Mi várhat a kereskedőkre a közelgő süti-apokalipszis után?

Mi várhat a kereskedőkre a közelgő süti-apokalipszis után?
Az Egyesült Államokbeli National Retail Federation (NRF) a PricewaterhouseCoopers képviselőit kérdezte arról, hogyan készülhetnek fel a kereskedelmi cégek a hirdetési piacon hamarosan bekövetkező alapvető változásokra, azaz a sütik nélküli világ kihívásaira.

Ahogy arra a PwC nemrég közzétett beszámolója is rámutat, a közeljövőben több, a kereskedelmi cégek által jelenleg használt adatgyűjtési módszernek is bealkonyul majd - írja a Kosárérték. A Google úgy döntött, hogy 2023 végén kivezeti a harmadik féltől származó nyomkövető sütiket, az Apple pedig nemrégiben bejelentette, hogy a jövőben a felhasználók explicit engedélyéhez köti a trackerek alkalmazását a készülékein. A világ egyik legnagyobb kiskereskedelmi szervezete, a National Retail Federation Brett Crokerrel, a PricewaterhouseCoopers kiberbiztonsági és adatvédelmi igazgatójával, illetve Toby Spry-jal, a vállalat informatikai szervezetirányítási vezetőjével készített interjút a tech szektor által csak „süti-apokalipszisként” (angolul: “cookiepocolypse”) aposztrofált folyamat várható hatásairól.

Az kereskedelmi cégeknek három lényeges dologgal kell számolniuk. Egyrészt a jövőben nem támaszkodhatnak kizárólag a harmadik felektől származó adatokra és azonosítókra a hirdetések célzása és személyre szabása során. Másrészt a különböző platformokon és eszközökön keresztül történő általános nyomkövetés megszűnése töredezett, hiányos adatokat eredményezhet. Harmadrészt pedig a kereskedőknek újra kell értékelniük az adatvédelmi, adatkezelési és marketingstratégiáikat, hogy felkészülhessenek a jövőre, és ne kerüljenek kedvezőtlen helyzetbe a versenytársaikhoz képest.

A világjárvány eleve komoly kihívások elé állította az kereskedelmi cégeket: számos vállalatnak kellett újfajta digitális, illetve mobil vásárlási élményt kínálnia a vevői számára, hogy a piacon maradhasson. Ugyanakkor a kihívásokra gyorsan reagáló kereskedők sok esetben megerősödtek a változtatásoknak köszönhetően, sikerült aktívabb részvételre ösztönözniük a vásárlóikat, és jelentős forgalomnövekedést is realizálhattak. Akadnak olyan kereskedelmi cégek, amelyek a járvány ideje alatt a megfelelő digitális újításoknak köszönhetően több mint 100 százalékkal növelték az online értékesítésből származó forgalmukat.

A kereskedők már elkezdtek felkészülni a süti-apokalipszis jelentette kihívásokra, és azon munkálkodnak, hogy új, rugalmas információforrásokat találjanak, amelyek segítségével jobb vásárlási élményt nyújthatnak a fogyasztóiknak, és végeredményben nagyobb bevételt generálhatnak. Nem valamiféle fokozatos átállásról van szó, inkább egyfajta versenyről, amelynek az a célja, hogy kereskedelmi előnyt kovácsoljanak maguknak a megváltozott helyzetből, aktualizálják az üzleti és adatkezelési stratégiájukat, és egyedi, a versenytársaiktól eltérő arculatot adjanak a vállalkozásuknak.

Bár tagadhatatlanul fontos, hogy a kereskedők kitalálják, hogyan használhatják fel a lehető leghatékonyabban a vásárlóikkal kapcsolatos adatokat, hogy valóban személyre szabott vásárlási élményt nyújtsanak számukra, először is azt kell meghatározniuk, miként optimalizálhatják az adatgyűjtési módszereiket. Erre pedig nem létezik egyetlen, mindenki számára ideális megoldás: az egyes cégeknek meg kell vizsgálniuk, milyen következményekkel jár számukra a hamarosan bekövetkező változás, és azt is, mennyire életképes a jelenlegi adatgyűjtési stratégiájuk.

Nagyobb hangsúlyt kell fektetniük azokra a módszerekre, amelyekkel első kézből származó adatokhoz juthatnak, illetve új adatgyűjtési módszereket kell találniuk. Igénybe vehetik például külsős adatbróker cégek szolgáltatásait, vagy új üzleti kapcsolatokat kialakítva adatkonzorciumokat hozhatnak létre, hogy így tegyenek szert első kézből származó adatokra a sütik nélküli, új világban.

Az adatgyűjtési és adatkezelési stratégiák kidolgozása kapcsán gyakran találkozhatunk azzal az – egyébként tökéletesen érthető – tévedéssel, hogy a kereskedelmi cégek csak az adatvédelmi szempontok rovására tudnak igazán innovatív vásárlási élményt nyújtani a vásárlóik számára, és ez fordítva is igaz. A kereskedők úgy gondolják, hogy választaniuk kell e két szempont közül, azaz vagy kihagynak bizonyos üzleti lehetőségeket, vagy ami még rosszabb, az adatgyűjtési és adatkezelési stratégiájuk során nem veszik kellőképpen figyelembe az adatvédelmi szempontokat. Azok a cégek viszont, amelyek képesek átlátni ezen a tévképzeten, képesek lesznek versenyelőnyt kovácsolni az új helyzetből. A teljes cikk itt folytatódik.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!