„Az oktatás az egyik legfontosabb eszközünk a jövő generációinak támogatásában”

„Az oktatás az egyik legfontosabb eszközünk a jövő generációinak támogatásában”
Mindenkinek akad az életében olyan helyzet, amikor meggyűlik a baja a matematikával, bosszús pillanatokat okozva. Az iskolapadban ezek az érzések hatványozottan érvényesülnek, főleg egy feszültséggel teli időszakban a gimnáziumi felvételi vagy az érettségi előtt. Vannak azonban olyan módszerek, amelyekkel megkönnyíthető, sőt akár meg is szerettethető a diákokkal a “matekos mumus”. Gódor Zolával, a Rapid Matek egyik alapítójával beszélgettem.

Honnan jött a Rapid Matek ötlete? Mi adta az inspirációt?
Ismerősek a következő mondatok? „Én tök hülye vagyok matekból” vagy „Én nem vagyok egy matekzseni”. A diákok hajlamosak ezen a 2 fokozatú skálán értékelni magukat, vagy hülyék matekból, vagy zseninek kéne lenniük. Mi azt mutatjuk meg a Rapid Mateknál, hogy ezen a hülye-matekzseni skálán rengeteg „elég jó” érték van, amivel bárki elboldogul.
2016-ban még egy másik brand alatt kezdtük el az intenzív érettségi felkészítést, ami mára Rapid Érettségi Fesztivállá nőtte ki magát. Azt vettem észre, hogy tök szuper, hogy felkészítünk bárkit 2 nap alatt az érettségire, amivel a legtöbb diákunk meg is elégszik. Ír egy várakozáson felüli érettségit, majd jó eséllyel soha többet nem akar hallani a matekról. Ez számomra nem volt kielégítő, nagyobb hatást szerettem volna elérni. Ezért „visszamentünk” az általános iskolásokhoz, megalapítottuk a Rapid Matekot, és megcsináltuk azt a központi felvételivel, amit korábban az érettségivel: 2 nap alatt felkészítünk bárkit. Megalkottuk a 3M formulát, ami azt jelenti, hogy már a matek mellett módszertanilag és mentálisan is felkészítjük a diákjainkat, amivel kiűzzük a matekos mumust a szekrényből, és megmutatjuk, hogy a matekot érteni, szeretni is lehet.

Hogyan készítitek fel mentálisan a gyerekeket?
A megoldásfókuszú brief coaching módszerrel dolgozunk. Ezzel gyorsan lehet eredményeket elérni, mert az erősségekre koncentrálunk, és a vágyott jövőt fogalmazzuk meg a diákokkal. Ez 2 x 1,5 órás, kiscsoportos foglalkozás szokott lenni. Átmegyünk a módszer alapvető kérdésein pl.: mik az erősségei, mit vár ettől a coaching üléstől, milyen az ideális felvételiző napja. A skálázás eszközével meg tudják fogalmazni, hogy éppen hol tartanak. Az eredményeket pozitív szemlélettel vizsgáljuk, így ha azt mondja, hogy 6-oson van, nem azt kezdjük el nézni, hogy miért nem 7-es, vagy 8-as, hanem hogy miért nem 5-ös, 4-es. Azt erősítjük bennük, hogy mi az, amit már megtett azért, hogy ezen a ponton legyen. Utána pedig játszunk a gondolattal, hogy ha 7-es lenne, akkor milyen plusz tudással rendelkezne. Ezt kiegészítjük stresszoldással, érzelemszabályozással is. Míg a matek részen szakmailag készítjük fel a diákokat, hogy mire számíthatnak, addig ezekkel a módszerekkel lélekben is bele tudjuk helyezni őket abba a szituációba, ami vár rájuk.

Szerinted mi a titkod? Miért találod meg könnyen a hangot a fiatalokkal, a diákokkal?
Nagyon fontos, hogy partnerként tekintek a diákokra a tanulásban. Nem egy alá-fölérendelt viszony van, hanem együtt érjük el a sikereket, közösen gondolkozva. Emellett az sem hátrány, hogy – a teljeskörű szakmaiság mellett – közvetlen hangulatban telnek az órák. Sokszor jelzik a diákok, hogy próbálok az ő nyelvükön beszélni.

Lehetőséget biztosítotok hátrányos helyzetű diákok számára is, hogy részt vehessenek a kurzusokon. Mi a belső motivációd/miért szívügyed, hogy minél több fiatalhoz eljussanak a módszereid?
Az elsődleges célunk ezzel az, hogy minél többen részesüljenek minőségi oktatásban, és ez ne anyagi kérdés legyen. Hiszünk abban, hogy minden gyermeknek ugyanazok a lehetőségek járnak, függetlenül az anyagi hátterüktől. Az oktatás az egyik legfontosabb eszközünk a jövő generációinak támogatásában.

