A Spirit FM a rádiózás Kazinczy utcája
- interjú Németh S. Szilárddal, az ATV Csoport vezérigazgatójával

A Spirit FM a rádiózás Kazinczy utcája
- interjú Németh S. Szilárddal, az ATV Csoport vezérigazgatójával
Egy televízió sosincs készen, vallja az ATV Csoport vezérigazgatója. Németh S. Szilárd azt is felismerte, hogyan vegye fel a lépést a YouTube-tévé korában, hogyan fiatalítsa meg a hírcsatorna arculatát és hogyan teremtsen “kazinczy utcai-hangulatú” podcast-rádiót, miközben úgy érzi, a pandémia utáni reklámköltések még mindig nem érték utol a megelőző időszakot, a több lábon állás pedig elengedhetetlen kitétele a médiavállalkozói létnek, legyen bármilyen is az aktuális csillagállás. 

A pandémia a legtöbb hazai és nemzetközi vállalkozást kihívások elé állította, bevételeit, kalkulálható profitját jelentősen erodálta, ám nagy kitörési pontot jelentett a médiaszolgáltató-szektor szereplőinek: az ATV hosszú évek óta tartó negatív pénzügyi mérlegében is jelentős változás állt be: a társaság profitábilissá vált. Fenntartható ez a pozitív fordulat?
Igen, a 2021-es évet is nyereséggel zártuk. 2020-ban a koronavírus-járvánnyal egy olyan időszak vette kezdetét, amikor nőtt az emberek televíziózásra fordított ideje: a híréhség látványosan megnőtt, mindenkinek információra volt szüksége és ez egy fiatalabb korosztályt is becsatornázott. Ezért optimalizáltuk a televíziót ehhez a helyzethez. Leállítottuk illetve elhalasztottuk azoknak a drága produkcióknak a készítését, amik nem hírtartalmúak voltak, így például az 500 című vetélkedőnket is csak idén folytattuk. Még több hírműsort adtunk, és ezzel kiszolgáltuk azt az igényt, ami erre az időszakra vonatkozott. Ennek köszönhető, hogy növeltük a kereskedelmileg fontos korcsoportban a nézettségünket és csökkentettük a kiadásokat.

Nagyon erőssé vált az utóbbi években a társaság online jelenléte is, ami részben saját VOD-felületükön, másik lábként pedig a YouTube-csatornán jelentkezik. Szükséges lépés volt ez vagy stratégiai, koncepcionális fejlesztés?
A pandémia alatt csökkent a reklámtorta mérete, valamint a telekommunikációs cégek is megérezték a járvány hatását. Az volt a tapasztalatunk, hogy ami a kábelpiacról és a reklámtortából kihasítható volt, azt mi kiaknáztuk, ugyanakkor a Google és a YouTube nagyobb preferenciát szánt a közéleti tartalmaknak és egyre több hirdető jelent meg ezeken a platformokon. Idén egy új stratégiát vezettünk be: most már exkluzív, saját tartalmakat is gyártunk a hivatalos online csatornánkra. Büszkék vagyunk arra, hogy az ATV-nek talán a legnagyobb az aktivitása a magyar televíziós piacon mint csatorna; látványos növekedést tudtunk elérni az elmúlt másfél évben. Volt olyan hónapunk idén, ami a tavalyi év azonos hónapjához viszonyítva megduplázta a bevételeinket. Ilyen nehéz időszakban, amiben most van a magyar médiaipar, minden ilyen bevétel anyagilag és pszichésen is nagyon sokat jelent.

