Képes elfogadni az ego, hogy a mesterséges intelligencia döntsön helyette?

Képes elfogadni az ego, hogy a mesterséges intelligencia döntsön helyette?
„A digitalizáció olyan mint a biciklizés: mindenkit kiterjeszt, mert gyorsabban eljut különböző helyekre” – véli Szekeres Péter. Az elsősorban szöveganalitikával foglalkozó Neticle társalapítója és ügyvezető igazgatója szerint a kérdés csak az, hogy az emberi ego el tudja-e fogadni, hogy gépi algoritmusok képesek helyettesíteni minket.

Egyre nagyobb teret kap a digitalizálás a világban, lassan nincs olyan tevékenység, amit ne tudna egy gép elvégezni helyettünk. Ön szerint van ennek a folyamatnak vége, amin túl már nem lehet gépekkel helyettesíteni az embert?

Én abban hiszek, hogy a gépi és emberi hibrid folyamatok a legjobbak: a gépek nagyon gyorsan tudnak repetitív és egyre összetettebb feladatokat megoldani gyorsan, míg az emberi részről kell a kontextus és a felelősségvállalás minden döntéshez. A kérdés, hogy mi az a döntési súlyosság, ahol kell emberi jóváhagyás, ezt pedig a szervezetnek kell meghatároznia. Szerintem nagyon sok digitális munkafolyamat automatizálható lesz szinte teljesen, és ezek kontrollja és kontextusa marad az emberi döntéshozóknál. Kicsit olyan ez mint a biciklizés: mindenkit kiterjeszt a kerékpár, mert gyorsabban eljut különböző helyekre, de az ember dönti el, hogy melyik gyors útvonalon megy.

Összességében miért fontos a digitalizáció, egy cég hétköznapjait tekintve milyen előnyökkel jár?

A digitális átalakulás alapvető feltétele a cégek hatékonyabb módon történő erőforrás kihasználásának, és annak, hogy lépést tartsanak versenytársaikkal. Sokkal szélesebb körben nyújt lehetőséget az ügyfelekkel való kapcsolódásra, különösen akkor, amikor a személyes találkozás a földrajzi távolság – vagy az elmúlt hónapokban a járvány – miatt nem lehetséges. Emellett kiemelten fontos, hogy a digitalizáció egyben az adatvezérelt döntések előfeltétele: sokkal magabiztosabb előrehaladást tesz lehetővé, olyan információk és összefüggések birtokában, melyekre egyébként nem derült volna fény.

Hogyan tud erre a folyamatra a Neticle rákapcsolódni? Pontosan mikor, és milyen ötlettől vezérelve alapította meg a cégét?

A Neticle alapötlete egy kutatásból jött, melyben kimutatták, hogy a Twitteren közzétett posztok elemzésével előrejelezhetők bizonyos tőzsdei mozgások. Itt tehát egyből benne voltunk a digitális térben: az online, szöveges források átfésülése, begyűjtése és részletes elemzése volt az, ami felé már a kezdet kezdetén is elindultunk. Azóta már szélesebb a szolgáltatásaink köre, többek között az ügyfél-elégedettség mérésében és sokféle szöveges adatforrás automatikus elemzésében is segítséget nyújtunk.

Hogyan működik a Neticle, miért éri meg a vállalatoknak a használata?

A Neticle vállalatok számára nyújt kiválóan testre szabható szöveganalitikai megoldásokat. Jelenleg négy termékünk van, a két zászlóshajó a Neticle Media Intelligence, mely piacvezető social listening eszköz, és a Zurvey.io kérdőívszerkesztő és -elemző megoldásunk. Mindkét termékbe be van építve saját, automatikus szövegelemző algoritmusunk, mely jelenleg 19 nyelven elérhető, de folyamatosan dolgozunk az új nyelvek hozzáadásán. A Neticle Media Intelligence segítségével a vállalatok pontos képet kaphatnak arról, mi jelenik meg róluk az online térben, hogyan vélekednek róluk a felhasználók és a sajtó. Ez lehetővé teszi a krízisek esetén a gyors közbeavatkozást, valamint az adatvezérelt kommunikációs stratégia kialakítását. A Zurvey.io különlegessége, hogy automatikusan elemzi számunkra a nyitott kérdésekre adott válaszokat, valamint, hogy kiválóan beágyazható minden online felületre, legyen az honlap, hírlevél vagy egy egyszerű email aláírás.

