
Kaprinay Zoltán, a Bónusz Brigád tulajdonos ügyvezetője a kezdeményezésről elmondta, nagyon sok autóban csak a sofőr ül, a többi ülés üres. Nekik azt ajánlják, vegyenek fel utasokat a szabad helyekre, vigyék el őket, ha közös az úticéljuk. Ezzel nemcsak jót cselekednek, hanem új kapcsolatokat alakíthatnak ki, illetve csökkenthetik a környezeti terhelést - tette hozzá. Ráadásul a környezetvédők az autók önkéntes megosztásában látják az egyik leghatékonyabb eszközt a dugók kivédésére, a városi kocsiforgalom csillapítására húzta alá.
Bárki beléphet
Elmondta: bárki regisztrálhat a nemfizetős megosztásos modell használatára a bonusz.hu/elviszlek oldalon. Aki ezt megteszi, annak küldenek egy speciális "#elviszlek" matricát, amit könnyű kitenni a szélvédőre és bármikor levehető onnan, majd újra visszatehető.
A Bónusz Brigád a szívességi alapú személyszállítási mozgalom indításával azt szeretné elérni, ha pár hónapon belül legalább ezer sofőr használná rendszerüket. Kifejtette, a Bónusz Brigád missziójának tartja, hogy jót tegyen az emberekkel, elvigye őket jó helyekre, jó élményeket szerezzen nekik. "Ezt a missziót terjesztjük most ki a hétköznapokra és a városi utazásra" - fogalmazta meg.
A matricát kell figyelni
A Bónusz Brigád a mozgalmat egy saját autóval indítja, amit csak a megosztásos modell népszerűsítésére használnak dolgozói, de emellett a cég 60 munkatársa is regisztrál az oldalon, és viszi felmatricázott autójával ingyen a jelentkező utasokat. Aki #elviszlek matricás autót lát, nyugodtan intse le, de ha a buszmegállóban áll meg egy matricával ellátott autó, akkor nem kell egyik félnek sem bemutatni, hogy miről van szó, egyszerűen utazhatnak együtt.
![]() |
Az ingyenesen felvett utasoknak csupán annyi teendője van, hogy autóból posztoljon #elviszlek hashtaggel azért, hogy a mozgalom ismertté váljon és minél gyorsabban bővüljön a szívességi alapú személyszállításban résztvevő autósok száma.
Ingyenes mozgalom
A közösségi autómegosztásra Magyarországon is van példa, ez a megoldás azonban fizetős, mivel az utazók megosztják egymás között a költségeket. Ezzel szemben a Bónusz Brigád ingyenes mozgalmat indít.
Egy ehhez hasonló szolgáltatás Svájcban is népszerű, pár környezetvédő hozta létre azt a 80-as években. A nonprofitként indul vállalkozás olyan sikeres lett, hogy 1997 óta Mobility CarSharing néven üzleti alapokra helyezték át a szolgáltatást.
"Mi abban vagyunk elkötelezettek, hogy azt a közösségi hangulatot vigyük át az utcára, amit a felhasználóink között tapasztalunk a virtuális térben és ezzel együtt csökkentsük a légszennyezést, élhetőbbé tegyük Budapestet és a többi várost is Magyarországon" - mondta el kérdésünkre Kaprinay Zoltán.
Volt már ilyen itthon is
Hozzátette: a svájcihoz részben hasonló, ideiglenes kezdeményezés már Magyarországon is volt 2010 januárjában BKV-sztrájk idején, amikor egy autómegosztó mozgalom szerveződött. Az önkéntes szállítók és az utasok saját honlapon, blogon és közösségi oldalon jelentkezhettek. Az ötletgazda a plázás közösségi játékairól ismert 4K!-Negyedik Köztársaság mozgalom és a közösségi munkavégzést népszerűsítő Colabs közösség volt. A kezdeményezés annyira népszerű volt, hogy az oldal, túlterhelés miatt, több alakalommal is szinte teljesen elérhetetlenné vált; a Facebook közösségi oldalon pedig kevesebb mint egy nap alatt, 3400 rajongója akadt a kezdeményezésnek.
Felidézte, a nyilvános becslések szerint évente országosan 14 ezer emberéletet követel a légszennyezettség, és a helyzet súlyosságát mutatja, hogy november elején-közepén is a szmogriadó tájékoztatási fokozatának közelébe romlott a budapesti levegő minősége, míg Nyíregyházán a szálló por (PM10) koncentrációjának emelkedése miatt életbe is lépett a szmogriadó tájékoztatási fokozata.
A videó a Bónusz Brigád stratégiai autós partnerének, a Speedzone-nak köszönhetően készült el.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!