Neked mi jut eszedbe, ha azt a szót hallod, virtuális asszisztens?
Sokaknak még mindig Siri vagy Alexa, holott ők inkább digitális asszisztensek. A virtuális asszisztensek ellenben azok a hús-vér szakemberek, akik különböző feladatokban támogatják a vállalkozásokat. Túlnyomó részük magasan képzett, felsőfokú képesítéssel rendelkező szabadúszó vállalkozó. És hogy milyen területen kínálnak szolgáltatásokat? Tulajdonképpen bármilyenen, az általános adminisztratív feladatok ellátásán túl marketing, értékesítés, közösségi média és szövegírás is lehet a fő profiljuk.
Ki volt az első virtuális asszisztens?
A 2000-es évek elején az internet elterjedése és a digitális eszközök fejlődése teljesen átalakította a cégek és a munkavállalók kapcsolatát. Egy laptoppal tulajdonképpen a világ bármely pontjáról, ahol internet van, elvégezhető számos munka. Ez remek lehetőséget teremtett egyrészt azoknak az egyesült államokbeli vállalkozóknak, akik adminisztratív feladataikat akarták kiszervezni, másrészt azoknak az indiai virtuális asszisztens szabadúszóknak is, akik ügyfeleket akartak szerezni. Ráadásul kedvezett ennek a folyamatnak az is, hogy
• India alacsonyabb költségű ország, tehát jelentős megtakarítással járt a kiszervezés
• nem voltak nyelvi akadályok, az angol nyelvtudás adott volt
• az időeltolódás is segítette ezt a fajta együttműködést. Minden feladat készen volt, mire az ügyfél a világ másik oldalán felébredt.
Az elmúlt 20 év trendjei a virtuális asszisztenciában
Az évek során az indiai VA-k mellett megjelentek a Fülöp-szigeteki kollégáik is. Esetükben szintén adott az angol nyelvtudás, továbbá ők még az indiai virtuális asszisztenseknél is alacsonyabb áron dolgoznak, komoly versenyt teremtve ezáltal.
Az Egyesült Államok még mindig élen jár a kiszervezésben. A statista 2020 novemberében publikált adatai szerint 2019-ben az Egyesült Államok volt a legnagyobb outsourcing piac, messze megelőzve Európát. Ez a magas kiszervezési hajlandóság természetesen remek környezetet biztosít a virtuális asszisztencia vállalkozásoknak is.
Az angol anyanyelvű országokban hasonló trend figyelhető meg, mint az Egyesült államokban. A Fülöp-szigetek és India az a két ország, ahová országhatáron kívül szerveznek ki adminisztratív feladatokat.
A többi ország, többek között Magyarország, esetében a kiszervezésről és virtuális asszisztensekről sajnos nagyon kevés statisztikai adat áll rendelkezésre; csak megközelítő számokról lehet beszélni, és nehéz trendeket meghatározni. Az Upworkön és az Indeeden (többek között ezen a két platformon lehet virtuális asszisztenseket keresni) megjelenő hirdetésekből viszont látszik, hogy egyre többen csapnak fel virtuális asszisztensnek.
Nézzük, miért is előnyös virtuális asszisztenssel dolgozni
Időt és pénzt takaríthat meg, aki virtuális asszisztenst alkalmaz, ugyanis ellentétben egy alkalmazottként foglalkoztatott asszisztenssel:
1. Nincs munkaszerződés, a virtuális asszisztensek megbízási szerződés alapján dolgoznak.
2. A megbízónak nem kell járulékokat és fizetett szabadságot fizetnie.
3. A megbízó csak az elvégzett munkáért fizet, ami költségként elszámolható.
4. A virtuális asszisztens a saját infrastruktúráját használja, tehát a megbízónak nem szükséges irodát és munkaeszközt biztosítania.
5. A feladatai kiszervezésével a megbízó időt nyer, amit a vállalkozása fő tevékenységére vagy én-időre fordíthat.
A COVID-19 miatti gazdasági bizonytalanság tovább fokozta az igényt az olyan idő- és költséghatékony üzleti megoldások iránt, melyek távolról, online működtethetők. A virtuális asszisztencia vállalkozások éppen erre az igényre kínálnak megoldást. Segítenek abban, hogy vállalkozásunk fő feladataira fókuszálhassunk azáltal, hogy fix áron megbízható és kiszámítható megoldásokat nyújtanak.
Forrás:
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!