„Az pont nincs raktáron, vegyen inkább mást” – trükkös ajánlatok népszerű webáruházakban

„Az pont nincs raktáron, vegyen inkább mást” – trükkös ajánlatok népszerű webáruházakban
Világszerte és Magyarországon is évek óta fokozatosan többet és többet költenek az emberek a webáruházakban. A sok tisztességes, a jogszabályokat betartó cég mellett akadnak olyanok is, akik ezt a boomot kihasználva becsapják az embereket. Ráadásul sok vásárló egy-egy balul sikerült, veszteséget jelentő online vásárlás után magát hibáztatja. A Tudatos Vásárlók Egyesületének összeállítása segítségével elkerülhetőek az átverések.

Nincs ingyen ebéd - a webes vásárlások esetében ez annyit tesz, hogy gyanakodjunk, ha a legtöbb online kereskedőnél mondjuk 29 990 forintba kerülő terméket egy oldal 9900 forintért kínál. Ha pedig egy webáruház azt mondja, hogy a kiszemelt termékük épp nincs raktáron, akkor nem kell feltétlenül a drágább holmit megvennünk.

Szuperakció, visszaszámláló és társaik

Milyen trükköket vetnek be a webáruházak? Az egyik vevőcsalogató megoldás a trükköző webáruházakban, hogy egy-egy terméknél a megszabott akciós ár mellé odatesznek egy visszaszámlálót. Ez azt mutatja, hogy hány percig lesz még érvényben a webáruház által mindenféle vevőcsalogató jelzővel ellátott akciós ár. Például „szuperakciós ár”, „utolsó lehetőség, hogy ennyire olcsón megvehesd”.

Nemrég a magyar vásárlók körében az egyik legnépszerűbb, külföldi ebáruház, a Wish próbálkozott ezzel, ami a Gazdasági Versenyhivatalnak (GVH) is szemet szúrt. A magyar hatóság 2021. június 15-én eljárást indított a Wish webáruházat működtető cég ellen.

„A GVH gyanúja szerint bizonyos árak feltehetően valótlanok a piactéren, azaz a termékek az adott áron ténylegesen nem vásárolhatóak meg a platformon; egyes, jelentős kedvezménnyel kínált termékek eredeti árait pedig a webáruház korábban vélhetően sosem alkalmazta.

Szintén megtévesztőek lehetnek a visszaszámláló órával párosuló, néhány percig kedvezményt ígérő „azonnali ajánlatok” – ugyanis a fogyasztókat sürgető határidő lejárta valószínűleg semmilyen tényleges hatással nincs sem termék árára, sem az elérhetőségére. A vizsgálat emellett kitér egyes, hangsúlyosan megjelenő termékjellemzők megalapozottságára is (pl. kiemelten feltüntetett, magas karátszám az esetenként néhány száz forintos ékszereknél)” – közölte a GVH, amely egyúttal jelezte, az eljárás megindítása nem jelenti azt, hogy a Wish jogsértést követett el, az eljárás a tények tisztázására és a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul.

„Nincs raktáron, válasszon másikat”

Nem ritka az sem, hogy rendelünk valamit, amiről kiderül, hogy nincs raktáron, nemhogy Magyarországon, de még egy távolibb raktárban sem.

Az élelmiszer-rendeléseknél előfordul, hogy egy-egy termék a sok közül tényleg nincs a raktárban, ezért a nagyobb boltláncok online boltjában be lehet jelölni, kér-e valaki esetleg helyettesítő terméket. Ha igen, akkor általában valami hasonló áru és minőségű terméket kézbesítenek. Ha nem, akkor ez a tétel kimarad a kosárból.

A megbízhatatlan webáruházakban azonban a „szerepeltetem a kínálatban, de majd azt mondom, hogy nincs raktáron” hozzáállás bevett megoldás. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy kínálnak egy adott, jellemzően elég vonzó árú terméket, amelyről vagy a rendelési folyamat végén, vagy a megrendelés után, vagy pedig rosszabb esetben a kiszállításkor derül ki, hogy nincs, nem volt raktáron. Helyette egy másik, esetenként drágább terméket ajánlanak fel – a különbözetet természetesen ki kell fizetnünk - vagy szállítanak ki.