Ugyanakkor a videómegosztó platformmal sem felhőtlen a viszonyuk: a Spirit FM YouTube-os felülete ellehetetlenült egy időre egy tévedés miatt.
A Spirit FM Youtube csatornáján felfüggesztették a reklámokat egy időre. Ez egy kialakulatlan terület, sokszor a Google igen váratlanul képes szankcionálni, amit nagyon időigényes felderíteni, rendezni. Éppen ezért kockázatos lenne kizárólag egy ilyen környezetre építeni az üzleti bevételeinket; jelenleg úgy fogjuk fel, hogy ez  tulajdonképpen egy plusz anyagi forrás a tévé számára, de azért a reklámbevételeinket nem tudjuk még a YouTube bevételeinkhez mérni. Amivel ugyanakkor összevethető, azok az egyéb online reklámbevételek, illetve az az új, fiatalabb fogyasztó réteg, aki ilyen formán lett vagy lesz elérhető a számunkra. Ennek kifejezett példája az Öt című műsorunk, ahol egy-egy adást már többen néznek meg a YouTube-on, mint a televízióban. Azt észrevettük, hogy ennél a generációnál a videómegosztó által,  erősebb lett az ATV brand, kifejezetten keresik a tartalmainkat.

Kiegyenlített a nézettség a lineáris sugárzáshoz mérten?
Az Öt egy adásánál a televíziós nézettségi adat körülbelül 130 ezer néző, plusz-mínusz 30 ezer. A YouTube-on volt olyan adás, ami 174 ezer megtekintést ért el, persze az itteni mérőszámok nem feltétlenül árulják el, hogy az adott megtekintés a teljes adás hosszára vonatkozik-e, míg ez a televíziónál egzakt módon mérhető.

Az elmúlt másfél-két évben új lábak, még erősebb hírháttér-szolgáltatói és infortainment struktúra, felfrissült tartalom jellemzi a csatornát. Mi lehet a következő cél? Megtartani a most becsatornázott fogyasztókat vagy tovább építkezni akár a fiatalabb rétegek irányába?
Az alapelvem, hogy egy televízió sosincs készen. Vizuális, műszaki fejlesztések kellenek és a néző is ezt igényli - méghozzá teljesen jogosan - új arcokat, új élményeket.  Szeretnénk kialakítani egy olyan egészséges egyensúlyt, amiben a műsorok és azok arcai is eltérő korosztályok reprezentálnak. Azért legyünk őszinték, az ATV-n régen szinte csak és kizárólag nyugdíjas korú, vagy nyugdíjhoz közelítő műsorvezetőket láthattak a nézők. Nem vagyok híve az erőszakos fiatalításnak, de mára sikerült kiegyensúlyoznunk ezt is. Folyamatosan elemezzük a nézettségi adatokat, voltak kutatásaink is a műsorvezetőinkre - a döntéseinket ez határozta meg. Én azt láttam a közelmúltban is, hogy a nézők nagyon jól reagáltak ezekre a változásokra. Például Köböl Anita érkezése egyértelműen megemelte az ATV Start nézettségét és nagyon jó fogadtatása volt Stohl Luca érkezésének is mind a sajtóban, mind a nézők részéről.

Milyen folyamat előzi meg egy új képernyős szerződtetését?
Hosszú casting folyamat. Hosszas konzultációt a szerkesztőkkel, beszédtanárral, stylist kollégákkal, majd fotózások, egyeztetések következnek - mindez persze teljes titokban zajlik. Felkészültünk rá, hogy április 3-ával nemcsak egy parlamenti, politikai ciklust zárul le, de egy hírcsatorna esetében az addig tartó szakmai fejezet is véget ér: ilyenkor a nézőkben is erősebb lesz a vágy arra, hogy változás legyen, frissítsünk, és nemcsak arcokban, hanem tartalmilag is. Ezért például műsorokon belül is új elemeket vezetünk és vezettünk be, elindult a nyár, mégis indul egy újabb hírműsor, és több minden van most tervezés alatt. A nagy kereskedelmi tévéknél is állandóan változik a műsorstruktúra, van, hogy 2-3 évente lecserélnek, pihentetnek majd később visszahoznak nagy formátumokat. Kell a változás, a megújulás.

