Lelkileg is alaposan megviselte a cégvezetőket a koronavírus

Lelkileg is alaposan megviselte a cégvezetőket a koronavírus
„Egyszerre egyidőben és egy helyen kellett több szerepemben helytállnom (anya, marketinges, szolgáltató, feleség, barátnő), de mellém senki nem állt... Totál egyedüllét a vállalkozás megpróbáltatásaira, s közben dönteni hitelmoratóriumról, bevétel-kiadás optimalizálásról, gyerekről, idős rokonról, kliensekről.” Az idézet egy vállalkozónő vallomása a koronavírus-vészhelyzet alatt átélt nehézségeiről.

A pandémia a gazdasági nehézségek mellett súlyos lelki terheket is okozott a vállalkozóknak – mutat rá a Marketing Commando májusi, 500 kis- és közepes vállalkozás körében végzett, nem reprezentatív online felmérése.

A válaszadók 80 százaléka számolt be valamilyen negatívumról. Sokukat nyomasztotta a bizonytalanság (19 százalék), a forgalom zuhanása (15 százalék), valamint a személyes kapcsolatok hiánya (14 százalék). Sokak számára jelentett óriási lelki terhet a munkatársak elbocsátása. A legmegrázóbb beszámolók azoktól származtak, akiknek végig kellett nézni, hogy romba dől a cégük.

Fény derült az otthoni munkavégzés árnyoldalaira is. Számos esetben okozott nehézséget a dolgozók home office tevékenységének hatékony megszervezése. Ugyancsak visszatérő probléma volt a home office-homeschooling-housework, azaz otthonról dolgozás, otthontanulás és a házimunka összehangolása.

Egyre nagyobb az igény a közösségépítésre

A „vezető magányossága” érzés nem ismeretlen a kisvállalkozók között. Minél kisebb a vállalkozás, a probléma annál gyakoribb. A különféle vállalkozói közösségek és csoportok azonban megoldást nyújthatnak. Lehetőséget adnak a tapasztalatcserére, segítséget nyújtanak a problémamegoldásban, inspirálnak. Angliában, Amerikában ennek nagy hagyománya van, Magyarországon most éli reneszánszát. Az álalunk szervezett csoportokban is azt tapasztalom, hogy egyre nagyobb erre az igény – mondta Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.

Természetesen pozitív hozadéka is volt a vészhelyzetnek. A válaszadók 5 százaléka kiemelte, hogy érezhetően nőtt a vevők toleranciája és empátiája, aminek a korábbiaktól eltérően hangot is adtak. Sokan fejezték ki hálájukat, köszönték meg a vállalkozók munkáját, kedvesek és megértőek voltak, ami megindította és inspirálta a vállalkozókat.

A krízishelyzet sokakra ösztönzőleg hatott. A válaszadók 13 százaléka hajtott végre digitális fejlesztést a webshop és online kurzus készítésén át az online ügyintézés bevezetéséig. 11 százalék nyilatkozta, hogy a járványhelyzet olyan fejlesztések elvégzésére kényszerítette, melyeket már régóta halogatott. Többen számoltak be arról, hogy kiderült, olyan feladatot is meg lehet oldani online, ami korábban elképzelhetetlen volt.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!