Élőben követhetjük végig egy webshop születését és virágzását

Élőben követhetjük végig egy webshop születését és virágzását
Egy jól működő webshop kecsegtető passzív jövedelemmel sok vállalkozó álma. Olvashatunk sikersztorikat, amikor minimális tőkével, egy sufni szappan/barkács/babaruha webáruház milliárdos árbevételű céggé nőtte ki magát. Arról azonban ritkán esik szó, hogy Magyarországon jelenleg 10-ből csupán 3 webáruház éli meg az egy éves kort. Kukoly Dávid online marketing szakértő, a Fluid Digital alapítója nem kisebb küldetésre szánta el magát, mint a nulláról felhúzni és profitábilissá tenni egy webshopot - amit most lépésről lépésre végigkövethetünk.

Bár rengeteg ingyenesen hozzáférhető tudásanyagot találunk a neten egy webshop indításához, a szakember szerint ezen a ponton a legtöbb útmutató el is engedi a tulajdonos kezét. Ez azért problémás, mert általában az első fél évben dől el, hogy melyik webshop marad életben. A mesterséges intelligencia felemelkedésének hajnalán, az egyre komplexebb digitális eszközök megjelenése (és drágulása) az e-kereskedőktől adat-alapú döntéshozatalt, a marketing szakemberektől pedig egyre komolyabb technikai tudást követel.

A Shoprenter 2022-es kutatása* szerint a magyar webshop tulajdonosok a mai napig a keresőoptimalizálás (SEO), a Google hirdetés, és a social media szentháromságban hisznek, ráadásul a megkérdezettek több mint a fele (57%) még mindig házon belül oldja meg a marketinget, ami a szakember szerint több szempontból is problémás.

“Ideig-óráig elevickélhetünk egy pár tízezer forinttal futó Google hirdetéssel, de ez a növekedéshez nem lesz elég. Olyan korba léptünk, ahol egy sikeres webshop fenntartásához tudatosabb marketing jelenlétre van szükség, amit nagyon nehéz házon belül megfelelő színvonalon ellátni. Ráadásul tisztában kell lennünk azzal, hogy kiknek szeretnénk eladni a termékünket, és őket hol érjük el a leghatékonyabban. Trend ide vagy oda, mit ér egy jó TikTok videó, ha az onnan érkező emberek csak három másodpercig maradnak a weboldalon, nem vásárolnak semmit, cserébe viszont a videó elkészítése három és fél órába és akár több százezer forintba került?” - vélekedik a szakember.

Csupán 1% konverziós eltérés egyenlő lehet a bukással

Kukoly szerint a legfontosabb mutatószám a konverziós arány. “Webshop tulajdonosként a legfontosabb, hogy tisztában legyünk azzal, hogy honnan érkeznek a látogatóink és belőlük hányan válnak vásárlóvá. Ez jelenti a konverziós arányt. Minél több pénz forog kockán, annál többet jelent 1-2% változás. Könnyen előfordulhat, hogy az egyik webshop 1% konverziós aránynál deficites lesz, a másik pedig profitál. Gyakori eset, hogy a tulajdonos elköltött százezer forintot hirdetésre, miközben a vásárlók a keresőoptimalizálás eredményei miatt érkeznek. “Sokszor az ablakon szórjuk ki a hirdetés pénzeket, és mire kiderül, hogy nem is a megfelelő csatornán próbálkozunk vásárlókat szerezni, már kiapadt a marketingre szánt keret.”

AI a webshopok szolgálatában

Szerencsére több ingyenes marketing eszköz áll a rendelkezésünkre, csak tudni kell őket használni. A Google Trends, a Google egyik alap funkciója, és megmutatja, hogy milyen kulcsszavakra, termékekre keresnek rá az emberek. TikTok hashtag-eket használva felkutathatunk termékötleteket, a Google Kulcsszótervező alapján pedig megnézhetjük, hogy körülbelül hányan vannak a piacon a mi iparágunkban, és mennyibe kerülne egy kattintás, ha hirdetnénk rá. A Facebook Ads Library-val nyomonkövethetjük, hogy a konkurencia éppen mit reklámoz, és ne feledkezzünk meg a jó öreg Chat GPT-ről sem. A szakember szerint ugyanis nem csak a termékleírásokat bízhatjuk rá az AI-ra, de egy junior marketinges kolléga szintjén még a kampánytervezés is megy neki, ha jól kérdezünk tőle, amivel rengeteg időt és pénzt spórolhatunk meg.

“A Webshop Workshopban ezeket az eszközöket használva tudatosan, lépésről lépésre fogok megtervezni és létrehozni egy webshopot. Nem engedem el az érdeklődők kezét azon a ponton, hogy megvan a termék és elkészül a webáruház. A célom, hogy egy jövedelmező, hosszútávon is működőképes webshopot hozzak létre, és ingyenesen hozzáférhetővé tegyem ezt a tudást bárki számára, aki ebben gondolkodik.”

A nagy webshop küldetést a Fluid Digital YouTube csatornáján tudjátok követni:

https://www.youtube.com/@fluid-digital

*(2022-es Nagy webáruház felmérés alapján)

 

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!