A BCG elemzése szerint a járvány alatt komoly ellátási zavarok merültek fel számos cégnél, az autóalkatrészbeszállítástól kezdve a szórakoztató elektronikán át az egészségügyi termékekig. Leginkább azok a vállalalatok kerültek nehéz helyzetbe, amelyek a „just-in-time” készletgazdálkodástól függenek és beszállítóikat korábban távoli, alacsony költségekkel működő országokba szervezték ki - írja a Forbes.
A világjárvány nemcsak számos nemzet gazdaságát destabilizálta, hanem a geopolitikai feszültségeket is növelte, miközben rávilágított napjaink globális termelési és ellátási lánc hálozatainak törékenységére. A járvány felgyorsította az eltolódást a patrióta gazdaságpolitika és az államilag irányított kereskeledem felé.
Ezért több mint valószínű, hogy a járványhelyzet konszolidálódását követően az „új valóságban” a nemzetközi kereskedelem terén – csak úgy, mint a fogyasztási szokások és az utazási preferenciák esetében is – nagymértékű változás várható, és a világkereskedelem térképe is radikálisan átalakulhat.
A BCG két térképet készített, amelyek a fő kereskedelmi folyosókat ábrázolják. Az első a kétirányú kereskedelem volumenének tényleges változását mutatja 2019-ben 2015-höz képest, az export és import összegében, amikor is a nemzetközi kereskedelem volumene 2,5 százalékkal nőtt.
A BCG előrejelzése azt mutatja, hogy bár a kereskedelmi volumen összeségében 2023-ra visszatérhet a 2019-es szintre, a megoszlása már soha nem lesz ugyanolyan mint a járvány előtt volt.
A teljes cikk itt olvasható...
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!