„Az influenszer nem egy eszköz, hanem kommunikációs partner” – interjú Hajagos Ritával

„Az influenszer nem egy eszköz, hanem kommunikációs partner” – interjú Hajagos Ritával
Töretlen az érdeklődés az influenszerek iránt a kommunikációban, egyre több márka tervez velük olyan szektorokból is, ahol korábban nem volt jellemző, hogy a közösségi médiában hírnevet szerzett tartalomgyártókkal működjenek együtt. A képlet egyszerű, mindenki gyors és látványos eredményt, nagyobb láthatóságot, növekedést vár el az influenszerek bevonásától. Az elmúlt másfél-két évben azonban megváltoztak azok a kritériumok, amelyek az influenszer marketing sikerét jelentik. Arról, hogy pontosan mik a legújabb trendek ezen a területen, Hajagos Ritát, a Red Lemon Media ügyvezető partnerét kérdeztük.

Mi a tapasztalatod, az elmúlt évek során változott az igényük azoknak, akik már hosszú ideje használnak influenszert a kommunikációjukban? Ha változott, akkor ők miben szeretnének mást vagy újat?
Az influenszerség mint műfaj évtizedek óta van jelen a marketingpiacon. Akik régóta használják ezt a fajta kommunikációt, ők ma már egyértelműen máshogy tekintenek ezekre az együttműködésekre. Ezek a cégek és márkák mára letisztultabban, hosszabb távon gondolkodnak az influenszerekkel, hiszen megtapasztalták, hogy milyen hangnem, milyen képi világ, milyen jellegű tartalmak működnek és azt is tudják, hogy melyik tartalomgyártóval mely célcsoportokat szeretnék elérni. Ez talán az egyik legfontosabb szempont az influenszer együttműködéseknél, ugyanis nem mindenkit lehet megszólítani és elérni influenszerekkel, nem való minden márkának ez a fajta kommunikáció. Fontos, hogy egy márka tudja és átlássa ezt, vagy ha nem tudja eldönteni, hogy ez az ő területe-e, akkor kérje szakember vagy ügynökség segítségét. Az együttműködésekben pedig változtak a hangsúlyok, fontosak lettek a márka által képviselt értékeket hangsúlyozó részletek: a tartalom mondandója és hossza, a termék elhelyezése, és persze a tartalomgyártó kreativitásának kiaknázása.

Mi jellemzi azokat a márkákat, akik most lépnek be erre a piacra, most kezdik el használni az internetes közösségi csatornákat, kommunikációs lehetőségeket?Bármelyik social media csatorna is legyen a kiválasztott, kezdetben mindenképpen össze kell szoknia ügyfélnek és tartalomgyártónak. Meg kell ismerni, hogyan idomul egymáshoz a márkakommunikáció és az influenszer, ki kell deríteni, hogy megvan-e a két oldal között a kémia. Ez szintén nagyon fontos szempont, hiszen az influenszer nem egy marketingeszköz, hanem sokkal inkább egy közösségi kapcsolattartó partner, akinek a segítségével hatékonyabban és közvetlenebbül érhetik el célcsoportjaikat a márkák. Amikor valaki influenszerekkel dolgozik együtt, fontos, hogy a két fél (márka és tartalomgyártó) tisztelje és megértse egymást, ne úgy tekintsen a megrendelő egy influenszerre, mint egy social media felülettel rendelkező hirdetőoszlopra. Ha biztosított a tartalomgyártó alkotói szabadsága, abban az esetben hitelesebb, természetesebb, egyértelműbb kommunikációt tud megvalósítani. Az influenszer marketing optimálisan akkor érheti el a célját, ha azt integrált megvalósításban, változatos kommunikációs eszköztárral kombinálva - adott esetben hirdetésekkel, PR-ral, eseménnyel, interjúkkal vagy egyéb - a márkaüzenetnek, kampánycéloknak megfelelő megjelenésekkel együtt használják. Ez azért is fontos, mert igen kevés példa akad arra a piacon, hogy kizárólag influenszer használattal hatékony kommunikációt folytasson egy márka. Ez leginkább egyszeri, gyors kommunikációra alkalmas, viszont, ha valaki hosszú távú, jól felépített kommunikációt szeretne folytatni, akkor mindenképpen integrált tervezés szükséges.