Ha mást mutat a kép

Előfordulhat, hogy a webáruházban egy termék mellé nem a saját képét, hanem egy jóval drágább, márkás termék képét teszik fel. Természetesen úgy, hogy a márkanevet kitakarják, leszedik a képről. A gyanútlan vásárló megrendeli a „menőnek”, „trendinek” látszó terméket, majd a kiszállításkor szembesül vele, hogy egy a képen láthatónál rosszabb minőségű, gyengébb eszközt kapott. Itt nem kérdés a megoldás, nem szabad átvenni a terméket. Akadt például olyan vásárló, aki rendelt a járvány első hulláma alatt országosan és nemzetközi szinten is hiánycikknek számító kézfertőtlenítőt egy webáruházból, amelyről kiderül, hogy a kiszállítás időpontjára a webáruház állítása szerint elfogyott. Cserébe drágábban, egy kis flakont vittek a vásárlóknak, amelyben szimplán csapvíz volt.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete azt tanácsolja a vásárlóknak, hogy mindenki körültekintően rendeljen az internetes boltokból. Érdemes megnézni az adott webáruházról szóló véleményeket, ugyanígy érdemes egy-egy terméknél rákeresni az interneten, hogy milyen tapasztalatokat szereztek azokkal kapcsolatban az érintettek. Senki ne hagyja magát sürgetni, azaz hiába „mondja” azt a webáruház, hogy mindjárt lejár az akció, ezt fenntartásokkal kell kezelni.

Szabályok internetes vásárláskor

A Tudatos Vásárlók Egyesülete arra hívja fel a figyelmet, hogy a netes vásárlásoknak is vannak szabályai, amelyekkel érdemes tisztában lennünk, ha nem szeretnénk pórul járni vásárlóként. A következőket érdemes átböngésznünk, mielőtt rendelésre és fizetésre szánjuk el magunkat.

1. Biztonságos oldalak: Első lépésként ellenőrizzük, hogy a weboldal biztonságos-e. A biztonságos kapcsolat legegyszerűbben az urld-ben „https” kapcsolatról, illetve a böngésző címsorában megjelenő „lakat” ikonról ismerhető fel.

2. Jogsértő webáruházak: Érdemes megnézni, hogy a kiszemelt terméket árusító bolt nem szerepel-e a jogsértő webáruházak - folyamatosan bővülő - listáján, amely itt található. Akármilyen vonzó is egy termék vagy az ára, a felsorolt webáruházakat messziről el kell kerülni, mert ezek súlyos jogsértést követtek el. Ennek számít például, ha az adott webáruház nem adta meg a szükséges tájékoztatást akár saját magáról, akár a garanciális jogokról, az elállási feltételekről.

3. Ha a kiszemelt webáruház nem szerepel az előbb említett feketelistán, akkor is tanácsos körbenézni a honlapjukon. A megbízható webáruházaknál ott kell lennie a honlapon az

• az online boltot működtető cég nevének, címének, székhelyének, cégjegyzékszámának, adószámának, a vállalkozást bejegyző bíróság nevének;

• elérhetőségének, telefonszámának és e-mail címének.

4. Tájékozódás a vásárló jogairól: A webáruházak kötelesek a honlapon részletes tájékoztatást nyújtani a fogyasztó jogairól, így különösen:

• Megrendelés menete, a megrendelés elküldése előtti tájékoztatás

• Megrendelés után visszaigazolás küldésének kötelezettsége

• Adatvédelmi tájékoztató

• Jótállásról és szavatosságról tájékoztatás

• Elállási jogról tájékoztatás

5. Részletes tájékoztatás a termékről: A webáruházak kötelesek a termékkel kapcsolatos részletes tájékoztatást közzétenni a honlapon.

6. Általános szerződési feltételek: Érdemes megnézni az adott áruház „ÁSZF”-jét – azaz általános szerződési feltételeit. Itt vannak felsorolva a vásárlási, szállítási feltételek, ezeket a későbbi félreértések, viták elkerülése érdekében fontos átböngészni. Itt lényeges, hogy a webáruházak időnként változtatnak az ÁSZF-jükön, ezért az adott rendeléskor érvényes ÁSZF-et érdemes letöltenie a vásárlóknak.

7. Fizetési feltételek: Szintén érdemes átböngészni a fizetési feltételeket, hogy milyen módon lehet kifizetni az adott terméket, például bankkártyával vagy utánvéttel vagy egyéb megoldással, illetve, hogyan lehet visszajuttatni a terméket, ha esetleg még sem jó.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!