A Twitter erős platform lehetett volna. Ám a kihívásokon nem tudtam túllépni: túl sok is lenne felsorolni, mi minden baj lett volna vele, kezdve a gyűlöletbeszéd problémájától a szólásszabadság ügyéig. Frusztráltság, düh, udvariasság hiánya – meddig soroljam? – ezt Bob Iger, a Disney vezérigazgatója írta 2019-ben megjelent önéletrajzi könyvében arról, hogy cége miért lépett vissza a Twitter felvásárlásától, noha a platformban remek reklámfelületet láttak - írja a 24.hu. Iger úgy vélekedett, a platform sok esetben mérgező környezete ártana a Disney megítélésének.
Ezeken a problémákon látszólag nagyon könnyen túllendült Elon Musk, a világ talán legkülöncebb, de biztosan leggazdagabb üzletembere. Április közepén – tehát két héttel azelőtt, hogy megvette a Twittert – arról tartott kiselőadást egy TED-konferencián, hogy erős víziója van arról: a civilizációnak szüksége van egy olyan platformra, ami maximálisan megbízható, széles körben befogadó.
A civilizáció érdekében Musk 44 milliárd dollárt „áldozott” arra, hogy bekebelezze a Twittert. Olyan közösségi oldalt szeretne létrehozni, amely a demokratikus gondolkodást, a szólásszabadságot, az elfogadást mindennél fontosabbnak tartja. Ami biztos: ebben az üzletben több a kérdés, mint a válasz.
Musk március végén tett ki egy szavazást arról saját Twitter-oldalára – mint az ötödik legtöbb követővel rendelkező személy a platformon –, a kérdés az volt, hogy követői mit gondolnak: a platform kellő mértékben garantálja-e a szólásszabadságot nekik? A szavazók arra jutottak, ehhez nincs kellő eszköze a Twitternek, azaz túl sok a keringő álhír, nincs megfelelő mértékű demokrácia.
Free speech is essential to a functioning democracy.
Do you believe Twitter rigorously adheres to this principle?
— Elon Musk (@elonmusk) March 25, 2022
Ha ebből szorosan nem is következik, de Musk április elején nem kérdéssel, hanem bejelentéssel állt elő: 9,2 százalékos tulajdonrészt vásárolt a cégben, ezzel a vállalat legnagyobb részvényesévé vált. Ezzel nyomban feladatot adott a Tőzsdefelügyeletnek is, mivel az amerikai törvények kimondják: ha valaki 5 százaléknál nagyobb részesedést szerez egy tőzsdén is jelenlévő cégben, tíz napja van arra, hogy ezt jelezze a Amerikai Értékpapír- és Tőzsdebizottságnak. Musk ezt nem tette meg időben, így vizsgálni kezdték az ügyletet.
Miután a párnapos vihar elcsendesült, újabb kérdéssel lehetett előállni egy tweetben. Ezúttal arra volt kíváncsi, a Twitter-posztokat utólag lehessen-e szerkeszteni.
Do you want an edit button?
— Elon Musk (@elonmusk) April 5, 2022
A háttérben közben ennél izgalmasabb dolgok történtek: úgy döntött, nem ül majd be az igazgatótanácsba, inkább azon kezdett gondolkodni, hogy tesz egy ajánlatot a Twitter megvételére. Április 14-én konkretizálta is: 44 milliárd dollár készpénzt ajánlott a vállalatért. Egyúttal tudatta: ha nem fogadják el az ajánlatát, akkor, meglehet, eddigi tulajdonosi pozícióját is feladja.
A vállalat fejeseinek nem tetszett a kommunikáció e formája, így akadályokat gördítettek Musk terve elé. Már csak azért is, mert nem szerették volna, ha a kezébe kerül a Twitter: egy gazdasági berkekben méregkapszula-manővernek nevezett védekező lépést indítottak, amelynek lényege, hogy bizonyos részvényesek még több részvényt vehetnek, ha valaki (esetünkben Musk a cég felvásárlásával) a vezetőség jóváhagyása nélkül át akarja ugrani a 15 százalékos részesedési határt. Egy évig számít érvényesnek ez a manőver, amely kizárólag akkor évülhet el, ha olyan ajánlatot kap a Twitter igazgatótanácsa, mely a részvényesek számára több mint kedvező, és hosszas mérlegelés előzi meg annak elfogadást. Így bólintottak rá végül a 44 milliárdos ajánlatra.
Musk már korán felvázolta, milyen változtatásokat szeretne eszközölni a platformon:
- csökkenteni kell a moderációt, Musk szerint nem kell törölni a sértő a kommenteket, tiltani olyan felhasználókat, akik szabályzatellenes, de nem illegális dolgokat írnak.
- Nyílt forráskódú algoritmussal kell működtetni az oldalt, mert az egész platform arra épül, hogy posztok, hírek jönnek a felhasználókkal szembe – ezek eredetét muszáj felügyelet alatt tartani.
- Le kell számolni a spamrobotokkal, a felhasználók hitelesítésére van szükség.
- Előfizetéses rendszert is lehet alkalmazni a jövőben.
A Twitteren bekövetkező változások nem fognak gyorsan végbemenni. Az üzlet nincs véglegesítve, hetekbe, hónapokba is telhet, mire egy felvázolt ötletből működőképes megoldás születik. És egyelőre senki nem tud semmit arról, Musk mit tervez pontosan a céggel. A teljes cikk itt folytatódik.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!