Ugyanakkor nem kevés nagy nevet is veszített a csatorna; olyan műsorvezetők mentek el, akikkel gyakorlatilag egybeforrt az ATV brandje. Az utóbbi időszakban távozott Holló Márta, Simon András és most a Jakupcsek Gabriella is - mi áll a változás hátterében?
A három névből kettő el lett csábítva. Jakupcsek Gabriellával pedig egyetértés volt bennünk arról, hogy az a formátum, amit ő csinált az ATV-s keretek között egy időre kifutotta a pályáját. A mai televíziózásban, főleg Magyarországon, ha egy műsor 3-4 évet képernyőn tud lenni, az már szép teljesítménynek számít. És egy olyan műsorról beszélünk, ami nagyon nehezen szerkeszthető, mert rengeteg vendéget kell egy-egy adásba behívni és minden adásra valami nagyon különleges, izgalmas témával kellett előállni. Annyiban vitatkoznék, hogy a meghatározó arcok továbbra is az ATV-ben dolgoznak: Sváby András, Bochkor Gábor. Gundel Takács Gábor, akivel most vesszük fel a Géniusz második évadát. Rónai Egon egy ős ATV-s, 2011 óta van az ATV képernyőjén, tehát 11 éve folyamatosan műsort vezet. Persze a médiában sokszor a távozók látszanak jobban. De hangos távozásokról, botrányokról nem hallani az ATV kapcsán. Az pedig, hogy valaki 7-8 év után új kihívásra vágyik teljesen normális dolog és nem csak a televíziózásban jellemző, sőt.

Fontos szerephez jutnak a mikrofonok mögött a Spirit FM állandó műsorvezetői is: Hont András, Tarjányi Péter, Puzsér Róbert. Komoly nevek, komoly tervezés, izgalmas kontent - nem tévés formában.
Azért a fő zsánerből ott se akartunk kibújni, a kezdetek óta a közélet egy meghatározó tematikája a rádiónak. Emellett nagyon erős a kulturális tartalom is. Mivel a rádiónak nem volt olyan előtörténete, amihez igazodnunk kellett, és tulajdonképpen ez szó szerint egy zöldmezős beruházás volt, így azt a hangnemet, azt a generációt céloztuk meg, ami úgy gondoljuk, hogy egy hosszútávú működést tud eredményezni ennek a rádiónak. Szókimondóbb, kritikusabb, harsányabb, sokszor akár provokatívabb, mint a televízió. De erre óriási szükség van, mert ma piacra vezetni egy új brandet sokkal nehezebb, mint régebben volt. Büszkék vagyunk arra, hogy az NMHH egyik friss kutatása is a növekvő hallgatottságot igazolja. Ez azért van, mert olyan emberek vannak a mikrofon mögött, akikre odafigyelnek a közösségi médiában, odafigyelnek az internetes sajtóban. Mert megosztóak. Ismert véleményvezéreket kerestünk, akik komoly tömeghatást tudnak kiváltani, és úgy tűnik, hogy ez a recept működik. Azt szoktam mondani, hogy a Spirit FM kicsit a Kazinczy utcai világ: azon fiatalokat célozzuk, akiknek van erős, markáns véleménye a közéletről. Azt tapasztaljuk, hogy ebben a korosztályban ez erősebb, mint mondjuk, a televízió.

