A gyorsabb 5G-s mobilnet felforgatja a digitális szolgáltatások piacát

A gyorsabb 5G-s mobilnet felforgatja a digitális szolgáltatások piacát
Az 5G nem egyszerűen gyorsabb mobilinternetet jelent, hanem olyan digitális szolgáltatásokat is lehetővé fog tenni, amiket ma még elképzelni sem tudunk. A telekommunikációs cégek által finanszírozott jelentős beruházásokat eddig bármilyen hozzájárulás nélkül használhatták a helyi gazdaságokban jelen sem lévő, a közteherviselésben részt nem vevő globális digitális szolgáltatók. Világszerte, de főként Európában egyre inkább megpróbálják a hálózatok forgalmának akár ötödét adó cégeket rászorítani, hogy vegyenek részt a hálózatfejlesztések költségeiben – emelt ki a technológiai átállás egy eddig kevéssé ismert hatását Kőrösi Szabolcs Gábor, a Yettel szabályozási és kormányzati kapcsolatok igazgatója.

- A telekommunikáció fejlődését mennyire befolyásolja, hogy egyre inkább közműként tekintenek a fogyasztók a folyamatos és gyors internetszolgáltatásra?

- Természetesen tisztában vagyunk azzal, hogy a 21.században a telekommunikáció - és ezen belül az internethozzáférés - egyre inkább alapvető szükségleteket kielégítő szolgáltatás a fogyasztók életében. Büszkék vagyunk arra, hogy egy ilyen iparágban szolgáltatunk. Ugyan az elmúlt évtizedekben sok minden változott, de a márciustól Yettel néven működő vállalatunk működését továbbra is meghatározza az ügyfélközpontúság. Folyamatosan azon dolgozunk, hogy az ügyfeleink számára egyre színesebb palettájú szolgáltatást és a mindennapokat megkönnyítő lehetőségeket ajánljunk. A mobilvállalatok nem dőlhetnek hátra; folyamatosan fejlesztik és bővítik szolgáltatásaikat, legyen szó a hálózati kapacitásról vagy új szolgáltatások bevezetéséről. Míg néhány évvel ezelőtt a legfontosabb az volt, hogy a különböző „hagyományos” kapcsolattartási formák (sms, hangszolgáltatás) gondtalanul működjenek, úgy ma már a stabil és a fogyasztók egyre nagyobb adatéhségét kielégítő adatszolgáltatás biztosítás is fontos feladat. Azaz a telefonálás 2021-ben már csupán egy a sok funkcióból, amire a mobilokat használják.

- Milyen szolgáltatásokkal tudják a telekommunikációs cégek a szolgáltatásaikat bővíteni?

- Folyamatosan bővülnek szolgáltatásaink, amelyek között a hagyományos mobil kommunikációt megkönnyítő és ezt kiegészítő szolgáltatások is vannak. Üzleti ügyfeleink folyamatait egyszerűsíti le az eSIM szolgáltatás, amely esetében a vállalati flottáknál nincsen szükség fizikai SIM kártyák kiosztására és begyűjtésére, mindez már virtuálisan működik. Vállalatok számára akár 1 Gbps sebességű optikai vezetékes internetkapcsolatot is tudunk biztosítani, a naprakész és magas IT biztonsági szintet nyújtó menedzselt tűzfalszolgáltatással. Budapest belvárosában közösségi irodát nyitottunk Desk in the city néven, ahol bárki foglalhat magának helyet vagy tárgyalót. Azokat várjuk, akik rövidebb időre vonulnának irodai környezetbe egy könnyen megközelíthető belvárosi helyszínen; szabadúszókat, kisvállalkozókat, bárkit, aki projekten dolgozik.

A lakossági ügyfeleinknek is biztosítunk már otthoni internetelérést. A mindennapokat segíti, hogy hazánkban elsőként a Yettel ügyfelei élvezhetik a mobilszámla alapú tömegközlekedési jegy- és bérletvásárlás előnyeit, miután már a mobilszámlájuk terhére is vásárolhatnak vonaljegyet, bérletet a nagyvárosok tömegközlekedési társaságainál.

Ezek a példák is jól mutatják, hogy nem lehet az internethozzáférési szolgáltatást olyan értelemben közműnek tekinteni mint például a földgáz szolgáltatást. Itt ugyanis nem arról van szó, hogy elegendő lenne mindenki számára ugyanazt a szolgáltatást nyújtani. A telekommunikációban egyre inkább személyre szabott szolgáltatásokra van igény, ami folyamatos fejlesztéseket igényel. Ezek folyamatos és jelentős beruházásokat és innovációt igényelnek a szolgáltatók részéről. Az egyre kényelmesebb és innovatívabb szolgáltatásokban pedig verseny van a fogyasztókért, mi pedig bizonyítottuk, hogy ebben helyt tudunk állni.

