Mi az a közösségi kereskedelem és miért kulcsfontosságú a webshopod számára? - Dörgő Dávid vendégszerzőnk írása

Mi az a közösségi kereskedelem és miért kulcsfontosságú a webshopod számára? - Dörgő Dávid vendégszerzőnk írása
Biztos, hogy hallottál már a ‘közösségi média’ és az ‘e-kereskedelem’ fogalmáról, sőt a mindennapjaid szerves részei a Facebook vagy az Amazon is - bár itthon talán inkább az eMag és az eBay az elérhetőek számodra. Hasonlóan népszerű fogalom napjainkban a ‘közösségi kereskedelem’, vagy social commerce, amit az online kereskedelem következő lépcsőfokának tekintenek. De mit is takar pontosan ez a jelenség, és miért kulcsfontosságú a webshopod számára? Ebben a cikkben részletesen bemutatunk mindent, amit tudni érdemes a social commerce-ről!

Mi fán terem a közösségi kereskedelem?

A kifejezés hallatán biztos azt gondolod, hogy ez valami trendi újdonság, csak egy új jelenség, olyan, mint a TikTok. Sajnos ki kell, hogy ábrándítsunk - már 2005-ben is beszéltek a közösségi kereskedelemről, és a benne rejlő potenciálról! Ekkor a web2.0-nak köszönhetően az internet felhasználói már tudtak egymással online kommunikálni, ezáltal pedig a vásárlási folyamatban is tudtak segíteni a másikat - értékelések, visszajelzések írásával egy-egy termékről vagy márkáról. Minden valós hír forrása, kedvenc online barátunk, a Wikipédia így fogalmazza meg, hogy mi is az a social commerce: “... az elektronikus kereskedelemnek egy olyan formája, ami a közösségi médiát is magába foglalja, ezzel támogatva a vásárlók közötti interakciót, aminek segítségével a felhasználók segíthetik egymást vásárolni, és eladni különböző termékeket és/vagy szolgáltatásokat” (saját fordítás)

Azonban nem csak a közösségi média felületein találkozhatunk a közösségi kereskedelemmel, hiszen jelen van például...

● A vásárló és az eladó közvetlen kapcsolatát biztosító oldalakon (pl. eBay)

● Kuponoldalakon (pl. Bónusz Brigád)

● Felhasználók által szerkesztett oldalakon (pl. Pinterest)

● Közösségi vásárló oldalakon (pl. Fab, Fancy)

Ezen oldalak mindegyikének fontos alapköve a vásárlói visszajelzés, és az, hogy a felhasználók és a vásárlók hogyan vélekednek egy-egy márkáról vagy termékről.

Azonban a közösségi kereskedelem legújabb innovációit a közösségi média oldalak hozzák el: egyes országokban a Facebook és az Instagram már elérhetővé tettek az alkalmazáson belüli vásárlást, ezzel lerövidítve és egyszerűbbé téve a vásárlói utat.

 

Közösségi kereskedelem vö. Közösségi értékesítés

Valószínűleg te is futtatsz Google hirdetéseket (ha nem, a Markestic szívesen segít!), és láttál más webshopokat is Facebookon hirdetni, posztolni. Sőt, akár más platformokat is használsz, de manapság legalább egyet már biztosan. Amikor egy vállalat aktív promóciós tevékenységet folytat online felületeken, azt közösségi értékesítésnek nevezzük - más szóval közösségi média felületek használatát ahhoz, hogy eladd termékeid.

A közösségi kereskedelem picit többet jelent ennél: nagyobb hangsúlyt fektet a közösségi interakciókra a vásárlási folyamat során, és az online folyamatot próbálja minél jobban felturbózni, egyfajta közösségi élménnyé alakítani. A közösségi kereskedelem pl. Vásárlói értékeléseket is magába foglal - egy fajta igazolást arról, hogy megbízható a márkád és a terméked is.

