A MasterCard legfrissebb fogyasztói felmérése szerint a magyarországi felnőtt városi lakosok 92 százalékának van legalább egy bankkártyája, amit a legtöbben készpénzfelvételen kívül vásárlásra is használnak (81%). Az egyérintéses fizetés terjedésének is köszönhetően a bankkártyák egyre gyakrabban kerülnek elő a pénztárcából, a kutatás résztvevőinek majdnem fele (46%) hetente legalább egyszer plasztiklappal fizet. A betéti kártyát használó fogyasztók válaszaiból az is látható, hogy az ilyen típusú plasztikok 36 százalékát hetente többször, vagy akár is naponta használják a magyarok.
Az MNB statisztikái azt bizonyítják, hogy az internetes kártyás fizetések száma is dinamikusan nő hazánkban. A bankkártya fizikai jelenléte nélküli, elsősorban az interneten bonyolított kártyás vásárlási forgalom mind darabszámban (közel 41 százalék), mind értékben (mintegy 52 százalék) jelentősen emelkedett egy év alatt.
Ebből is látszik, hogy a bolti vásárlás során megszokott bankkártyás fizetési élményről, a kényelemről és a gyorsaságról nem szívesen mondanak le az internetes vásárlók sem. “Az új technológiák megjelenésével gyorsan változnak a fogyasztói szokások Magyarországon is. A mai digitális korban már minden mindennel összekapcsolódik a virtuális térben. Ez a kapcsolódás hatással van a felhasználók kommunikációs és vásárlási szokásaira is. Ma már szinte bárhol és bármikor elintézhetjük a napi bevásárlást, hiszen a webshopok széles kínálatából a mobileszközünk segítségével is vásárolhatunk termékeket és szolgáltatásokat, a biztonságos online fizetésnek köszönhetően pedig azonnal rendezhetjük a számlát.
Sőt, a fizikai elfogadóhelyeken akár mobileszközzel is fizethetünk.” – mondta Eölyüs Endre, a MasterCard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója. A MasterCard fogyasztói kutatásában a kártyabirtokosok 42 százaléka vásárolt valamit az interneten az elmúlt két évben, 77 százalékuk az elmúlt fél évben is vett valamit online. Az interneten vásárlók 34 százaléka az online kártyás fizetést választotta a különböző fizetési módok közül (ez 3 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest), míg 13 százalékuk a termék kézhezvétele után fizetett kártyával.
A kutatás megállapította, hogy a futárnál való kártyás fizetésre rendkívül nagy igény mutatkozik, az online vásárlók 69 százaléka (a kártyát online fizetésre is használók 82%-a) nyilatkozta, hogy szívesen rendezné kártyával a futárnál a számlát, ha erre lenne lehetősége. Az online vásárolt termékek és szolgáltatások toplistáját a repülőjegyek és az utazással összefüggő egyéb kiadások vezetik (33%), de szorosan mögöttük következnek az elektronikai cikkek (30%), a könyvek (29%) végül a mozi-, színház- és koncertjegyek (28%). Magyarországon is megjelentek már olyan megoldások, amelyek még egyszerűbbé teszik az online fizetési folyamatot. Ilyen többek között a MasterCard globális digitális fizetési szolgáltatása, a MasterPass, amely minden eddiginél kényelmesebb fizetést tesz lehetővé az internetes vásárlásoknál. Bár hazánkban a MasterPass csak 2015 nyarán jelent meg, 2015 év végén már a lakosság egynegyede ismerte a szolgáltatást a fogyasztói kutatás szerint.
Az elektronikus fizetési módok folyamatos előretöréséhez hozzájárul az is, hogy egyre több magyar fizeti a közüzemi számláit elektronikusan. A csoportos beszedéssel (39%) és az online átutalással (19%) történő fizetések aránya is jelentősen emelkedett a MasterCard kutatása szerint. A bankkártyás csekkbefizetés egy év alatt a duplájára nőtt, annak köszönhetően, hogy 2015 nyarától díjmentessé vált a bankkártyás csekkbefizetés[3] a Magyar Postán. A felmérésből kiderült, hogy a díjmentes kártyás fizetési lehetőség jól ismert a lakosság körében, a postán készpénzzel fizetők 52 százaléka hallott már az új lehetőségről.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!