Ha már a célcsoportokat említetted, akkor térjünk ki arra is, hogy kiket lehet most elérni az influenszer marketinggel?
Valójában bárkit, ha életkor szempontjából differenciálunk, bár a fiatalokat, a Z- és az alfa generáció tagjait sokkal inkább így tudják elérni a márkák az influenszereken keresztül. Manapság nagyon jellemző, hogy specifikus célcsoportokat, rájuk specializálódott influenszerekkel érnek el márkák. Széles a skála, hiszen ilyenek lehetnek például a kismamák, a bőrápolás rajongói, a gasztronómia- vagy autók iránt érdeklődők, különlegesebb sportért rajongók stb. Ha valaki ilyen speciális célcsoportokat szeretne elérni, akkor érdemes olyan influenszert választani, aki valóban meg tudja szólítani ezt a közönséget, már csak azért is, mert az ő saját követői bázisában túlnyomó részben megtalálhatók az adott célcsoport tagjai. Jó példák erre a TikTokon népszerű edukatív tartalmak azoktól a tartalomgyártóktól, akik vizsgára, érettségire, felvételire készítik fel a diákokat. Jó látni, hogy sokszor valóban nem csak a „trash” ömlik a social médiából, hanem tényleg vannak olyan ismeretterjesztő, tanító tartalmak, amelyek adott esetben igényt generálnak tanulásra vagy szélesítik a fiatalok ismereteit, látásmódját. Mivel a klasszikus médiahasználat jelentősen háttérbe szorult ezekben a korcsoportokban, így szinte kizárólag ezeken a felületeken érhetők el a fiatalabb fogyasztók.

Említetted, hogy sokat változott a hangnem is, és nagyobb teret kapnak az edukatív tartalmak. Hol, kiknél figyelhető ez meg?
Elsősorban azoknál a márkáknál, amelyek régebb óta használnak influenszereket. Náluk már kialakult egy sajátos hangnem (tone of voice), egy speciális kommunikációs nyelvezet, amit használnak a különféle social media platformokon is. Mondok egy példát: egy pénzügyi szolgáltatónak nem biztos, hogy részletekbe menő ajánlattételt kell közzétennie az influenszer marketing által, hanem sokkal célravezetőbb, ha egyszerűen, világosan egyféle üzenetre, például a tudatos takarékosságra hívja fel a kiválasztott célcsoport figyelmét. Egy 30 másodperces reklámban sem lehet annyi mindent és olyan formán elmondani, mint egy videós tartalomban, legyen az akár YouTube-on, TikTokon, vagy Instagram Reelsben (rövid videós tartalomformátum az Instagramon). Fontos változás az elmúlt évekhez képest, hogy sokkal nagyobb teret kapnak a videós tartalmak, mert ezekben velősebben és világosabban át lehet adni az információkat, mint a hagyományos platformokon.

Influenszer marketing szempontjából mely social media felületek most a legnépszerűbbek?
Az elmúlt időszak egyértelmű nyertese a TikTok, de tartja magát az Instagram népszerűsége is. Ugyanakkor azt tapasztaljuk, hogy a Facebookon csökkenő tendenciát mutatnak az elérések és interakciók, vannak persze itt is üdítő kivételek, mind márka-, mind influenszer oldalakon. Ennek több oka is lehet, így például algoritmusváltozás, valamint az, hogy folyamatosan változik a tartalomgyártással szemben támasztott igény, hiszen a fogyasztók mindig keresik az újat, így az új platformokat, az új tartalmakat is. A YouTube tartja magát abból a szempontból, hogy teret biztosít a hosszabb, akár szakértői, például orvosi pszichológiai, jogi vagy edukatív tartalmaknak is, de újítást jelentett a YouTube shorts (rövidebb videók) megjelenése. Az alfa generáció, vagyis a 14-15 év alattiak kedvelik a Snapchatet is, illetve most már itthon is jellemző, hogy főleg közéleti személyiségek egyre intenzívebben használják az X-et - Twitter utódját -, ami eddig az angolszász és a nyugat-európai piacokon volt inkább jellemző.

