Akárhogy is, a mobilfizetés kora kétségtelenül nem a távoli jövőben van, bizonyos helyzetekben, így például a parkolás esetében egyre többen élnek a kényelmes lehetőséggel, egy gyors kisboltos vásárlás esetében azonban még csak legfeljebb véletlenül nyúlunk pénztárcánk helyett az okostelefon után.
A Neticle, egyedülálló online tartalom- és véleményelemző módszertanával a mobilfizetés megítélését, köztudatba való beágyazottságát vizsgálta a 2014. április. 1. és 2014. szeptember 30. közötti időszakban megjelent webes tartalmak (online cikkek, blogok, hozzászólások, fórumok és közösségi média oldalak publikus posztjai) alapján. Mivel az online véleménynyilvánítás egyre jelentősebb eleme életünknek, a különböző felületeken elejtett gondolatokat sok mindent elárulnak a vizsgált kérdésről – melyről az alábbi infógrafika kínál áttekintést.
Alapvetően azt kell látni, hogy nem beszélünk sokat a mobilfizetésről, a vizsgált időszak során alig több mint kétezer-ötszáz alkalommal került palettára a különböző webes felületeken. Az említések ráadásul nem is egyenletesen oszlottak meg, hanem nagy részük a nyár közepi időszakra összpontosult, az országosan egységes mobilparkolási rendszer életbe lépése kapcsán született bejegyzésekből adódóan.
Ez utóbbi tényt figyelembe véve nem okoz nagy meglepetést, hogy a mobilfizetés kapcsán legtöbbet emlegetett témának egyértelműen a parkolás bizonyult – mely közel minden második említésben helyet kapott. Már ez alapján is úgy tűnik, a lehetőséget erősen a parkoláshoz kapcsoljuk, melyet még sarkalatosabban mutat, hogy más szolgáltatás esetében szinte egyáltalán nem írtak mobilos fizetés igénybevételéről.
Az említések megoszlása esetében azt mondatjuk, hogy a pozitív vélemények magasan felülmúlták a negatívakat, a szolgáltatás általános megítélését mutató véleményindex – egy univerzális mutató, mely a tőzsdei árfolyam analógiájára egy dinamikus mutatószámban foglalja össze a webes megítélést – értéke pedig szinte töretlenül emelkedett a vizsgált időszak során. A véleményformáló férfiak és nők arányában is szembetűnő különbség mutatkozott, az erősebb nem képviselői ugyanis – a webes felületek tanúsága szerint – kétszer annyi alkalommal beszéltek valamilyen formában a témáról.
Mindent összevetve a webes tartalmak alapján úgy tűnik, hogy a mobilfizetés lehetősége egyelőre nem igazán mozgatja meg a közvéleményt és leginkább csak egy-egy hozzákapcsolódó hír, bejelentés kapcsán beszélnek róla. Ebből adódóan keveseknek van kiforrott véleménye a szolgáltatásról, az általános megítélése azonban kedvező színben tűnik fel – amit pedig a hétköznapi élet nem minden újdonsága mondhat el magáról.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!