Digitális galériát hozott létre a művészetkedvelő ügyvéd, hogy támogathassa a fiatal művészeket

Digitális galériát hozott létre a művészetkedvelő ügyvéd, hogy támogathassa a fiatal művészeket
Egy karácsonyi művészeti vásár, néhány mély beszélgetés egy fiatal festőművésszel, és egy világjárvány is közrejátszott abban, hogy Hatházi Vera ügyvéd létrehozta a youngart virtuális galériát. A digitális projekt legfőbb célja, hogy a fiatal művészek könnyebben megtalálják közönségüket, egyszerűbben tudják értékesíteni műveiket, így jobban koncentrálhassanak az alkotó munkára.

A történet valahol ott kezdődik, hogy 2016-ban Vera elment egy karácsony előtt megrendezett művészeti vásárra. Hogy a még mózeskosárban vele tartó gyermekének minél kevésbé legyen kellemetlen élmény a látogatás, lehetőséget kapott a szervezőktől, hogy még a megnyitó előtt bejárhassa a terepet, így alaposan szemügyre vehette a kiállított műveket. Az egyik művésztől több képet is vásárolt, és kíváncsi volt rá, ki lehet az alkotó, akinek a munkái így megtetszettek neki.

„Szerettem volna megismerni személyesen is a festőt, ezért kezdeményeztem egy találkozót. Többször is beszélgettünk, így derült ki, hogy bármennyire is értékelem például én a festészetét, neki más egyéb munkákkal kell eltartania magát, mert csak a művészetből nem tud megélni. Nem ért a marketinghez, nem tudja jól értékesíteni a műveit” – emlékszik vissza Vera arra, hogy mi is volt az első szikra, ami valamit elindított benne.

Első lépésként kötött egy megállapodást a fiatal festővel: minden hónapban támogatja anyagilag, hogy a művésznek ne kelljen éjszakai munkát végeznie és tényleg csak az alkotásra koncentrálhasson, cserébe kap valamennyi képet. Ez egy jól működő konstrukciónak tűnt, de hamar kiderült, hogy sok más művész jár hasonló cipőben, és küzd azzal, hogy csak az alkotásból nem tud megélni.

Vera idővel felvette a kapcsolatot más művészekkel is, egyre jobban nyitott más művészeti ágazatok felé. Bárkivel beszélgetett, az derült ki, hogy nehezen élnek meg, nincs platform, ahol értékesíthetnék a műveiket, reklámozás szóba sem jön. Ha vásárokon meg is jelenhetnek, ott általában nagy a merítés, és nyomott árakat kell megszabniuk, galériákhoz pedig kevesen kerülhetnek be.

„Az a típusú ember vagyok, aki építeni szeret elsősorban. Igényem volt arra, hogy valami újat építhessek. Először azt találtam ki, hogy egy modern művésztelepet szervezzünk, vagy akár egy fesztivált, külföldi előadókkal, ahol elkezdődhet egy közösség felépítése” – meséli Vera. – „A járványhelyzet felülírta ezeket a terveket. Akkor újraterveztünk: online platform kell, ahol közösséget építünk a művészeknek, állandó helyet kapnak, és értékesíteni tudják a műveiket. Így nekik nem kell foglalkozniuk a marketinggel, pr-ral, technikai háttérrel, ezeket a terheket levesszük a vállukról.”

A megvalósításban Vera támaszkodhatott férjére, Probáld Attilára, aki a feat. ügynökség vezetője: legjobb digitális szakembereiket mozgatták meg a projekt érdekében. Az általuk kreált youngart.hu oldal olyan egyedi technológiával fut, amit még alig használnak máshol. A weblapon lehet lapozgatni festmények, grafikák, szobrok, fotók és olyan művek között, amelyek vegyes technikával készültek. Keresgélhetünk alkotók, művészeti stílusok, vagy éppen ár szerint is. A felület különlegessége, hogy rendszeresen teret ad egy-egy fiatal művész bemutatkozásának, akit „A hét művésze” rovatban ismerhetünk meg közelebbről.

Most Veráék elsősorban arra fókuszálnak, hogy a művészeket ösztönözzék, töltsenek fel minél több alkotást a YoungArt galériába, ezzel párhuzamosan arra törekszenek, hogy minél több művészetkedvelővel megismertessék a felületet. Egy lelkes köszönhetően egy ösztöndíjprogramot is el tudtak indítani. Nem túl távoli célként pedig azt is megfogalmazták, hogy külföldön is megkezdik az értékesítést.