Mi az oka annak, hogy a videós tartalmak sokkal kedveltebbek mostanában, mint a szöveges posztok? Laikus fejjel azt gondolom, hogy talán azért, mert kényelmesebbek vagyunk.
Mindenki, aki megszólal, aki kommunikál, a figyelemért küzd, azért a néhány másodpercért, ami rendelkezésére áll ahhoz, hogy felkeltse a fogyasztók érdeklődését. Nyilván egy videós tartalommal, ami látványosabb, színesebb, szagosabb és adott esetben informatívabb is, könnyebb lehet a figyelem felkeltése. Egy biztos, a TikTok előretörésével a videós tartalom iránti igény az ügyfelek, a márkák részéről is megnövekedett. Instagramon is jobban megy a rövid videós formátum, ami alkalmas lehet arra is, hogy más social media felületeken is megosszák a tartalomgyártók. Bár egyre inkább jellemző, hogy a hirdető márkák elvárják, hogy a különböző csatornákra különböző tartalom kerüljön. Már kevésbé jellemző az, ami korábbi gyakorlat volt, hogy ugyanaz a tartalom kerül ki a Facebookra és az Instagramra is, vagy ugyanaz a rövid videó jelenik meg az Instagramon és a TikTokon. A különféle célcsoportokhoz igazodva ma már az egyes social platformoknak megfelelő tartalmat várnak el a márkák az influenszerektől. Így nemcsak a tartalomgyártásba befektetett munkaidő és energia, de a ráfordított költségek is nőnek, ezzel arányosan az együttműködések ára is megnövekedett az elmúlt években.

A hiteles kommunikáció feltétele a hiteles influenszer. Jelenleg mi a hitelesség fokmérője ezen a területen?
A hitelesség a megfelelő célcsoport elérésnek egyik záloga. Ha a márka jól választ magának influenszert, és az influenszer jól tudja képviselni a márkát, hiszen az illeszkedik a saját értékeihez, akkor lesz hiteles az általa kialakított kép. A korábbi évekkel ellentétben, elsősorban már nem arra kíváncsiak az influenszereket használó márkák, hogy valaki mennyi követővel rendelkezik. A kiválasztás az elérés és aktivitás alapján történik, ebben tudunk mi ügynökségként a legtöbbet segíteni. Fontos még az influenszer személyisége, megvizsgálják, hogy az összeegyeztethető-e a márka által képviselt értékekkel és felértékelődtek az adatokkal, statisztikákkal alátámasztott mutatóik is. Ez jelentős változást hozott a piacon, hiszen voltak olyan szereplők, akik a nem valós számaikkal együtt kipukkadtak, míg mások felemelkedtek. Megnőtt a kisebb követőszámmal, de nagyobb eléréssel rendelkező nano- és mikorinfluenszerek piaca, jellemzőbbé vált, hogy több kisebb és egy-egy nagyobb húzónevet használnak kampányaikban a márkák. Az influenszerek világa, így az együttműködéseik is folyamatosan változnak, fejlődnek, mi pedig kíváncsian várjuk, implementáljuk és olykor megmutatjuk a piaci trendeket.

Figyelem! Digital-Media Hungary 2 napos esemény
teljes program PDF.
formátumban innen tölthető le: KLIKK
– csak a második nap PDF. formátumban innen tölthető le: KLIKK
– A két napos konferencia ún. műsortükre innen tölthető le: KLIKK

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Juhász Marianna

1998 óta dolgozik a nyomtatott és az online médiában. Pályafutását egy megyei napilap tudósítójaként kezdte, ezt követően éveken keresztül munkatársa volt több országos gazdasági magazinnak …