Fontosnak érzitek, hogy mindenkinek legyen lehetősége. Hány diáknak tudtok lehetőséget biztosítani?
Ez a sztori még gyerekcipőben jár. Az első próbálkozásunk a Dorko-val történő együttműködés volt. Készült egy saját, Rapid Matekos kollekció, melynek eladásaiból a Láthatatlan Tanodát támogattuk. Az Edisonplatform kezdeményezés vezetőitől kértünk tanácsot, hogy az Edison 100-as szervezetek közül kiket ajánlanának, hogy érdemes őket támogatni. Ez volt az első lépés. Idén elindítjuk a RapidCares szálat a Rapid Matekon belül, amellyel az a célunk, hogy minél több helyre kimenjünk oktatni. Hatvanban voltunk például az ősszel. 2x45 percben matekos trükköket, érdekesebb témákat tanítottunk az ottani általános iskolásoknak. Ezen a ponton nem nagyon kell még szűrni, ahova hívnak, oda megyünk. Akik jelenleg hátrányos helyzetű diákok a kurzusainkon, őket mind az Edison 100-on keresztül tudtuk bevonni.

Volt már olyan eset, hogy más oktatók, tanárok fordultak hozzátok, hogy megosszátok velük a saját tapasztalataitokat, vagy akár a kidolgozott módszertant?
Gondolkozunk azon, hogy kellene valami “tanítani tanítsunk” jellegű projekt, de ez még kezdetleges. Volt már arra példa, hogy a social médiában írtak tanárok, hogy a látott trükköt már ők is használják, vagy diákok írták, hogy ezt a videót már mutatta a tanár. Olyan is történt már, hogy a RapidPlay videókurzushoz kértek hozzáférést tanárok, hogy tudják az órán használni. Azonban az ilyen típusú együttműködődések még nem strukturált keretek között zajlanak.

Az MI és az oktatás? Amennyiben használjátok, milyen módon tudja támogatni a munkátokat?
Igen, rengeteg helyen használjuk, legyen az a saját folyamataink optimalizálása, automatizálása, vagy tananyagok gyártása. Mivel az összes feladatunk saját gyártású -tehát nem a korábbi felvételi anyagokon megyünk át- akár az online platformon, akár bármelyik felkészítőnkön, ebben nagy segítség tud lenni az MI. Például beadok egy feladatot, és megadom, hogy írjon egy ugyanilyen felépítésűt csak más számokkal. Mondjuk legyen egész szám az eredmény, és tegyen bele valami Harry Potter-es utalást. Ez meg tudja gyorsítani a feladatírás folyamatát.

Úgy gondolom, hogy mindig lesz igény arra, amit csináltok. Ti hogy látjátok a jövőt?
Szerencsére exponenciálisan növekszik a projekt, amit így is kihívás lekövetni, ezért én jelenleg csak az adott évi célokat fogalmazom meg. Hosszabb távon nem igazán gondolkozom. Tudom, hogy idén mit szeretnék csinálni, például be szeretném hozni a többi tantárgyat is. Ez az érettségi felkészítőn meg is valósul már, magyar, töri, matek tárgyakra készítünk fel. A nagyobb kép, ami 2025-ös sztori, abba még nem gondoltam bele mélyebben. Szokták mondani, hogy most nincs jó passzban az oktatási rendszer, és mi csak ilyen helyettesítők vagyunk. Én viszont azt vallom, hogy minél jobb lenne a közoktatás színvonala, nekünk is annál keresettebb lenne a tevékenységünk, mert akkor nem az alap dolgokat kellene tanítani, hanem lehetne például tehetséget gondozni.

Hogyan készülsz fel szakmailag és mentálisan a több napos kurzusokra?
A szakmaiságot egyértelműen hozza az évek és a rutin, de ezt már a mentális felkészülésről is elmondhatom. Kifejezetten lázban égek, hogy színpadra állhassak. A közönség is hálás, olyan tapsvihar szokott fogadni a kurzusok végén, hogy nem is tudom eldönteni, hogy matekoztunk, vagy egy rock koncertet adtam.

Van olyan terület, amelyben érzed, hogy szükséges még fejlődnöd, képezned magad a munkáddal kapcsolatban? Hogyan fejleszted magad (podcast, könyvek..)?
Rengeteget olvasok, mert azt tartom, hogy vagy fejlődés vagy visszafejlődés van, stagnálás nincs. Az utóbbi években magammal versenyzek, hogy meg tudom-e dönteni a tavalyi könyvrekordot. Idén ehhez 38 könyvre lesz szükség.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!