
A metaverzum angol megfelelőjét, a metaverse szót Neal Stephenson 1992-es Snow Crash című disztópikus, kiberpunk regényéhez kötik, de szerepelt Earnest Cline 2011-es Ready Player One című regényének középpontjában álló élményvilágban is - írja a portfolio.hu. A metaverzum azonban messze nem csak a sci-fi világából származik, hasonló online közösségek az elmúlt évtizedekben, főként a videójátékokból kinőve az online létezés egyre több aspektusát magukra öltötték. A World of Warcraft nevű játék a 2000-es évek elején milliók számára vált tartós közösségi színtérré, és azóta is folyamatosan alakulnak a közösségek a játékokon belül és a játékok körül. Manapság a Fortnite, a Roblox vagy a Minecraft felületein eltöltött idő sokak, különösen a fiatalabb generációk számára ugyanolyan közösségi élmény, mint a legtöbb, emberek közötti fizikai interakció. Már a koronavírus-járvány előtt is kezdték elmosni a határokat a videójátékok a valóság és a virtuális tér között, legyen szó nem csak játékról, hanem koncertekről, lemezbemutatókról e-sport eseményekről vagy kiállításokról.
Főleg a fiatalok azok, akik az életük egyre nagyobb részét élik a virtuális térben, a covid pedig csak erősítette a trendet. Egy német egészségpénztár, a DAK által közzétett tanulmány szerint a 12-17 év közötti gyermekek körében a közösségi média és a videojátékok használata 2020-ban legalább 60 százalékkal nőtt 2019-hez képest, az első lezárások alatt a játékidő hétköznapokon akár 75 százalékkal is nőtt, a közösségi médiában eltöltött idő pedig 116 percről 66 százalékkal napi 193 percre emelkedett. A Qustodio adatai szerint a felhasználók következő generációja a képernyő előtt töltött idő nagy részét online videók megnézésével vagy közösségi oldalakon tölti, de a játékok már ott vannak a harmadik helyen, ha pedig az eltöltött idő alapján a legnépszerűbb alkalmazásokat nézzük, az első és második helyen a Fortnite és a Roblox áll, ahol naponta több mint másfél órát töltenek a felhasználók,
Világszerte több tízmillió felhasználó számára már ezek a felületek szolgálnak elsődleges találkozási pontként.
A hibrid vagy otthoni munkavégzés, az online oktatás, az online közösségi oldalak és a Fortnite-hoz vagy a Robloxhoz hasonló virtuális világok csak néhány azok közül a lehetőségek közül, amelyekkel életünk egyre nagyobb részét digitális terekben töltjük.
Tavaly egymást érték a metaverzummal kapcsolatos hangzatos bejelentések, látszott, hogy a világ nagy technológiai vállalataitól kezdve, a divatcégeken keresztül az önkormányzatokon át a hírességekig senki nem akar lemaradni a metaverzum-vonatról, sokan pedig már most is bődületes összegeket költenek különböző metaverzum-szerű platformokon, hogy ingatlanokat, használati tárgyakat vegyenek, persze virtuálisan, de valódi pénzből. Csak néhány példa:
Tavaly márciusban tőzsdére ment a Roblox, a technológiai vállalat üzemelteti az egyik legnépszerűbb online platformot, amely sok szempontból metaverzumnak is nevezhető, közel 50 millió naponta aktív felhasználóval. A vállalat piaci értéke a tőzsdei bevezetéskor 38, a tavaly november csúcson pedig 78 milliárd dollár volt.
2021 legnagyobb, metaverzummal kapcsolatos híre az volt, amikor a Facebook október végén bejelentette, hogy a vállalatot átnevezik Meta-ra, a vállalat fókusza azon lesz, hogy létrehozzák a metaverzumot, egy olyan online világot, ahol a felhasználók találkoznak, játszanak, dolgoznak. A Meta erre a célra 10 milliárd dollárt költene, és Európában 10 ezer dolgozót venne fel.
Tavaly szeptemberben a világ nagyvárosai közül elsőként Szöul jelentette be, hogy “beköltözik a metaverzumba”, teljes virtuális ökoszisztémát létrehozva a városi közigazgatás minden területén, például a gazdasági, kulturális, turisztikai, oktatási és lakossági szolgáltatások területén, a város legnépszerűbb turisztikai látványosságait a virtuális térben fogják újrateremteni egy platformon, amelyet 2023-tól terveznek elindítani.
By 2023, Seoul hopes to create a metaverse "allowing citizens to conveniently meet with avatar officials to deal with civil complaints and consultations, which are currently handled only by visiting municipal offices." https://t.co/cl6KiqldPX
— William Gallo (@GalloVOA) November 3, 2021
Tavaly novemberben a Sandboxban 650 ezer dollárért, vagyis több mint 200 millió forintért eladtak egy hajót. A Metaflower nevű virtuális hajót visszafogottan csak a metaverzum első luxus mega jachtjának nevezik, amiből a luxus abba testesül meg, hogy a három szintes hajón két helikopterleszálló, pezsgőfürdő és DJ-pult is található.
Szintén tavaly novemberben a Tokens.com nevű blokkláncbefektető vásárolt egy virtuális ingatlant, ami állítása szerint az eddigi legnagyobb összegű földvásárlás a metaverzumban. A megvásárolt "földterület" a Decentraland nevű metaverzumban található, és a vevő állítólag 2,4 millió dollárnak, vagyis közel 760 millió forintnak megfelelő kriptoeszközt fizetett érte. A teljes cikk itt folytatódik.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!