Megéri megtanulni cégvezetőként a SEO-t?

Megéri megtanulni cégvezetőként a SEO-t?
Mi az a keresőoptimalizálás? Érdemes megtanulni a SEO-t? Spórolunk vele ha magunk végezzük? Ezekre a kérdésekre kaphatsz releváns és konkrét adatokkal alátámasztott válaszokat, ha velünk maradsz a cikk végéig – írja Boros Krisztián, a Hyper Marketing online marketing ügynökség vezetője. (Az eredetileg egy cikket azonban kettészedtem – a szerk.:)

Hyper Marketing vezetőjének cikkét két részre szabtuk a mérete miatt...

Keresőoptimalizálás jelentése

A SEO, azaz Search Engine Optimization magyar megfelelője a keresőoptimalizálás. Az interneten több népszerű keresővel találkozhatunk, például Google, Yahoo, Bing, Yandex. Ha szeretnénk valamit az interneten megtalálni ma már az emberek 99%-a ezek közül a keresőkből válogatva beírja azt a kifejezést, kulcsszót, amire szüksége van és már kapja is a találatokat és információkat. A találatoknak mindig van egy megjelenítése sorrendje, helyezése. Ezeknek a helyezésének a javításával foglalkozik a keresőoptimalizálás. Sokan nem tudják, de ott az első helyek egyikén szereplő cégeknél óriási SEO munkák folynak azért, hogy azokat a pozíciókat megtartsák.

Keresőoptimalizálás fő elemei

A SEO 3 meghatározó elemből èpül fel, amik segítenek abban, hogy a keresők több száz rangsorolási tényezőinek a lehető legjobban megfeleljen a weboldal a saját témájában. Így lehetséges az, hogy Gipsz Jakab egyedi rántottát forgalmazó weboldala Győrben, ha beírjuk a keresőbe a legelső helyen jelenik meg.

1.Technikai-SEO

A neve elég beszédes egy keresőoptimalizálásban nem jártas személynek is, de annál bonyolultabb a SEO területén egy szakembernek. Nyilván, ha egy kisebb honlapról beszélünk, akkor azért nem olyan nehéz ezeket a technikai jellemzőket, hibákat kielemezni, és javítani, vagy esetleg még csak egy tervezés alatt álló oldalt már eleve a feltételeknek megfelelve megtervezni. Egy nagyobb weboldalnál ez akár több hetes napi 8 órát igénybe vevő munka lehet.

Mit is tartalmaz ez a technikai keresőoptimalizálás?

Elkészült a honlapunk nagyon jól sikerült, de senki nem látja a Google találatai között, ha nincsen kereső optimalizálva. Normális esetben 4 nap-1 hónap telik el, amíg a Google algoritmusában szereplő kis robotja (Googlebot) ezt megtalálja, de ne gondoljuk azt, hogy ez ilyen egyszerű. Még egy kevés tartalommal és kis méretű weboldalnál is lehetnek olyan problémák, hogy ez a felismerés (szakmai nyelven ezt indexelésnek nevezzük) nem lesz 100%-os, mert esetleg nem rendelkezünk elég belső linkekkel, hogy a Googlebot mindenhova odataláljon egyszerűen. Itt jön képbe a Google Search Console szolgáltatás kezdésnek.

Google Search Console kezelő felület

Esetleg még gyorsabb dolog, a site:domainnév.hu kifejezéssel ellenőrizhetjük, hogy mit is lát belőlünk a világ. Ezt a kifejezést beírva a keresőbe megkapjuk az indexelt oldalainkat. Ennek a hátul ütője viszont egy 176 oldalas honlapnál, hogy ezeket az indexelési hibákat meg kell keresnünk egyesével, amibe nyilván mazochizmus belekezdeni.

Robots.txt, sitemap.xml, mik lehetnek ezek?

Beléptünk a Google Search Console-ba, istennek legyen hála, látjuk azokat az oldalakat, amik ki vannak zárva, és amiket lát a keresőben a felhasználó, így nem kell találgatnunk, mit kell javítani, felismertetni. Ez szép és jó, de mi történik, ha a weboldal gyökérkönyvtárába nem helyezte el a készítő a robots.txt fájlt úgy ahogy kell, disallow és allow szintaxisokkal megírva? Létrehozunk egy új menüt, és a Google megint nem talál rá hetekig a művünkre, ha nem vesszük észre.

Egy keresőnek a robotja, ha egy oldalt vizsgál egyből ezt a kis txt fájlt keresi az adott helyen, hogy megtudja, mit szabad megjelenítenie, és mit nem. Minden webhely tulajdonosnak persze az a célja, hogy lássák a tartalmukat, hiszen ebből lesz a látogató, majd később a bevétel, és erről szól a keresőoptimalizálás, de ne szaladjunk ennyire előre.

Jól figyelj! Ez még csak a technikai-SEO, amiről beszélünk és abból is csak 2 dolog jött szóba, és már 2 perce olvasol, én pedig leírtam majdnem egy egész oldalt.

Elmegyünk túrázni, mondjuk egy esőerdőbe az Amazonas mentén, végeláthatatlan erdő, és nincs térképünk. Micsoda, nincsen térképünk??? Nekünk annyi!

Na, ezt érzi a weboldalad is, ha nincs meg adva a Google számára a sitemap.xml fájl, mert ezt hívják webhely térképnek, amivel a robot sokkal, de sokkal egyszerűbben átlátja a struktúrát, tartalmat, mint eddig.

Átirányítások, betöltési sebesség, 404-eshibák, reszponzivítás, title, meta description, URL címek stb. Írhattam volna még 10 ilyen SEO káromkodást, de akkor nem nagyon tudnánk haladni.

