A Prohibiton infografikájában pont ezt a fejlődést foglalja össze. Bár hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a közösségi média az elmúlt 20, de legfeljebb 50-100 év terméke, ennél sokkal távolabbra kell visszatekintenünk. Az emberekben mindig élt a vágy, hogy távol lévő családjukkal, ismerőseikkel, barátaikkal tudják a kapcsolatot tartani. Az első közösségi média platformként tulajdonképpen a postát tekinthetjük. Az ókor idején Egyiptomban, a Perzsa és Római Birodalomban már működtek posták, de ezek többnyire csak az állami apparátust, illetve a társadalom felső rétegét szolgálták ki. Európában a középkor folyamán a 13. századtól kezdődően kezdtek el a postaszervezetek újra kiépülni, s magánemberek a 15. századtól kezdve vehették igénybe szolgáltatásaikat.
A következő forradalmi változás a távíró feltalálása volt az 1700-as évek végén, amely képes volt rövid idő alatt nagy távolságokra üzeneteket közvetíteni. Az 1800 évek második fel újabb hatalmas lépése a volt közösségi kommunikáció fejlődésének, 1865-ben Londonban elkezdi működését az első csőposta, 1876 Bell szabadalmaztatja a telefont, az 1901-ben pedig Marconi bemutatta a rádióhullámok sugárzását, amiért 1909-ben Nobel-díjat kapott. A találmány körüli botrány végére csak 1943-ban az Amerikai Legfelsőbb Bíróság határozatával került pont, nem akadályozta meg a rádióadások elindulását, az első közvetítésre 1910. január 12-én, a Metropolitan operaházból került sor. 1945-ben megjelent a CB rádió.
Az első e-mail elküldéséig 1966-ig kellett várni, de a dolgok igazán az internet megjelenésével és leginkább az 1990 évektől gyorsultak fel. 1995-ben megnyitotta kapuit az E-bay és 1997-ben megjelent az első chat-szolgáltatás. 1999-ben egy új embertípussal az, a Bloggerrel ismerkedhettünk meg. Majd 2003-ban megjelent a Wordpress, amely segítségével személyre is szabhatták megjelenésüket a bloggerek. Ugyanebben az évben nagy változás történet a telekommunikáció területén is, ekkor indult hódító útjára Skype. A jelenleg már luxemburgi székhelyű cég termékén keresztül napjainkban már évi 18 billió órányi videó telefonbeszélgetést bonyolítanak le, s nemcsak a magán hanem az üzleti szférában is előszeretettel használják.
Két évvel később 2005-ben pedig elindult a YouTube, napjaink legnagyobb videómegosztó oldala, amelyre ma már minden másodpercben videók ezreit töltik fel a felhasználók.
Szintén a 2000-es évek hozták magukkal nagy közösségi média oldalak létrejöttét, elsőként 2002-ban Linkedin, 2003-ban a ma már csak önmaga árnyékét jelentő MySpace, 2004-ben a Facebook.
A Twitter 2006-ban 140 karakteres üzenetivel ismét megváltoztatta a közösségi média világát. Ez a karakterszám korlát arra kényszerítette az embereket, hogy tényleg csak a lényegre fókuszáljanak. A szolgáltatás hihetetlen nagy népszerűségre tett szert a hírességek körében is, számos filmsztár, énekes, író használja előszeretettel. S szintén a Twitternek köszönhetjük a # (hasteget) is, amely egyszerűvé tette a keresés a közösségi oldalak átláthatatlan tartalom dzsungelében.
A legutolsó nagy dobás a Pinterest létrehozása volt 2012-ben. A post-it szerű posztokkal minden felhasználó egy-egy téma köré csoportosítva létrehozhatja saját faliújságját. Ha egy-egy témának szeretnénk utánanézni az interneten érdemes a Pinteresten kezdenünk. A legújabb közösségi oldal még csak nemrégiben kezdett el szárnyalni, a közvetlenül a forrásoldalakra mutató linkjeivel pedig nagy segítséget jelent az e-kereskedelemnek.
Manapság a kisközösségeket összefogó lokális közösségeket megmozgató oldalak idejét éljük, a nagy közösségi oldalakról lelépők ezeken a kisebb oldalakon találják meg a hasonló gondolkodású társaikat.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!