
Legyen szó kisvállalkozásról vagy nagyvállalatról, a jó vezetőnek vannak bizonyos általános tulajdonságai, amelyek szükségesek ahhoz, hogy az általa irányított szervezet hatékonyan működjön és a munkatársak boldogan érkezzenek be reggelente.
Fontos a célok meghatározása!
Azt egészen biztosan kijelenthetjük, hogy az a vezető, aki nem rendelkezik jól körvonalazott célokkal, soha nem válik igazán kiemelkedővé. Egy jó vezető azonban nem csak rendelkezik célokkal, de azokat folyamatosan kommunikálja is a munkatársak irányába. Ha olyan célokat állít fel, amelyek reálisak és amelyekkel a kollégák azonosulni tudnak, el tudják azokat fogadni és mindehhez még biztosítja is számukra a megfelelő munkakörülményeket, akkor egészen biztosan jó úton jár. Fel fognak sorakozni mögötte az emberei, és egyként fogják támogatni a kitűzött vállalások elérésében. Tudni fogják, hogy mit miért csinál, még akkor is ha éppen nehéz döntéseket kell meghoznia, végig vinnie.
![]() |
Válj példaképpé
Az igazán jó vezetők tudják, hogy a munka nem mehet a magánélet rovására, vagyis meg kell teremteni az egészséges egyensúlyt. A főnök is ember, akinek remélhetőleg boldog élete van a szakmai tevékenysége mellett, és ezt tudatosítania kell magában a munkatársakkal kapcsolatban is. Csak olyan mértékű elköteleződést szabad elvárni a kollégáktól, ami lehetővé teszi, hogy a „gyáron” kívül is ki tudjanak teljesedni. A jó példával pedig ebben is a főnöknek kell elöljárnia.
Ösztönözz és motiválj!
Egy szervezeten belül nem teljesíthet mindenki egyformán, mindig vannak eredményesebb és kevésbé eredményes munkatársak. Egy jó főnök a kevésbé jól teljesítőkre is odafigyel és próbál tenni azért, hogy ők is sikeresebbé váljanak a munkájukban. Leül velük személyesen beszélgetni, megdicséri a jó tulajdonságaikat, emellett kiemeli azokat a területeket is, amelyeken az adott munkatársnak fejlődnie kell. Egy esetleges teljesítmény visszaesés kapcsán rákérdez a történtek okára, és próbál segíteni különböző alternatívák felvázolásával.
Mindenki szereti, ha díjazzák az erőfeszítéseit, ennek köszönhetően még lelkesebben folytatja a munkáját. Éppen ezért egy igazán jó vezető mindig ad pozitív visszajelzést, ha elégedett a teljesítménnyel. Ez megnyilvánulhat pénzjutalom vagy különféle bónuszok formájában is, de a kollégák már azt is igen nagyra értékelik, ha egy főnök odafigyel a munkakörülmények jobbá tételére.
![]() |
A fentiek alapján valószínűleg már körvonalazódott, hogy a vezetők első sorban azért vannak, hogy elérjék azt, hogy a munkatársaik elvégezzék, elvégezhessék amit kell, méghozzá jó minőségben és mennyiségben, a rendelkezésre álló idő alatt. Nagyon érdekes például, hogy felmérések és nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy az alkalmazottak azokat a vezetőket tisztelik leginkább, akik megkövetelik tőlük a munkát, és ezzel hozzájárulnak ahhoz, hogy maga a cég is elérje a kitűzött céljait. Egy sikeres vállalat ugyanis biztonságot és egzisztenciát is nyújt a munkavállalók számára.
A problémák azért vannak, hogy megoldjuk őket
Az együttműködés és az irányítás emellett persze számos konfliktus forrása is a napi munkában, amiket egy jó vezető képes megfelelően kezelni. Ez nem azt jelenti, hogy elkerüli azokat, hanem azt, hogy kontrollálja az ütközéseket, és a lehető legjobb megoldást hozza ki az adott helyzetekből. Nem bajnak és veszélynek éli meg a konfliktust, hanem a csapatmunka szerves részének, amely konstruktív lehetőségeket rejt és így a vállalat profitálni tud belőlük. Egy jó vezető hamar felismeri a konfliktusok forrását a szervezetben, emellett jó érzékkel képes kezelni az esetleges személyi ellentéteket, valamint kiszűri azokat a személyeket, akik nem a cég érdekeit szolgálják.
Apró jelekből is képes érzékelni a csoport viselkedésének változását, tehát érzékenység szükséges a napi munkában. Például fel kell rá figyelnie, ha keveset beszélnek egymással a munkatársak, ha vihar előtti csend alakul ki, vagy ha légüres lett körülötte a tér.
Valójában egy tökéletes vezetőnek azt kell nyújtania az alkalmazottainak, amire szükségük van, és nem azt, amire vágynak. A jó munkafeltételek megteremtése mellett olyan mércét állít a kollégák elé, amelynek teljesítése nem könnyű, viszont kihívást és szakmai előrelépést jelent számukra a megoldás. Humánus, megértő a munkatársakkal, de ügyel arra, hogy senkit se engedjen magához túl közel. A tapasztalat ugyanis az, hogy az alkalmazottak jobban törik magukat, ha a főnök tartja a távolságot, tartózkodó, ám viselkedése példaértékű.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!