Keresőoptimalizálás szempontjából egy nagyon lényeges tényező lett már a technikai forradalmak miatt a weboldalak betöltési sebessége és reszponzivítása. Elterjedtek a mobiltelefonok, tabletek és ezeken az eszközökön látnunk is kell az interneten található tartalmakat. Na, ez a reszponzív verzió kialakítás, és ezt még hozzá gyorsan, nagyon gyorsan meg is kell jeleníteni úgy, hogy a mobil sávszélességet figyelembe vegyük.

Azt szokták mondani „Az idő pénz” én ezt a mai rohanó online világunkban inkább átjavítanám arra, hogy „A másodperc pénz”. Miért is?

A weboldalra látogatók figyelmét másodpercek alatt meg kell ragadnunk, mivel a morzsolódás ilyenkor a legnagyobb, egy lassú betöltés már meg is ásta a konverzió sírját. Nem is beszélve a Google által kiadott 2018. júliusi algoritmusáról, ami kifejezetten fontos tényezők közé rakta a betöltési sebességet a rangsorolásnál, így a technikai-SEO munkákban is az lett.

404-es hibák azok az idő múlásával előforduló betöltési hibák, amik jellemzően a megírt tartalmainkban linkelt oldalak hibái. Megírtunk egy tartalmas cikket, teletűzdelve releváns oldalak tanulmányaival, de ezek az oldalak mondjuk megszűnnek. Ezeket a hibákat időről időre ellenőrizni kell és kiküszöbölni, javítva vagy megőrizve helyezésünket a kereséséi találatok között.

A technikai-SEO elemzésére használhatunk programokat is, amik megkönnyítik és meggyorsítják a keresőoptimalizálási munkánkat, de szakmai tudás nélkül ezek a hibák hibák is maradnak. Ilyen programok például a SEMRUSH vagy esetleg még a SEO PowerSuite alkalmazások és sok más, amiknek a havi költségeivel így számolhatunk.

Semrush havidíjak

Minden beállítás kész a technikai keresőoptimalizáláson belül fújhatunk egy nagyot a megfelelő alapot megteremtettük, amire építkezni lehet, csak egy a baj, még semmilyen látványos dolgot nem csináltunk, csak a háttérbe dolgoztunk...

2.ON-Page SEO

A tartalmi keresőoptimalizálás angol megfelelője a ON-Page SEO. Ez jelenti a megírt tartalmaink megfelelőségét a Google rangsorolási tényezők szerint. Új tartalmak megírásánál, ha rendelkezünk ilyen SEO tudással, viszonylag könnyen tudunk kidolgozni egy legalább 700-800 szavas anyagot, ami releváns. Ez a könnyű feladat körülbelül 2-3 órát vesz igénybe, és több millió karakter leírása által szerzett tapasztalatot. Kérdés az, hogy egyáltalán ez a hosszúság elég-e? Van olyan iparág, ahol igen, valahol nem. A legfrisseb Moz kutatások szerint a legjobban szereplő tartalmak általában 1500-2000 szavasak.

Mit is tartalmaz ez a tartalmi keresőoptimalizálás?

Fent említett tartalmak hosszúsága csak egy támpontként szolgál. Világunk rohanó ütemben fejlődik, elég naiv dolog lenne azt hinni, hogy a Föld legnagyobb cégei közé tartozó Google nem. Olyan mesterséges intelligenciával ellátott algoritmusok kurkásszák az internetet már, ami képes azt is felismerni, hogy ha egy szöveg beszél egy témáról, de szakmailag nem megalapozott, amit ír. Esetleg beszélhetünk arról is, hogy ha az adott iparág fontos szakmai blogjai megemlítik azt az embert, céget, aki írta a cikket, ez is rangsorolási tényezőhöz tartozik a tartalmi SEO-ban.

Fontos szempont a kulcsszó sűrűség is, ami mutatja a %-os arányát az optimalizálni kívánt szövegben a kulcsszó előfordulási arányt. Nagyon szép büntetéseket lehet kapni ezért, ha túl optimalizáljuk a tartalmunk, erre nagyon figyelni kell a keresőoptimalizálás során.

Az emberek szeretik a konkrét adatokat, statisztikákat, szeretik az infógrafikákat, grafikus tartalmakat a szövegekben, ami jobban befogadhatóbbá teszi azt a rengeteg információt, amit akarunk írni. Ebből adódik, hogy amit az emberek szeretnek, azt szereti a Google is, és rangsorolási tényező. Az első helyeken szereplő weboldalak általában ilyen szép, esztétikus, releváns, jól tagolt felhasználó barát menüpontokkal tartják előkelő pozíciójukat.

Hallottál már ilyenről, hogy H1-H2... bekezdés?

Nem mindegy egy szövegben, hogy mennyi cím és alcím szerepel, nem mindegy, hogy ez mennyi kulcsszót tartalmaz, nem mindegy, hogy kivan-e emelve vastagon, aláhúzva, nagyobb méret, és így tovább. Ezekből a szöveg bekezdéseit jelenti a H1...H10 bekezdés, cím.

Na most már megvan az alapunk, amire építkeztünk is szépen egy jól kereső optimalizált tartalommal rendelkező oldalt. Menüpontonként nyugodtan számolhatunk erre egy 4-5 órát, amíg a szöveget megírjuk, és 3-4 órát, amíg grafikailag megtervezzük és optimalizáljuk.

Tovább is van és folytatjuk is! (A szerk.)

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Boros Krisztián

Keresőoptimalizálás és digitális marketing szakértő. Mindig rendszerekben próbál gondolkodni globális látásmóddal ötvözve. Az online marketing területén olyan stratégiákat igyekszik ...