Mekkora piaca van hazánkban a szövegelemzésnek?

Magyarországon is széles körben alkalmaznak szöveganalitikai megoldásokat a vállalatok, és a Neticle algoritmusát először a magyar nyelvre fejlesztettük ki. Ugyanakkor mi nem csupán a hazai piacra építünk, hiszen számos európai, és egyre több Európán kívüli országban is dolgozunk együtt cégekkel.

Nemrég megalkottak egy olyan algoritmust, mely a lehető legoptimálisabb címet adja az adott tartalomnak. Hogyan jött ezen ötlet?

Korábban dolgoztunk már e-mailek tárgyának optimalizálásán, így innen már csak egy lépés volt, hogy más tartalmak esetében is segítsünk megtalálni a leghatékonyabb címet.

Mit jelent pontosan és hogyan működik ez az algoritmus, mitől jobb annál a címnél, mint amit az ember ad?

A Neticle tanuló algoritmusa a lehető legkevesebb emberi közbeavatkozással képes természetesnek hangzó szövegeket létrehozni. Mivel az algoritmus folyamatosan frissíti tudását az újonnan megjelenő online szövegeken keresztül, nem okoz gondot a trendeket, új kifejezéseket is beépíteni a szövegbe. Ráadásul a háttérben futó statisztikai elemzések pontosan megmutatják, hogy milyen címek a legsikeresebbek. Így tudjuk a szövegoptimalizálás szolgálatába állítani az üzleti- és a mesterséges intelligenciát.

Egy cég a kommunikációja során milyen hasznát veszi ennek az algoritmusnak?

A cégek a Neticle algoritmusa segítségével mindenféle kommunikációt optimalizálhatnak az ügyfeleikkel, legyen az emailek tárgya vagy cikkek, közlemények címe. Egyértelmű, hogy a címadás az egyik kulcseleme a figyelemfelkeltésnek az online térben, így ezt az igen fontos részletet sem kell a véletlenre bíznunk, itt is adatvezérelten dönthetünk. Ráadásul még időt is megtakarítunk vele.

Egy algoritmus által generált cím hogy képes megragadni az emberek figyelmét?

Mivel az algoritmus természetesnek hangzó szöveget hoz létre, az olvasók nem fogják érzékelni, hogy az adott címet nem ember alkotta meg.

Ön szerint nagyjából mikor juthatunk el oda, hogy a tartalmakat is algoritmusok generálják?

Ezek már léteznek: algoritmusok festenek és verseket írnak. Számítógépes játékokban AI-ok teremtik a világokat és szabályaikat. A kérdés az, hogy az emberi ego el tudja-e fogadni, hogy gépi algoritmusok képesek helyettesíteni minket. A tényszerű és különösen tömör tartalomgyártásra már vannak példák, ráadásul az angol nyelv grammatikai egyszerűsége más nyelvekhez képest ideális választás erre a célra. Egy focimeccs összefoglalója legenerálható, ahogy egy konferencia vagy sajtóesemény is összefoglalható automatikusan elegánsan. Az emberi faktor megint csak kontextusban és véleménynyilvánításban jön be a képbe: nekünk kell eldönteni, hogy az új beruházás szerintünk inkább segít egy közösséget vagy a hosszabb távú veszélyeit akarjuk hangsúlyozni.

Stephen Hawking fizikus a világot egy képlettel akarta leírni. Elképzelhető, hogy egyszer megszületik egy mindent átfogó algoritmus, ami a világot helyettesítheti?

Úgy mondanám, hogy az univerzum és benne minden modellezhető. Egyetértek, hogy nem lehetünk benne biztosak abban, hogy nem egy szimulációban élünk, de ettől még fontosak vagyunk mi is és a tetteink is. Ami fontos, hogy ego szinten nyitottnak legyünk.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Latyák Balázs

"Vannak olyan írók-rendezők, akiknek jobb, ha nem állnak színpadra" - mondta 2011-ben Rusznyák Gábor rendező a kaposvári színművészeti egyetemre való felvételim során. Igaza volt, mert az írás beszél …