 

A közösségi kereskedelem működtető elemei

Mielőtt részletesen elmerülnénk a Social Commerce világának legújabb trendjeiben, vegyük sorra, hogy mik alkotják a közösségi kereskedelmet:

● A Kölcsönösség elve

Amikor egy vásárló valamilyen formában ajándékot kap (kedvezményt vagy terméket), akkor késztetést fog érezni arra, hogy visszatérjen az adott (online) üzletbe - vagy vásárlás, vagy értékelés céljából, így viszonozva a szívességet.

● A Közösség ereje

A közösség erejének nagyon jó példája a Márka/Termék központú csoportok a Facebookon. Alapjáraton elkötelezettnek érezzük magunkat egy olyan közösség iránt, amivel valami közös van bennünk - az ilyen csoportokban nagy befolyással lehetnek egymásra a felhasználók. Amikor egy tag egy új termékről ír véleményt a csoportban, akkor az sokkal inkább megbízhatóbbnak tűnik fel, a csoportban kialakult bizalom által.

● Social Proof

A social proof-nak talán nincs magyar megfelelője, de tükörfordításban úgy hangzana, hogy a közösség bizonyítéka - érthetőbben megfogalmazva pedig úgy mondhatnánk, hogy annak igazolása, hogy mások a Te termékeidet választják. Ezt úgy tudod elérni, hogy könnyen elérhetővé és láthatóvá teszed a véleményeket, valamint a “Azok a vásárlók, akik ezt a Terméket választották, az alábbiakat is megnézték”, vagy ehhez hasonló szekció a termékek alatt is egyfajta bizonyíték.

● Hitelesség

Vásárlóidnak szüksége van valamilyen információra arról, hogy a márkád vagy a terméked megbízható. Mások ajánlása kiváló példa erre.

● Kedvelt termékek

A hitelességnek és a social proofnak egy újabb formája. Ha egy termék sokaknak tetszik, akkor egy új vásárló sokkal magabiztosabban fogja megvenni.

● A termékszám szűkössége

A vásárlók nagyobb értéket tulajdonítanak egy olyan terméknek, amiből kevés elérhető - hiszen ezáltal nagyon népszerűnek tűnik, így ez a jelenség megnöveli a keresletet a termék iránt. A Zara és az Apple ezt előszeretettel alkalmazza.

Az online szájreklám ereje

Ha üzleted már egy ideje üzemel, valószínűleg észrevetted a szájreklám és az ajánlások hatalmas erejét - ha viszont még csak most kezdted vállalkozásodat, higgy nekünk, hatalmas befolyása van! A közösségi kereskedelem pedig egyfajta online szájreklámként funkciónál. Vásárlóid nem csak a legközelebbi ismerőseikkel oszthatják meg tapasztalataikat, gondolataikat, hanem bárkivel, aki az adott termék megvásárlásán gondolkozik. A vásárlók szeretik megosztani tapasztalataikat, ettől érzik magukat értékesnek.

A vélemények egy nagyszerű csatornát biztosítanak a vállalatoknak, hogy kommunikáljanak vásárlóikkal. Jó véleményt kaptál? Köszönd meg, hogy a Te boltodat választották! Rossz értékelést kaptál? Köszönd meg, hogy megosztották tapasztalatukat, kérd elnézésüket, és ajánlj nekik kedvezményt vagy ajándékot. Az ilyen fajta kommunikációval tudod bizonyítani, hogy törődsz vásárlóiddal, és az ő vásárlói élményükkel.

 

A közösségi média ereje

De miért ilyen nagy dolog, hogy a Facebook beszáll az e-kereskedelembe? Először is, nem szabad elfelejtenünk, hogy havonta 2,8 milliárdan használják aktívan!

Azonban nem csak a felhasználók számossága miatt fontos, hanem a jövőbeni integráció lehetősége miatt is. 2020-ban nagyon sok vállalkozás kényszerült arra, hogy online üzemeljen, és szolgálja ki vásárlóit - néhányan erre fel voltak készülve, de egyesek számára hirtelen és váratlanul jött ez a váltás. A Facebook és az Instagram újdonságai megkönnyítették ezen vállalkozások és üzletek beilleszkedését az online térbe, valamint így a vásárlóik is könnyebben eltaláltak hozzájuk.