Jelenleg 120 művész közel félezer alkotása érhető el a virtuális platformon, de a számok dinamikusan növekednek. Akármilyen művel azért nem lehet bekerülni a youngart felületére, létezik egyfajta előszűrés: „A legfontosabb kritérium a művekkel szemben a minőség. Olyan kortárs művészeti alkotásokat várunk, amelyek magas kvalitásúak. A kortárs művészetben jelenleg rengeteg tendencia tetten érhető, a youngart ezt szeretné tükrözni olyan módon, hogy széles skálát mutat be a különböző művekből. Amennyi művész szerepel a youngart galériában, annyiféle szemlélet mutatkozik meg az alkotásokban. Így mindenki megtalálhatja a számára érdekeset, különlegeset” – mondja el a válogatási folyamatról Tomasz Piars, a youngart művészeti tanácsadója, aki maga is alkotóművész.

És bár a projekt nevében benne van angolul a „fiatal” szó, nincs életkori korhatár, bármilyen korosztályból várnak jelentkezőket. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy általában a fiatal, kezdő művészeknek vannak nehézségeik a műveik értékesítésével, ők igénylik leginkább a támogatást.

„A művészek nagyon pozitívan fogadták a kezdeményezést, hiszen nekik ez egy rendkívül jó plusz lehetőség arra, hogy bemutathassák műveiket széles közönség előtt. Tudják, hogy az online művészeti tér is egyre növekszik, ezért nagyon fontos, hogy megfelelő módon jelen legyenek a világhálón” – mondja Tomasz. Az oldal látogatottsági adatai, és a már eddig megkötött üzletek alapján úgy értékelhető, hogy a megszólított közönség is jól reagált a youngart indulására.

„Hiszünk abban, hogy ez egy hiánypótló kezdeményezés, és egy komoly társadalmi problémára tud megoldást kínálni. A legtöbb nálunk szereplő művészről még szinte senki sem hallott, pedig lehet, hogy egy istenadta tehetség, de nem volt lehetősége megmutatni magát, nem volt pénze reklámra, marketingre” – vallja Vera, aki ügyvédként vált sikeressé, látszólag semmi köze a művészeti területhez, most mégis amolyan „art + business angyalként” tekinthetünk rá. Nem véletlen, hogy kialakult benne a támogató hozzáállás. Az egyik legismertebb üzleti angyalnál, Balogh Péternél kezdte pályafutását 23 évesen, és ha akkor még nem is abban gondolkodott, hogy pártfogóvá váljon, kapott egy életre meghatározó szemléletet, nyitottságot. Ahogy megérett az idő rá, ő maga is kipróbálta magát ebben a különleges szerepkörben.

Hogy hol van mindebben az üzlet? A legtöbbet természetesen a művészek profitálnak, akik kiaknázhatják egy online platform lehetőségeit, támaszkodhatnak annak hírnevére, számíthatnak kommunikációs kampányaira. Üzemeltetői oldalon az a cél, hogy a működési költséget előteremtsék, ezért jutalékot tesznek az értékesített művekre, de minden bevételt teljes mértékig visszaforgatnak a projektbe. Nem a rövidtávú haszonszerzés a cél, hanem a hosszabb távú építkezés. A kezdeményezés nemzetközi szinten is egyedülálló, a régióban nincs hasonló, ezért is tervezik a nemzetközi értékesítés felé való nyitást.

„Én ebben hiszek, ez nekem egy szerelemprojekt, azért csinálom, hogy felépíthessünk valamit, hogy segíthessek másoknak” – magyarázza Vera. – „Ahogy megismertem egyre többeket a művészek közül, megkedveltem őket, és nagyon szeretném, ha minél többüket fel tudnánk karolni. Bízom benne, hogy lesznek még olyan együttműködő partnereink, akiknek legalább annyira fontos a hosszú távú építkezés, és egy társadalmi probléma felszámolása, mint nekünk.”

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Ganzler Orsolya

Kommunikációs tanácsadó és PR szakember, aki a média oldalát is jól ismeri. 14 éves szakmai tapasztalattal rendelkezik. Dolgozott magyarországi kommunikációs ügynökségeknél dolgozott olyan …



Kapcsolódó előadó: Ganzler Orsolya