- Az ügyfelek mennyire nyitottak az új, innovatív szolgáltatásokra, hajlandók ezért váltani? Vagy mitől függ, hogy mely szolgáltatót részesítik előnyben?

- Ha az ügyfelek szemszögéből közelítjük a kérdést, akkor Magyarországon és külföldön is az a jellemző, hogy az emberek nem szeretik az esetleges szolgáltatóváltással járó teendőket és igyekeznek ezt elkerülni. Tapasztalataink alapján azok, akik elégedettek a szolgáltatással, kevésbé gondolkodnak arról, hogy új szolgáltatót válasszanak. Ezt támasztják alá a magyarországi számhordozási adatok is, amelyek az EU átlag alatt maradtak az elmúlt évtizedben.

A meglévő ügyfelek megtartása, és az újak megszerzése szempontjából is kiemelt szerepet játszanak a magas minőségű szolgáltatások, valamint a klasszikus mobilszolgáltatói aktivitásokat kiegészítő technológiai újítások. Nem szabad arról sem megfeledkezni, hogy az ügyfélkapcsolat egy olyan tényező, aminek még központi szerepe és jelentősége van, és reméljük, hogy ezt az ügyfeleink is értéknek tekintik. Ez jelentős különbség a jóval személytelenebb digitális szolgáltatásokhoz képest.

- Az egyre terjedő online szolgáltatások, streaming platformok mellett nem lehet érték a fogyasztóknak, ha egy helyről, a telekommunikációs szolgáltatójuktól érhetnék el ezeket, az előfizetésük részeként?

- A tartalomfogyasztás igényeknek megfelelően igyekszünk egyedi élményt nyújtani a felhasználóknak. A Yettel MyTV online tévészolgáltatásunk portfólióját igyekszünk folyamatosan bővíteni, fejleszteni. 2016-ban például az akkori Telenor indította el elsőként a mobilszolgáltatók közül a Spíler1-et a MyTV-n, 2019-ben pedig Magyarországon elsőként a Telenor MyTV online szolgáltatás előfizetői használhatták az RTL Magyarország RTL Most+ platformját. A Telenor volt az első olyan magyar távközlési cég, amelynél lineáris előfizetés nélkül igénybe vehető az HBO GO. Ezekből is látható, hogy igyekszünk minél szélesebb streaming szolgáltatásokat elérhetővé tenni.

- Világszerte a mobil kommunikációs és a kábeltévés cégek között megindult egy koncentráció, a két másik mobil szereplőnek is van „vezetékes" lába - a Yettelnek mi lehet erre a válasza?

- A vezetékes „lábbal” kapcsolatban fontos újdonság volt 2021-ben, hogy a hagyományos mobilos ajánlatokkal szerzett tapasztalatok és a pozitív ügyfél visszajelzések arra ösztönöztek minket, hogy hosszú távú stratégiánk keretében az otthoni szolgáltatások területén is új termékkel jelenjünk meg. Óriási mérföldkő volt az életünkben, amikor tavaly szeptemberben a vezeték nélküli hálózatunkon OtthonNet néven elindítottuk az otthoni internetszolgáltatásunkat. Ezzel a lépéssel beléptünk az otthoni szolgáltatások területére. Úgy gondoljuk, hogy az otthoni internetezésre kialakított mobilinternet-tarifákat az ügyfeleink jelentős része a vezetékes szolgáltatások alternatívájaként fogja igénybe venni.

- Az online tartalomszolgáltatásban is lehet szerepe a jövőben telekommunikációs cégeknek?

- A mobilszolgáltatók alapvetően nem tartalomszolgáltatók és egyelőre a fogyasztók nem is várják tőlük ezt a funkciót. Ugyanakkor a világ az egyre nagyobb tartalomfogyasztás felé tart, amelyben jelenleg a mobilcégek leginkább úgy tudnak segíteni, hogy az egyre növekvő adatéhséget kiszolgálják. Ugyanakkor nem zárható ki, hogy a jövőben olyan egészen új szerepe is lesz a telkó cégeknek, amikről ma még nem is álmodunk. Ki gondolta volna például 20-30 évvel ezelőtt, hogy egyszer majd a hivatalos bemutatóval egyidőben, hamarabb nézünk meg egy filmet a saját fotelünkből, mint moziban? Fontos és állandóan a felszínre kerülő kérdés, hogy míg a mobilszolgáltatók folyamatosan óriási összegeket költenek tendereken, aukciókon frekvenciahasználati jogosultságok megszerzésére, hálózataik fejlesztésére, a hatóságoknak fizetett díjakra, addig a nagy tartalomszolgáltató OTT-k semmilyen formában nem járulnak hozzá ezen költségekhez, illetve adóoptimalizálás útján egyáltalán, vagy nem arányosan vesznek részt a közterhek viselésében, így a nemzetgazdaságok fejlődéséhez sem járulnak hozzá.

