Interjú egy Z generációs példaképpel, aki mert nagyot álmodni

Interjú egy Z generációs példaképpel, aki mert nagyot álmodni
A 16 éves Nyikonyuk Balázs egyik pillanatról a másikra lett az ország kedvenc horgolója, amikor céltudatos és magabiztos kiállásával 2 millió forint befektetést sikerült szereznie a Cápák között műsorban a HorgoBOX termékhez. Vajon mi motivál egy középiskolás fiút arra, hogy efféle kézműves vállalkozásba kezdjen a screenen nevelkedett nemzedék korában? Hogyan használja ki social media lehetőségét a célközönsége eléréséhez, és milyen szempontokat tart fontosnak a marketingben?

Miért éppen a horgolást választottad? Hogyan jött az életedbe?
Alapvetően az interneten, a social médiában láttam, hogy rengetegen elkezdtek egy nagyon puha fonalból horgolni. Nagyon megtetszett, kíváncsi voltam, hogy nekem hogyan sikerülne elkészítenem, mit tudok kihozni belőle. Egyébként soha nem voltam egy nagy plüss rajongó, nincsenek random plüsseim kiskoromból. Inkább a kihívás része tetszett meg, hogy egy tekercs fonalból milyen aranyos dolgokat el lehet készíteni.

A saját véleményem szerint ez a fajta munka egy elmélyült koncentrációt igényel, ami a TikTok és egyéb pörgős platormok korában nem kifejezetten jellemző a korosztályodra. Van annak valami oka, hogy te nem a social médián élted a hétköznapjaidat?
Nem akarok álszent lenni, én is használtam a social médiát, de kevesebb időt töltöttem ott. TikTokom például nem is volt, a Csipcsirip miatt kezdtem csak el használni. Nem akartam beleesni abba a hibába, hogy elfecsérlek egy csomó időt az online térben.

A TikTok oldaladon kívül van más közösségi média felület, amit használsz?
Instagram és Facebook oldalam is van, bár az utóbbit nem kezelem annyira, leginkább csak van, mert tudom, hogy azért ott is megtalálhatnak és jöhetnek vásárlók. A Cápák között műsorban szereplésem előtt egyébként nem is volt ekkora követőbázisom. Inkább azután robbant be, úgyhogy én is érzem, hogy most már több időt kellene foglalkoznom vele.

Hogyan építetted eddig a vállalkozásodat? Volt meghatározott üzleti stratégiád, fizetett hirdetéseid, vagy egyszerűen csak a TikTok kommunikáció segítségével talált meg a célközönséged?
TikTokon live-oltam nagyon sokat, próbáltam hétköznaponta rendszeresen. Nekem nagyon bevált, egy-egy live alatt százan, kétszázan is bekövettek. A nagy áttörés januárban volt, amikor csináltam egy videót arról, hogy milyen plüssök lesznek elérhetőek a másnapi árufeltöltésnél. Ezt közel százezren megnézték, és elkezdték folyamatosan keresni a plüssöket, minden nagyon gyorsan elkelt. Tehát szerintem az a videó hozta meg a változást.

Láttam, hogy nagyon egy kézben tartod a dolgokat. Mennyire volt nehéz megtanulni a TikTok működését? Miért hittél abban, hogy majd ennek a platformnak a segítségével sikeres lesz a marketing, ha korábban még csak nem is használtad
Igazából én nagyon nem szeretek videókat felvenni, ez nekem teljesen komfortzónán kívül esett, hogy hirdessem magamat. Ugyanakkor tudtam, hogy valamit tennem kell azért, hogy elérjem az embereket, és vásárlókat tudjak szerezni. Azt gondolom, hogy ez volt a motiváció arra, hogy elsajátítsam a TikTok használatát, de azért ez a döntés nem egyik pillanatról a másikra született meg. Egy ideig ért bennem a gondolat, és a harmadik árufeltöltésnél határoztam el, hogy belevágok, és megnézem mit tudok kihozni belőle. Nem bántam meg.

Milyen visszajelzéseket kaptál a videókra akár szűkebb, akár tágabb környezetből?
A barátok és az ismerősök annyira nem tudtak még akkor róla, nem mondtam külön nekik, hogy nézzék a live-omat. Azért volt olyan, hogy valaki felbukkant, és köszönt live-ból. Ettől egy kicsit kellemetlenül éreztem magam, hogy beszélek az embereknek, közben meg egy ismerős is hallgatja, de ezt félre kellett tennem.

Akik pedig nem ismertek, azok eleinte eléggé érdekesen fogadták, hogy fiú létemre horgolok, de őszintén szólva annyira nem érdekelt. Nem gondolnám, hogy ettől bármi más lenne. Ha egy lány focizhat, akkor egy fiú miért ne horgolhatna? Emiatt szerintem nem kellene semmi rosszindulatút írni. Persze írtak, amit viszont tudni kell félretenni, nem szabad foglalkozni velük. A mai napig így tartom, nem érdekelnek ezek a hozzászólások, mert tudom, hogy csak irigységből írják. Olyan tudás van a kezemben, amit ők lehet, hogy soha nem fognak elérni. Ha valaki attól lesz boldog, hogy negatív kommenteket ír, nyugodtan csinálja, engem nem fog ezzel boldogtalanná tenni.