Mennyiben konkurencia ebben mondjuk a Partizán?
A televízió nem érezte meg a Partizán indulását. Míg az ATV egy országos televízió, országos hatással, addig ezt a YouTube-csatornákról nem tudom elmondani. Inkább a fővárosban, és annak is inkább a belkerületeiben érzem hatékonynak. Sokat hallani arról, hogy a televízió ideje lejárt, ami szerintem egy nagyon jól csengő elitista baromság. A Digital-Media Hungary-n több előadásban is elhangzott, hogy a pandémia lecsengésével is emelkedik a televíziózásra fordított idő aránya. Egy másik érdekes kutatás pedig arra mutat rá, hogy a fiatalok önállósodása, életkezdése kitolódott, és mivel sokkal tovább élnek a szüleikkel, nem az ő kezükben van a távirányító, így a csatornaválasztás sem az ő igényeiket tükrözi. Tehát valójában nem a platform a meghatározó kérdés, hiszen amikor elköltöznek saját televíziójuk lesz, vagyis lineáris fogyasztókká válnak. Ez globális trend, ami nevezzük nevén, egy elszegényedési folyamat a nyugati társadalomban, ami viszont kedvez a televíziónak, hiszen még mindig egy nagyon olcsó szórakozási forma. Mi azt látjuk, hogy sokkal jobban szétaprózódott a piac: túl sok a magyar nyelvű tévécsatorna és így jobban megoszlik a nézettség. A kábeltévék erősödnek, és gyengítik a nagy országos kereskedelmi tévéket.

És akkor még ott vannak a streaming szolgáltatók is.
Igen, de ez Magyarországon még mindig egyfajta luxusterméknek számít, ezért a potenciális piaca is korlátozott, ráadásul az erősödése is közelít a plafonhoz.

Hogyan készülnek a reklámadóra?
Nagyon kevés az információnk arról, hogy pontosan mire számítsunk. Nehéz évek vannak mögöttünk, például a KATA-s adózás szigorítása is kedvezőtlen helyzetet teremtett. A reklámtorta még mindig nem érte el a 2019-es mértékét, az egész piac mínuszban van. Ez az intézkedés lassíthatja a gazdaság termelőképességét és pont a hazai vállalkozásokat hozná nehezebb helyzetbe, ahol magas a saját gyártás. Elképzelhető, hogy meg kell hoznunk egy-két keményebb döntést. Idén először gyártunk le két nagyszabású kvízműsort. A Géniusszal tavaly a televíziós újságírók díjkiosztóján győztünk is vetélkedő kategóriában, ez a csatorna életében ez először fordult elő. És ezeket a hiánypótló értékes tartalmakat hozhatja vagy lökheti veszélyhelyzetbe egy ilyen adó megjelenése.

2020 év végén saját médiavállalatot alapított Németh Média Kft. néven; bár a tevékenységi körök számosak, a legnagyobb láthatóságot a naphire.hu portál hozza. Miért volt szükség egy ilyen híroldalra és mi a cél a többi lábbal?
A naphire.hu egy vegytiszta bulvár oldal, és büszke vagyok arra, hogy egy abszolút erősödő, növekvő tendenciát mutató olvasottság tekintetében. Az elmúlt hónapban sokszor fordult elő, hogy a napi egyedi látogatószám meghaladta a 100 ezret, sőt karcolja már a napi 200 ezer egyedi olvasószámot is. Megdöbbentő, hogy mennyire gyorsan fel tud épülni egy kis szerkesztőséggel egy komoly látogatottságú oldal - ezt óriási sikernek élem meg.

A cégen belül produceri tevékenységet is végzek és egy aktív tanácsadói munkám is van, de gyártói együttműködésünk is akad. A cég már most is elég aktív, ami egy nagyon erős második lábat jelent a számomra. Ugyanakkor az a fajta közösség, ami most kialakult az ATV-ben egy nagyon inspiráló közeg, amiből mindig tudok meríteni. Ez egy smart infotainment csatorna, aminek a működéséhez intellektuális, magasan képzett, motivált, friss tudású szakemberek szükségesek - ez itt megvan. Az ATV hátországa teljesen megváltozott az elmúlt 5-10 évben, úgyhogy ezt a közeget én nem szeretném elengedni.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Gaszner Veronika

A digitalhungary.hu újságírója, a Business Class Magazin főszerkesztője. Több mint tíz éve publikál és szerkeszt elsősorban kulturális és üzleti témákban. Emellett a filmszakmában tevékenykedik …