Továbbá azt is fontos megemlíteni, hogy a mai világban az egyre erősebb marketingzaj hatására a fogyasztók figyelme egyre jobban lerövidül - ezért bír hatalmas potenciállal a közösségi felületek e-kereskedelmi stratégiába való beépülése. A felhasználók mindennapjainak részévé vált az Instagram és a Facebook, már megbíznak ezekben az oldalakban - azonban amikor egy hirdetés egy külső weboldalra irányít, gyakran elvesztik érdeklődésüket. Azonban, ha Facebookon és Instagramon keresztül tudnak vásárolni, nem kell elhagyniuk azt a felületet, amit szeretnek és amiben annyira megbíznak - az egész folyamatot végig tudják vinni rajtuk keresztül! Ugyanakkor kevesebb dolog zavarhatja meg a vásárlót a folyamatban, csökkentve a kosárelhagyók számát.

Az influencer marketingnek is kiváló kiegészítő eszközei lehetnek ezek a frissítések - az influencerek egyszerűen meg tudják jelölni a márkát posztjukban (sőt, remélhetőleg hamarosan a termékeiket is!), ahonnan pár kattintással a felhasználó már a vásárlás legutolsó lépésénél találhatja magát. Láthatjuk, hogy az influencerek hatása is növelhető ilyen módon.

Természetesen nem csak a Facebook és az Instagram fejleszti gőzerővel az e-kereskedelmi integrációit - egyes hírek szerint a WhatsApp-nál is történnek hasonló fejlesztések, sőt a Google a YouTube felületét is szeretné felturbózni hasonló funkciókkal.

 

Mi tudsz tenni a hatékonyságod érdekében a közösségi kereskedelem eszközeivel?

● Instagram & Facebook Boltok

Alakítsd ki saját kollekciódat és webshop kínálatodat a Facebookon és kapcsold össze Instagram oldaladdal. Így mind a két platformon keresztül el tudod kezdeni promótálni termékeidet és vásárlásra ösztönözni követőidet. Részletek: https://hu-hu.facebook.com/business/help/268860861184453?id=1077620002609475

● Visszajelzés

Tedd a vásárlói értékeléseket lehetővé mind a webshopodban, mind a közösségi média oldalaidon. Ne felejts el válaszolni az értékelésre! Mutasd meg vásárlóidnak, hogy mennyire fontosak Neked!

● Facebook csoportok

Hozz létre egy Facebook csoportot leghűségesebb vásárlóidnak, ezzel teret engedve nekik, hogy megosszák gondolataikat és véleményüket rendezett és privát körülmények között. Sőt, ezzel még azoknak a fogyasztóknak is segíthetsz a döntéshozatalban, akik még csak fontolgatják azt, hogy a Te termékeidet fogják vásárolni.

● Légy nyitott az újdonságokra!

Tudjuk, könnyebb mondani, mint csinálni, főleg a sűrű hétköznapok közepette, de ha valamilyen új lehetőség kínálkozik akár az online kereskedelem, akár a közösségi média fejlesztéseinek köszönhetően, ne félj őket alkalmazni!

Steve Rubel, aki elsőként írt a közösségi kereskedelemről 2005-ben, így fejezte be gondolatait: “És hogy mi minden lesz ebből 2006-ban? Nagyon sok minden.” Szóval, szerintünk mi minden lesz ebből a 2020-as években? Nagyon, nagyon sok minden. Ha még nem tetted meg, kezdd el alkalmazni a social commerce vívmányait még mielőtt nagyon lemaradnál!

Markestic-nél kis- és nagyvállalkozásoknak is segítünk, hogy minél könnyebben boldoguljanak az online világban. Szakterületünk az e-kereskedelmi vállalatok online hirdetéseinek és méréseinek kezelése. Ha szeretnéd, hogy üzleti döntéseid alapja a megérzések helyett a számok legyenek, írj nekünk még ma! Pörgesd fel eladásaidat velünk!

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Dörgő Dávid

  Az online értékesítési területen támogatja a Markestic ügynökségi munkáját. A Budapesti Gazdasági Egyetemen végezett és tanulmányai végén kezdett el mélyebben foglalkozni az online marketing …