Van még valami, amit szeretnél megtanulni azért, hogy még sikeresebben menjen az üzlet, vagy az új feladatokat inkább már kiszerveznéd?
Őszintén szólva most nincs. Nincs például olyan tervem, hogy elmenjek valamilyen marketing képzésre, mert egyelőre nem érzem, hogy kevés lenne a tudásom, amit az elmúlt időszakban megszereztem. Tudom, hogy mivel lehet sok embert elérni, és azt is, hogy mire kell törekedni ahhoz, hogy jöjjenek a számok, amiket eltervez az ember. Mindemellett, az biztos, hogy ha valamilyen akadályba ütközök, amit meg kell oldani, akkor mindenképpen nekiállnék tanulni. Így tudok csak igazán fejlődni.

Akkor a jövőben a marketinget nézve minden ugyanúgy halad, mint ahogy eddig? Mire szeretnéd a cápáktól kapott pénzt elkölteni?
Egyrészt az új termékeknek a lefejlesztésére szeretnénk költeni. Az a cél, hogy minél több boxot állítsunk elő, és minél nagyobb legyen a termékpalettánk.

Ezen kívül a cápák azt ajánlották, hogy érdemes lenne Facebook hirdetésre költeni. Olyan sok pénzt nem akarok a social media marketingbe fektetni, mert a TikTokos tapasztalatokból kiindulva, leginkább a személyemmel fogom tudni eladni a terméket.

Tehát a marketing stratégiád része egyfajta személyes brandépítés? Ez egy nagyon tudatos döntésnek tűnik.
Igen, bár lehet, hogy ez így felvágósnak tűnik, de főleg most így a cápák után azt látom, hogy megkedvelték a 16 éves Balázst. Részben emiatt mennek el vásárolni, tehát muszáj, hogy én is látható legyek a brand mögött, és kellőképpen kommunikáljam, hogy én készítem a tárgyakat. Véleményem szerint, ha ismerik a személyiségemet, akkor jobb érzéssel veszik meg a terméket. Lehet, hogy csúnyán hangzik, de egyfajta rajongással vásárolnak, mert hú, ez a Balázs terméke. Ezért gondolom, hogy ez lehet a jó stratégia.

Ki a te célközönséged?
Mindenki, aki kreatívan szeretné tölteni a szabadidejét, és nem gépzeni akar, vagy a TikTokot pörgetni öt órán keresztül. A mottónk is az, hogy horgolásra fel, mert ez egy kreatív kikapcsolódás. Félre tudod tenni, ha nem szeretnéd folytatni, és bármikor el is kezdheted újra. Ráadásul sosincs két ugyanolyan forma, mindegyik egyedi.

Mi a helyzet a Z generációval vagy az alfákkal? Ők is vásárolják a termékedet
Egyébként meglepően sok szülő megvásárolta a fiatal gyermekének. Sokszor kérik tőlünk, hogy segítsünk nekik, hogy hogyan tudnák a 10 és 12 éves gyermeknek megtanítani a horgolást.

A 16-18 évesek is szoktak rendelni?
Erről nem feltétlenül kaptunk még sok visszajelzést, de volt már olyan, hogy egy 16 éves üzent nekem, hogy megcsinálta a boxot, és nagyon tetszett neki. Azt gondolom egyébként, hogy lényegtelen, ki hány éves, ha elég bátor ahhoz, hogy bele merjen vágni valamilyen új dologba. Egyre több fiatalnál veszem észre, hogy nyitottak egy vállalkozás elkezdésére. Szerintem tök menő, ha valaki ilyen fiatalon törekszik arra, hogy találjon magának valódi értéket adó szabadidős elfoglaltságot. Büszke vagyok azokra, akik így gondolkodnak.

Ez kicsit úgy hangzik, mintha a személyes hitvallásod is lenne, hogy a korosztályod találjon magának valamilyen értékes, kreatív hobbit. Üzennél nekik valamit?
Igen. Ha a műsorban való szereplésem miatt, akár csak egy fiatalt is tudtam motiválni arra, hogy merjen belevágni az ötletei megvalósításába, akkor én már elképesztően boldog vagyok.

Azt üzenném, hogy valósítsák meg az álmaikat, mert soha nincs lehetetlen. Merjenek mások lenni, merjék kijárni a saját útjukat, és ne hallgassanak azokra, akik nem hisznek bennük! A céljaikat csak úgy tudják megvalósítani, ha nem mások elvárásai szerint élnek, és tényleg mernek nagyot álmodni.

 

 

 

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Szuchy Brigitta

Az írás, a szavak formálása, gondolatok és érzések átadása gyermekkorom óta a szenvedélyem. Tanulmányaimat éppen ezért Kommunikáció és médiatudomány szakirányon végeztem a Szent István Egyetemen (BA) …