Milyen a jó főnök?

Milyen a jó főnök?
Ezer és egy meghatározás van arra nézve, mitől válik valaki jó vezetővé. Tréningek, könyvek, sőt akár egyetemi oktatás keretein belül szervezett képzések is rendelkezésre állnak annak, aki főnökként fejlődni szeretne. Nézzük meg, melyek ezek az ismérvek és hogyan tud valaki jó főnökként a szervezet vezetőjévé válni.

Legyen szó kisvállalkozásról vagy nagyvállalatról, a jó vezetőnek vannak bizonyos általános tulajdonságai, amelyek szükségesek ahhoz, hogy az általa irányított szervezet hatékonyan működjön és a munkatársak boldogan érkezzenek be reggelente.

Fontos a célok meghatározása!
Azt egészen biztosan kijelenthetjük, hogy az a vezető, aki nem rendelkezik jól körvonalazott célokkal, soha nem válik igazán kiemelkedővé. Egy jó vezető azonban nem csak rendelkezik célokkal, de azokat folyamatosan kommunikálja is a munkatársak irányába. Ha olyan célokat állít fel, amelyek reálisak és amelyekkel a kollégák azonosulni tudnak, el tudják azokat fogadni és mindehhez még biztosítja is számukra a megfelelő munkakörülményeket, akkor egészen biztosan jó úton jár. Fel fognak sorakozni mögötte az emberei, és egyként fogják támogatni a kitűzött vállalások elérésében. Tudni fogják, hogy mit miért csinál, még akkor is ha éppen nehéz döntéseket kell meghoznia, végig vinnie.

Válj példaképpé
Az igazán jó vezetők tudják, hogy a munka nem mehet a magánélet rovására, vagyis meg kell teremteni az egészséges egyensúlyt. A főnök is ember, akinek remélhetőleg boldog élete van a szakmai tevékenysége mellett, és ezt tudatosítania kell magában a munkatársakkal kapcsolatban is. Csak olyan mértékű elköteleződést szabad elvárni a kollégáktól, ami lehetővé teszi, hogy a „gyáron” kívül is ki tudjanak teljesedni. A jó példával pedig ebben is a főnöknek kell elöljárnia.


Ösztönözz és motiválj!
Egy szervezeten belül nem teljesíthet mindenki egyformán, mindig vannak eredményesebb és kevésbé eredményes munkatársak. Egy jó főnök a kevésbé jól teljesítőkre is odafigyel és próbál tenni azért, hogy ők is sikeresebbé váljanak a munkájukban. Leül velük személyesen beszélgetni, megdicséri a jó tulajdonságaikat, emellett kiemeli azokat a területeket is, amelyeken az adott munkatársnak fejlődnie kell. Egy esetleges teljesítmény visszaesés kapcsán rákérdez a történtek okára, és próbál segíteni különböző alternatívák felvázolásával.

Mindenki szereti, ha díjazzák az erőfeszítéseit, ennek köszönhetően még lelkesebben folytatja a munkáját. Éppen ezért egy igazán jó vezető mindig ad pozitív visszajelzést, ha elégedett a teljesítménnyel. Ez megnyilvánulhat pénzjutalom vagy különféle bónuszok formájában is, de a kollégák már azt is igen nagyra értékelik, ha egy főnök odafigyel a munkakörülmények jobbá tételére.

A fentiek alapján valószínűleg már körvonalazódott, hogy a vezetők első sorban azért vannak, hogy elérjék azt, hogy a munkatársaik elvégezzék, elvégezhessék amit kell, méghozzá jó minőségben és mennyiségben, a rendelkezésre álló idő alatt. Nagyon érdekes például, hogy felmérések és nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy az alkalmazottak azokat a vezetőket tisztelik leginkább, akik megkövetelik tőlük a munkát, és ezzel hozzájárulnak ahhoz, hogy maga a cég is elérje a kitűzött céljait. Egy sikeres vállalat ugyanis biztonságot és egzisztenciát is nyújt a munkavállalók számára.

A problémák azért vannak, hogy megoldjuk őket
Az együttműködés és az irányítás emellett persze számos konfliktus forrása is a napi munkában, amiket egy jó vezető képes megfelelően kezelni. Ez nem azt jelenti, hogy elkerüli azokat, hanem azt, hogy kontrollálja az ütközéseket, és a lehető legjobb megoldást hozza ki az adott helyzetekből. Nem bajnak és veszélynek éli meg a konfliktust, hanem a csapatmunka szerves részének, amely konstruktív lehetőségeket rejt és így a vállalat profitálni tud belőlük. Egy jó vezető hamar felismeri a konfliktusok forrását a szervezetben, emellett jó érzékkel képes kezelni az esetleges személyi ellentéteket, valamint kiszűri azokat a személyeket, akik nem a cég érdekeit szolgálják.

Apró jelekből is képes érzékelni a csoport viselkedésének változását, tehát érzékenység szükséges a napi munkában. Például fel kell rá figyelnie, ha keveset beszélnek egymással a munkatársak, ha vihar előtti csend alakul ki, vagy ha légüres lett körülötte a tér.

Valójában egy tökéletes vezetőnek azt kell nyújtania az alkalmazottainak, amire szükségük van, és nem azt, amire vágynak. A jó munkafeltételek megteremtése mellett olyan mércét állít a kollégák elé, amelynek teljesítése nem könnyű, viszont kihívást és szakmai előrelépést jelent számukra a megoldás. Humánus, megértő a munkatársakkal, de ügyel arra, hogy senkit se engedjen magához túl közel. A tapasztalat ugyanis az, hogy az alkalmazottak jobban törik magukat, ha a főnök tartja a távolságot, tartózkodó, ám viselkedése példaértékű.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!



Címkék: vezető