eszköz bizonyos korosztályoknál, akiknek még nem, azok is egyre több időt töltenek el mobilon. Hogy ne csak technológiait mondjak, fontos a motiváció fenntartása és a kollégák fejlesztése is, ez a kettő jócskán össze is függ. Fontos, hogy lelkesítő célt találjon mindenki a munkában, ez segíti a munkaerő megtartást is, ami manapság - főleg az Y és Z generáció körében - nem bizonyul könnyű feladatnak.

WP: Szerintem is a mobil a legnagyobb kihívás. A netes fejlesztésekben a magyarok pont olyan jók, mint az amerikaiak. De a mobil az egy egészen más, gyakrabban változó és sokkal drágább világ. Itt nagyon látszik, hogy egy kisebb ország, kisebb cég mit engedhet meg magának. Nézzük meg a telefonunkat, hány külföldi és hány magyar appot töltöttünk le rá? Világos, hogy egy Waze-hez, a Bolt-hoz vagy Spotify-hoz hasonló szolgáltatást még nem adtunk a világnak, de a célunk, hogy a társkeresésben a lokális piacokra építve ugyan, mégis hasonló felhasználó éllményt adjunk.

Mit tehetünk, hogy egy magyar márka versenyképes legyen a nemzetközi cégekkel szemben, illetve mitől magyar egy márka?

NN: Attól magyar, hogy itthon hozták létre, lehetőleg magyar alapítója van, és magyar márkának vallja magát. Azzal azonban itthon vigyázni kell, hogy ha ezt a “hazaiságot” egy márka “túltolja”, könnyen válik megosztóvá, mert “túlzottan hazai érzületűnek” bélyegezhetik. Ugyanakkor minden országban büszkék az emberek a hazaira, hiszen minden ország különlegesnek szereti gondolni magát, és a hazai erős márkák sokat segítenek a nemzeti identitás erősítésében. A régóta használt, jól és megbízhatóan működő helyi márkák sok szegmensben állják a sarat a nemzetköziekkel szemben, mert specializáltak, itthon mindig elérhetőek (a cég is, és az ügyfélszolgálat is), megszokták őket és ragaszkodnak hozzájuk fogyasztóik, és nem utolsó sorban helyi nyelven hibátlanok. Sokan választják a hazait már csak lokálpatriotizmusból is, de azért is, mert szerethetőek és sokszor relevánsabb élményt vagy tartalmat nyújtanak, mint a külföldi versenytársaik. Ha elég jók vagyunk, plusz tudunk olyat, amit a nemzetközi nagy nem, akkor nagy eséllyel megszeretnek minket, és már versenyképesek is vagyunk.

WP: Én nagyon hiszek a magyar márka erejében. A Randivonal a hazai internet egyik legrégebbi szereplője és szolgáltatása. Értjük a helyi igényeket, minden kollégánk itt él, itt kapjuk a visszajelzéseket a felhasználóktól és a barátainktól. Magyarországon akarunk magyaroknak a legjobbat adni. Viszont az online márkák hamar öregszenek, mert látszólag mindig az újat és a legújabbat keresi a fogyasztó. Az amerikai oldalakról ingyen is ír a sajtó, nekünk ehhez kétszer annyit kell dolgozni. Talán pont ezért is vagyunk edzésben és növekszünk, mert soha egy pillanatra nem bízhatjuk el magunkat. A megbízhatóság és őszinteség pedig fontosabb érték, mint az, hogy mi számít újnak vagy most menőnek.

Norbi, mit hozol magaddal az eddigi munka-gyakorlatból, tapasztalataidból?

NN: Nyilván az összes eddigi tapasztalatomat, de ha ki kellene emelni valamit, akkor a győzni akarást, a lendületet, a végrehajtás fontosságát, a lényegi dolgokkal történő foglalkozást és az eredményközpontúságot. Az a mottóm, hogy nem az a legfontosabb, hogy jól csináljuk a dolgokat, hanem az, hogy jó dolgokat csináljunk.

Egy utolsó kérdés mindkettőtöknek. Hogyan tartjátok karban a tudásotokat és magatokat?

NN: A szakmai részt leginkább networkinggel, és sok olvasással, sajnos könyv nem kerül olyan gyakran a kezembe, mint szeretném, inkább cikkeket, kutatási anyagokat olvasok, prezentációkat nézek és sok olyan audiovizuális anyag elérhető már, amit könnyebb feldolgozni, mint elolvasni egy sok száz oldalas könyvet. A szellem mellett fontos a test és lélek karbantartása is, rendszeresen sportolok, sokat vagyok a családommal, és ha a covid engedi, társasági életet élek, pl. nagyon várom már a nyári fesztiválszezont :-)

WP: A cég fejlődéséhez hasznos információt néha a legváratlanabb helyekről merítem. Figyelem az embereket, hogyan élnek, miként viselkednek, milyen kihívásokkal küzdenek. Életünk egyik legfontosabb célja a családi harmónia, a kiegyensúlyozott párkapcsolat megtalálása. Ez állandó, de a világ változik, és ma sokkal nehezebb, mint húsz éve volt. Nagyon sok cikket olvasok, néha túl sok időt is töltök a híroldalakon, de egy lépés távolságból onnan is kiolvasható, hogy mi lesz a fontos a társkeresésben. Én a képzőművészetnek köszönhetem, hogy online vállalkozó lettem, és folyamatosan aktívan dolgozom továbbra is kiállításokon. Ez tartja frissen az üzletben is a kreativitásomat. Legalábbis remélem, így van :)

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Csermely Ákos

Producer, konferenciaszervező, álmodozó.Életpálya évszámokban, utána meg a sztori1981–1996 Magyar Televízió (Külpolitikai Főszerkesztőség, TV2, Kisebbségi és Határontúli Szerkesztőség) 1990–1996 …



Kapcsolódó előadók: Weiler Péter, Németh Norbert