Robottaxikkal akarja teleszórni az utakat Elon Musk

Robottaxikkal akarja teleszórni az utakat Elon Musk
A Teslák a kettes fejlettségi szintről rögvest a négyes szintre ugorhatnak Elon Musk bejelentése szerint, ahol a sofőr igazából páholyból nézheti a robot működését. A robottaxikat 2020-tól szeretné üzembe helyezni a gyártó.

Minden újonnan gyártott Teslába bekerül a vállalat saját fejlesztésű, teljes mértékű (4-es szintű) sofőr nélküli vezetést biztosító hardverplatformja - jelentette be a cég vezérigazgatója Elon Musk, a gyártó Autonomy Day rendezvényén. A hírről a hwsw.hu számolt be. Az új hardverrel felfegyverkezve Musk kifejezetten ambiciózus ígéretet tett: a vállalat már jövőre elindítja robottaxi szolgáltatását, amelyben a megfelelő felszereltségű Teslák tulajdonosai maguk is elküldhetik autóikat nap közben dolgozni.

A kulcs az AI-gyorsító

A nagyratörő terv egyik kulcseleme az említett, saját fejlesztésű, önvezető funkciókhoz szánt AI-gyorsító, amelyről már tavaly is hallhattunk a vállalattól. Az eszköz a Teslákban jelenleg használt Nvidia Drive PX 2-ket váltja, amelyeknél a gyártó szerint egy "nagyságrenddel nagyobb" teljesítményt ígér.

Musk már tavaly is a "világ legfejlettebb" önvezető rendszereként beszélt a megoldásról, amely ráadásul a tervek szerint csereszabatos lesz a jelenleg alkalmazott hardverrel, így a már piacon lévő járművek egy szervizeléssel felszerelhetők lesznek az önvezető funkciókkal. Eközben már az eszköz következő generációja is készül, amely Musk szerint két év múlva jelenik meg, és háromszor lesz gyorsabb a jelenlegi megoldásnál.

Versenyelőnybe kerülhet a Tesla

A platform azért is egyedülálló, mert az autó vezérlését a járművön elhelyezett kamerák és előre néző radar által begyűjtött információk alapján kell megoldania, a más önvezető kezdeményezéseknél alapvetőnek számító - és jellemzően borsos árú - LiDAR itt kimaradt a csomagból. Ha a Teslának valóban sikerül e nélkül is megbízható önvezető rendszert létrehoznia, komoly előnyre tehet szert a konkurens gyártókkal szemben, hiszen egy adott esetben több ezer dolláros eszközt spórolhat meg vele.

Igaz ugyanakkor, hogy már többen dolgoznak a LiDAR szenzorok árának visszanyesésén, többek között a Google is előállt saját fejlesztésű, nagy pontosságú, viszont aránylag kedvező árú érzékelőjével, ezt ugyanakkor egyelőre nem értékesíti az autógyártók felé.

Amikor a sofőr már csak megfigyelő

A robottaxi a vállalat szerint jövőre készül el, és teljes mértékű, azaz 4-es szintű önvezetésre lesz majd alkalmas. azt jelenti, hogy a járművek váratlan közlekedési helyzeteket is meg tudják oldani, ugyanakkor adott esetben továbbra is kérhetik a sofőr segítségét. Efölött csak az 5. kategória áll, azaz a teljes automatizálás, mikor a kezelőszervek teljesen eltűnhetnek az autóból.

A Tesla autói jelenleg legfeljebb a második szinten járnak – automata kormányzás, sebességszabályozás –, ugyanakkor ha sikerül tartani a kijelölt ütemtervet, egyből a 4. fokozatra léphetnek, már jövőre - sok új modellnél ráadásul ehhez csak egy szoftverfrissítésre lesz szükség. Ezzel pedig a cég robottaxi szolgáltatása is elindulhat.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!