- Milyen megoldást lehetne találni arra, hogy a globális szolgáltatók is rész vállaljanak az infrastruktúra üzemeltetésének fenntartásában?

- Világszerte küzdenek ezzel a problémával, legutóbb 2022. február 3-án a francia távközlési szolgáltatók adtak ki egy 15 pontból álló ajánlást, amely a hálózati költségekhez történő hozzájárulásra szólítja fel az olyan nagy tartalomszolgáltatókat, mint a Google, Apple, Facebook, Amazon, vagy a streaming szolgáltató Netflixet. Ezen szolgáltatók generálják az adatforgalom nagy részét, a francia hálózatokon például az adatforgalom 20 százalékát a Netflix. További probléma, hogy habár az új európai keretszabályozás kísérletet tett a távközlési és tartalomszolgáltatókra vonatkozó fogyasztóvédelmi szabályrendszer egyenlőtlenségeinek javítására, a távközlési szolgáltatók továbbra is joggal érezhetik úgy, hogy lábonlőtt Dávidként kellene versenyezniük a szteroidokkal tuningolt Góliáttal. A helyzetet tovább rontja a netsemlegesség, amelynek eredeti céljaitól, már az első szabályozási változata is messze került.

- Miben lesz más az 5G, mint a korábbi technológiák?

- Az 5G az adatfogalmi sebességben, a hálózat válaszidejében és az egy időben kiszolgált készülékek számában hoz nagy előrelépést a korábbi technológiákhoz képest. Számokban kifejezve ez akár tízszeres sebességnövekedést jelent. A felhasználók számára nagyon látványos változást hoz, hogy a 20 milliszekundumos válaszidő helyett akár 2-10 milliszekundumra csökkenhet. Egy cellán belül pedig nem ezres, hanem milliós nagyságrendű eszközt lehet kiszolgálni.

Azt szoktuk mondani, hogy az 5G-re való átállással a mobiltechnológia olyan mértékű változásáról van szó, mint amit korábban a 2G-ről 3G-re való átállás jelentett. Ma pedig már ott tartunk, hogy ezt a 3G-t vezetjük ki, hogy felszabadítsuk az 5G számára a frekvenciatartományokat – ebben a folyamatban a Yettel élen jár Magyarországon.

A 2019-es tesztek után az ügyfelek számára is elérhető 5G szolgáltatást 2021-ben elsőként Győr és Törökbálint egyes részein, majd Budapest forgalmasabb területein és a XI. kerületben tettük hozzáférhetővé. Ezzel párhuzamosan a Balaton környékén, valamint Székesfehérváron és Tatabányán is megkezdődtek a hálózatmodernizációs munkálatok. A Yettel mára több mint 200 5G-s bázisállomáson szolgálja ki az ügyfelek igényeit.

- Mennyire használják az ügyfelek már ezt a technológiát a gyakorlatban?

- A hónapról hónapra növekvő 5G-n zajló adatforgalom 2021 októberében meghaladta a 35 ezer GB-ot. Hogy ezt el lehessen képzelni, mondok néhány látványos példát: ennyi adatból több mint 34 éven keresztül streamelhetnénk jó minőségben zenét, vagy közel 4,5 éven keresztül streamelhetnénk nagyfelbontású HD filmeket. A Telenor adathálózatának erősségét az NMHH által készített legutolsó mobilpiaci jelentés is jól tükrözi, hiszen az internetforgalom alapján számított piaci részesedés alig marad el az első szolgáltatóétól, míg ügyfélarányosan számolva ez messze piacvezetővé teszi a Telenort.

Az 5G olyan lehetőségeket is elhozhat, amelyekre egyelőre még nem is gondolunk. A minőségi paraméterek javulásával olyan új szolgáltatások, alkalmazások jelenhetnek meg, amelyeket jelenleg még nem ismer a piac. A szolgáltatók szerepe egyre fontosabb lesz abban, hogy képessé tegyék a piaci szereplőket az új technológiára épülő termékek és szolgáltatások kifejlesztésére. Mobilszolgáltatóként ma már azt is fontos feladatnak tekintjük, hogy segítsük és képessé tegyük a piaci szereplőket a mobilhálózatokban rejlő lehetőségek kiaknázására – legyen szó az üzleti ügyfelekről vagy az oktatást támogató fejlesztésekről. Az 5G-ben rejlő legnagyobb lehetőség, hozzáadott érték nem a lakossági, hanem az ipari vállalati alkalmazásokban rejlik. Itt jelentős versenyelőnye van a Yettelnek, hiszen az M2M kártyák alapján számított piaci részesedésben toronymagasan vezet.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

­­Bucsky Péter – Gazdasági újságíró. Több magazinnál, hetilapnál és online hírportálon is rendszeresen publikál.


Címkék: 5G, Yettel